۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۵۷۲۳۰۲
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

رفع مشکلات مردم و مدارا با آنان، بزرگترین سفارش امام رضا است

کارشناس دینی رسانه ملی گفت: تقرب به امام رضا(ع) بنا بر فرمایشات ایشان با گره گشایی از کار و مشکلات اقتصادی مردم ممکن است.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه سه شنبه در مراسم سخنرانی که به مناسبت ولادت امام علی ابن موسی الرضا(ع) در بارگاه منور رضوی برگزار شد گفت: توجه مردم به امام رضا(ع) لطف الهی است و امروزه حتی با وجود افزایش هزینه های سفر نیز عده زیادی از آنان به محضر ایشان شتافته اند. حضرت زینب(س) به یزیدیان فرمودند که هر کاری می خواهید بکنید اما نمی توانید محبت ما را از دل های مردم بیرون کنید.

استاد حوزه علمیه با اشاره به زیارت جامعه کبیره افزود: در این زیارت آمده است که خداوند محبت اهل بیت(ع) را در دل ما قرار داده است. این محبوبیت جز به واسطه اینکه این بزرگواران عبد و بنده خدا بوده اند، در دل مردم به وجود نیامده است. مردم می دیدند که اهل بیت(ع) از جنس خودشان اند اما دارای عصمت، حامل علم خداوندی و مجرای فیض او هستند.

وی صفت گره گشایی را یکی از ابعادی دانست که در سختی های جامعه امروز باید مورد توجه مردم قرار بگیرد و خاطر نشان کرد: امام رضا(ع) در روایتی می فرمایند:«برخی افراد در روی زمین هستند که به دنبال برداشتن بار از روی دوش مردم و حل کردن مشکلات آنان اند. اینان در روز قیامت در امن و امان خواهند بود. هر کس بر مومنی شادی و سرور وارد کند، خداوند روز قیامت قلب او را شاد و مسرور خواهد کرد». 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان روایتی دیگر از امام رضا(ع) در معرفی بهترین و بدترین بندگان خدا تصریح کرد: ایشان در پاسخ به پرسش یکی از اصحاب در این مورد می فرمایند: «بدترین مردم کسی است که دیگران در زندگی او بهره ای نبرند و خیر او به کسی نرسد. بهترین بندگان خدا نیز افرادی اند که خیر آنان به مردم و دیگران برسد و در زندگی او بهره مند شوند».

کارشناس مسائل دینی با اشاره به اصل رفق، مدارا و راه آمدن با مردم به عنوان یکی دیگر از ویژگی ها و صفات امام رضا(ع) افزود: ایشان در روایتی می فرمایند: «سلامت دین و دنیا در مدارا کردن با مردم است». همچنین فردی به پیش امام رضا(ع) آمد و از برادر خود شکایت کرد. ایشان به او فرمودند: «برادرت را ببخش، عیوب او را بپوشان، عذرش را بپذیر، به خاطر خدا جوابش را نده و او را به خدا واگذار کن».

وی خاطر نشان کرد: البته مدارا با مداهنه و سستی تفاوت دارد و این بدان معنا نیست که امر به معروف و نهی از منکر را کنار بگذاریم. 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان انتظارات متقابل ما و امام رضا(ع) از هم، ادامه داد: سطح توقعات ما از ایشان باید منطقی باشد، چرا که گاها شاید صبر بر بلا ها و بیماری ها مصلحت ما باشد. خود اهل بیت(ع) نیز بیمار و مریض می شدند و ما نباید از آنان انتظارات و توقعات غیر منطقی داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه افزود: امام رضا(ع) در سفارشاتی به مردم و شیعیان می فرمایند: «مردم! مراقب باشید که شیطان در شما نفوذ نکند». روزنه های نفوذ شیطان می تواند موارد گوناگونی همچون عصبانیت، بی نمازی، بد دهانی و ... باشد که باید این روزنه ها را ببندیم. ایشان در ادامه سفارشات خود می فرمایند: «دروغ نگویید». مسئولان ما باید در این زمینه مراقبت کنند و با مردم صادق باشند.

وی با بیان «امانت داری» به عنوان سومین سفارش امام رضا(ع) به مردم خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی امانتی در نزد ماست که برای آن ده ها هزار شهید داده ایم. نباید در حفظ این امانت مایوس و ناامید شویم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه برخی جدال ها و مباحث برای جامعه مضر است تصریح کرد: امام رضا(ع) در ادامه سفارشات خود مردم را به سکوت و ترک جدال دعوت می نمایند. حل کردن مشکلات همدیگر نیز دیگر سفارش ایشان به شیعیان است.

کارشناس مسائل دینی با اشاره به آخرین سفارش امام رضا(ع) به مردم افزود: ایشان می فرمایند که همدیگر را نکوبید و شخصیت هم را تخریب نکنید. اگر کسی بر این امور مراقبت کند و ولی خدا را یاری کند، برای او دعا و او را یاری خواهم کرد./861/پ202/ب1

ارسال نظرات