۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۵۷۲۴۴۲

گزارشی از نشست سه روزه فعالان فرهنگی قم

نشست سه روزه فعالان فرهنگی استان قم به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و با مشارکت قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا در وسف برگزار شد.
نشست فعالان فرهنگی قم

به گزارش خبرگزاری رسا، دوره آموزشی فعالان فرهنگی استان قم با موضوع «مقابله با آسیب های اجتماعی» به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در دهکده وسف به مدت سه روز و با حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور(نماینده قم درمجلس شورای اسلامی)، روستا آزاد(معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی) و حاج حسین یکتا(روایتگر و فعال فرهنگی) برگزار شد.

در این اردو که در قالب سه کارگاه «مقابله با اعتیاد » توسط حجت الاسلام والمسلمین احدی(معاون فرهنگی قرارگاه خاتم الاوصیا)، «مقابله با افزایش نرخ طلاق » توسط حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد(رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده) و «مقابله با مفاسد اجتماعی» توسط شراهی(معاون آینده پژوهی مؤسسه سجا) برگزارشد، اولویت فعالیت فعالان فرهنگی استان قم را در جهت تلاش برای مقابله با این سه موضوع قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد، در افتتاحیه این دوره، پیشگیری از آسیب های اجتماعی را به معنی احیا و زنده کردن انسانها دانست و گفت: نباید به متولیان رسمی و دولتی مقابله با آسیب های اجتماعی بسنده کرد بلکه باید به صورت انقلابی همه ما احساس مسؤولیت کنیم.

وی مقابله با آسیب های اجتماعی را دغدغه مقام معظم رهبری دانست و اظهار داشت: ایشان جلساتی را با همین عنوان به صورت مستمر و هر شش ماه یک بار برگزار می کنند و سران قوا فعال هستند و آنچه مطالبه مقام معظم رهبری از مسؤولان و حوزه‌های‌علمیه و تمام نهادهای فعال فرهنگی است، تمرکز بر کاهش کمی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

در ادامه، حسین یکتا(فعال فرهنگی) با بیان این که کار در مؤسسات فرهنگی و NGO ها دیگر جوابگوی مقابله با آسیب های اجتماعی نیست، گفت: باید جهادی و انقلابی به صحنه بیاییم و نفاق را از نظام جدا کنیم و با مردم همدلانه برخورد کنیم.

وی با بیان این که ما مسؤولان در دهه شصت نفت در خانه مردم می بردیم و مردم ما را کنار خودشان می‌دیدند، اظهارداشت: ما یک راه بیشتر نداریم و آن این است که قلب مردم متحول شود و این کار جز با کار جهادی و با هدف شهادت در این راه حاصل نمی‌شود؛ ما یک راه بیشتر نداریم و آن این است که دل امام زمان(عج) را به دست آوریم تا آن حضرت دل مردم را به هم بریزد و آن هم در دل شب ها و در خلوت د لها اتفاق می افتد.

همچنین در افتتاحیه این اردو، حجت الاسلام والمسلمین ولدان(رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قم) گردهمایی فعالان فرهنگی را جهت هم‌فکری برای حل مشکلات جامعه دانست و گفت: دفتر تبلیغات اسامی همواره پیش قراول حرکت های خوب فکری و فرهنگی در کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین احدی(معاون فرهنگی قرارگاه خاتم الاوصیا) در اولین کارگاه با موضوع «مقابله با اعتیاد» با بیان این که درمان اعتیاد راهکار معنوی دارد و روحانیت باید پیشقدم شود، گفت: انجمن های موفق در عرصه درمان اعتیاد از روش های معنوی غیر دینی استفاده می‌کنند ولی متأسفانه ما هنوز نتوانسته ایم روشی منطبق بر آموزه‌های اسلامی برای ترک اعتیاد پیش بینی کنیم.

در ادامه این اردو، حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد(رییس مرکز تحقیقاتی زن و خانواده) در دومین کارگاه با موضوع «خانواده و مقابله با افزایش نرخ طاق در جامعه» با بیان این که تکلیف ما به اندازه قدرت ما است، گفت: اگر چه که زندگی متدیّنانه مطلوب ما است ولی با توجه به دموکراتیک شدن مناسبات اجتماعی، باید آرمان خود را از خانواده و به واقعیت نزدیک کنیم و با تکیه بر خطوط قرمز اسلام از برخی از مواضع خود کوتاه بیاییم.

در سومین روز از این اردو، شراهی(معاون آینده پژوهی مؤسسه سجا) با بیان این که دشمن به دنبال گسترش کلید واژه‌های جنسی در افکار عمومی جوامع است، گفت: «انقلاب جنسی» طرحی برای مدیریت جوامع و براندازی سیاسی است.
وی با اشاره به سناریوی غرب برای مدیریت و بر اندازی تمدن‌های غیر غربی اظهار داشت: نیاز جنسی از نیازهای برجسته انسان است که در ساختار سنتی، این نیاز در بستر خانواده تأمین می‌شد ولی جبهه معارض این نیاز را به صورت رسانه ای پاسخ می‌دهد که این زمینه تطمیع افراد را فراهم می‌کند و متقاضیان این نیاز را مدیریت می کند.

همچنین در این اردو، حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور(نماینده قم در مجلس شورای اسامی) با بیان این که فاصله طبقاتی میان مسؤولان و مردم، نظام را با مشکل مواجه کرده است، گفت: در شرایط کنونی کشور کار فردی جواب نمی دهد و باید با کار تشکیلاتی به میدان بیاییم و میدان‌داری کنیم و مهمترین لازمه میدان‌داری، ایثار و از خود گذشتگی است.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین بیاتی(رییس مؤسسه پژوهشی طهورا) در رابطه با وضعیت عفاف در کشور با بیان این که اگر همه زنان هم چادری شوند، جامعه عفیف نمی‌شود، اظهار داشت: اسلام به دنبال سبک زندگی عفیفانه است و عفت مراتبی دارد که یکی از مراتب آن حجاب است و اگر دیگر مراتب عفاف از قبیل غیرت و غض بصر و دیگر موارد رعایت نشود، جامعه عفیف نخواهد شد.

همچنین عبودتیان(مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا) نیز به سخنرانی در رابطه با امت دولت ساز و نقش مشارکت مردم و فعالان فرهنگی در اداره حکومت اشاره کرد.

در اختتامیه این اردو نیز مدیران برخی از مؤسسات فرهنگی شاخص در قم گزارشی از فعالیت های خود را ارائه و به تعامل و هم افزایی بیشتر در جهت مقابله با آسیب های اجتماعی تأکید کردند. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات