۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۵۷۲۵۸۱
استاد حوزه و دانشگاه:

سبک زندگی اهل بیت مورد غفلت واقع شده است

حجت الاسلام میرباقری با بیان این‌که جامعه گاهی دچار خودباختگی فرهنگی می شود، گفت: مسلمان حقیقی بایستی به تاسی از امامان معصوم سبک زندگی خود را تعریف کند.
میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدحمید میرباقری، استاد حوزه و دانشگاه امروز در جمع اعضای جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: امام رضا(ع) می فرماید؛ شیعیان ما کسانی هستند که تسلیم امر و نهی ما باشند، گفتار ما را در عمل و گفتار سرلوحه زندگی خود قرار دهند، مخالف دشمنان باشند و هرکه چنین نباشد از ما نیست.

وی ادامه داد: ویژگی اول شیعه از دیدگاه امام رضا(ع) تسلیم محض شدن در برابر امام است، شیعه بایستی تسلیم امر معصوم باشد، شیعه یعنی پیرو، تخطی ما از امر معصوم به شناخت ناقص نسبت به ایشان باز می گردد، هنوز جایگاه این بزرگواران را نشناختیم، ائمه معصومین گذشته بر روح و روان ما اثرگذار هستند، روح و روان سالم موجب می شود انسان از زندگی لذت ببرد، در مقابل تکبر و حسادت علاوه بر روح انسان، حتی جسم انسان را نابود می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: متاسفانه در جامعه هزاران کتاب رمان‌ عاشقانه چاپ شده و گاه نه تنها هیچ اثر مثبتی در زندگی ندارد، بلکه نقش تخریبی داشته اند، این در حالی است که جلسات قرآنی و جلسات نهج البلاغه ما از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. اگر کلام ائمه در دسترس باشد و بگوش مردم برسد به تعبیر خود ایشان مردم پیگیر بوده و از آنها تبعیت خواهند کرد.

وی ادامه داد: گاهی دچار خودباختگی فرهنگی شده ایم، به عنوان نمونه رغبت ما به فلان کتابی که یک نویسنده خارجی که اصلا سنخیتی با فرهنگ ما نداشته و اعتقادی به دین ما ندارد؛ بیشتر است، در حالی که فرمایش ائمه اطهار بسی والاتر و کاربردی تر از کتاب آنهاست و جای کلام اهل بیت در زندگانی شیعیان خالی است.

حجت الاسلام میرباقری خاطرنشان کرد: کار ائمه راهنمایی است، در واقع ائمه اطهار تابلوهای هدایتگر زندگانی بشریت هستند؛ به عنوان نمونه عمده طلاق های جامعه ناشی لز جهل و نادانی است ما قبل از آن که به شعور فرد مقابل در ازدواج توجه کنیم؛ به ظواهر و مال و اموال توجه می کنیم، مسلمان حقیقی بایستی به تاسی از امامان معصوم سبک زندگی خود را تعریف کند.

وی تاکید کرد: پول، جاه و مقام فی نفسه بد نیست، اما مسأله‌ای که نکوهیده و ناپسند می باشد؛ تغییراتی است که به واسطه مال و مقام در انسان‌ها رخ می دهد، نباید امیال ددنیوی موجب شود تا رفتارهای متواضعانه قبلی ما کنار گذاشته شود و تکبر و غرور جایگزین شود، سیره ائمه اطهار غیر از آن است.

حجت الاسلام میرباقری به سایر خصوصیات ائمه معصومین(ع) اشاره کرد و افزود: ائمه اطهار رفع نیاز مؤمنان را در اولویت قرار می دادند و با گفتارشان دل کسی را نمی آزردند، بر پرهیز از اسراف و تبذیر در زندگی و دوری از تجملات و تشریفات متذکر می شدند و همه مردم را به سبک زندگی اسلامی دعوت می کردند./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات