۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۵۷۲۶۰۶
یادداشت؛

انفجار در انبار باروت

نیروی دریایی یمن به‌عنوان یکی از برگ‌های برنده یمنی‌ها، مدت‌ها بود که در جریان حملات ائتلاف سعودی از بین رفته و از توان دفاعی – تهاجمی حداقلی نیز برخوردار نبود اما با عزم پولادین رزمندگان انصارالله مجدداً بازیابی و احیا گردید و طی سه عملیات، شگفتی آفرید.
یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، دست برتر انصارالله یمن در مقابله و مواجهه با عملیات نظامی ائتلاف سعودی طی روزها و هفته‌های جاری در حالی نمایان‌تر شده است که متحدان غربی و منطقه‌ای آل سعود در سردرگمی و حیرت بی‌سابقه‌ای فرورفته‌اند و معادلات و طراحی آن‌ها برای آینده منطقه دستخوش تغییرات بزرگی شده است.

حتی برخی از کشورهایی که برای پیروزی انصارالله بر لشکر متجاوز آل سعود و هم‌پیمانانش لحظه‌شماری می‌کردند، انتظار چنین ضرب شست جانانه‌ای با این ابعاد شگفت‌آور از مقاومت یمن را نداشتند و لذا دستاوردهای سه هفته گذشته را می‌توان با فتوحات انصارالله در 3 سال و 4 ماه طی شده از این نبرد نابرابر، هم‌رتبه بلکه برتر از آن دانست. 

در تشریح اجزای سخت‌افزاری پیروزی‌های اخیر باید گفت کمیته‌های مردمی، انصارالله و ارتش یمن از سه اهرم «موشک‌های بالستیک» با بردهای مختلف، «نیروی دریایی» و «پهپادهای دور پرواز» برای وارد آوردن ضربات مهلک به دشمنان خود بهره برده‌اند که دو مورد اخیر، در طول دو هفته گذشته رونمایی شده‌اند. یمنی‌ها که با یورش ناجوانمردانه عربستان و متحدانش روبه‌رو شدند، ابتدا واردکننده موشک بودند اما به دلیل لجاجت و حماقت آل سعود، دژ انصارالله با موشک‌های تولیدشده در آن کشور مستحکم‌تر شد و قارون‌های عربستان را با شوک سنگینی روبه‌رو کرد.

به تعبیر «محمد البخیتی»، عضو ارشد انصارالله یمن، «یمن از کشور واردکننده موشک‌های دوربرد به کشوری تولیدکننده در این زمینه تبدیل‌شده و با استفاده از این موشک‌ها، ضربات کمرشکنی را بر پیکره ارتش سعودی وارد کرده است. این تغییرات نشانگر میزان حماقت متجاوزانی است که یمن را به کارگاه تولید موشک و خودشان را به هدفی برای شلیک این موشک‌ها تبدیل کرده‌اند.»

نیروی دریایی یمن به‌عنوان یکی از برگ‌های برنده یمنی‌ها، مدت‌ها بود که در جریان حملات ائتلاف سعودی از بین رفته و از توان دفاعی – تهاجمی حداقلی نیز برخوردار نبود اما با عزم پولادین رزمندگان انصارالله مجدداً بازیابی و احیا گردید و طی سه عملیات، شگفتی آفرید. تازه‌ترین عملیات نیروی دریایی انصارالله و ارتش یمن در هفته گذشته روی داد و طی عملیاتی پیچیده در بندر «المخاء»، ضربات سنگینی به ائتلاف سعودی وارد کردند. 

در این عملیات، اتاق فرماندهی عملیات ائتلاف سعودی هدف قرارگرفته و منهدم شد و تعدادی از مخازن سوخت ائتلاف متجاوز نیز کاملاً نابود شد. پس‌ازاین موفقیت بود که کشتی نظامی پیشرفته «الدمام» عربستان در سواحل غربی یمن مورد اصابت قرار گرفت و موجب توقف صادرات نفت ریاض از تنگه باب المندب در بحبوحه خیز آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران شد. نیروهای انصارالله پیش‌تر در ژانویه ۲۰۱۷ و اکتبر ۲۰۱۶ نیز دو کشتی جنگی عربستان و امارات را در سواحل یمن هدف قرار داده بودند و ماه گذشته نیز با دو موشک یک ناوچه اماراتی را هدف گرفتند اما «الدمام»، مدرن‌ترین شناور نیروی دریای عربستان بود که تاکنون از سوی انصارالله هدف قرارگرفته است.

بکارگیری پهپادهای دورپرواز نیز به کابوس متجاوزان تبدیل‌شده، چراکه پس از حمله اخیر پهپاد «قاصف -1» انصارالله به فرودگاه بین‌المللی ابوظبی، مسئولین این جنبش اخطار داده‌اند که در مرحله بعد، تأسیسات زیربنایی کشورهای مشارکت‌کننده در تجاوز علیه یمن را هدف قرار خواهند داد. ابوظبی، یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های اقتصادی منطقه است که تحت حمایت غرب قرار دارد و شرکت‌های غربی بسیاری در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، لذا حمله به زیرساخت‌های آن به معنای انفجار در انبار باروت است و بانک‌ها، بورس‌ها و سرمایه‌گذاران را به‌شدت تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

حمله به شرکت نفتی «آرامکو» در عربستان که کمی پیش‌ازاین موفقیت رخ‌داده بود نیز نشان داد که در تیررس قرار گرفتن شریان‌های حیاتی اقتصاد عربستان از سوی مقاومت، در کنار حملات موازی اخیر پهپادی و موشکی به مراکز مهم اقتصادی و زیرساختی عربستان و امارات، از ارتقاء بی‌سابقه سطح توانمندی‌های انصارالله در ضربه زدن به پاشنه آشیل حریف و آچمز کردن بازیگران جنگ نیابتی آمریکا و رژیم صهیونیستی حکایت دارد. 

نکته بسیار مهم در این میان، رادار گریز بودن پهپادها و عبور آن‌ها از تور شناسایی سامانه‌های پدافندی آمریکایی است که میلیاردها دلار صرف خریداری آن‌ها شده است. افزون بر این، امارات و عربستان در کنار استفاده از پهپادهای پیشرفته برای شناسایی تحرکات انصارالله، از خدمات ماهواره‌های جاسوسی آمریکا که قدرت تشخیص و امکان بزرگنمایی تا کمتر از یک متر را نیز می‌دهند، بهره می‌برند اما بااین‌حال، فناوری‌های جدید پدافندی و شناسایی بکار آن‌ها نیامده و هنوز نتوانسته‌اند بفهمند که انصارالله در کدام سایت و چه منطقه‌ای، تولید موشک و پهپاد را به مرحله اجرا رسانده است. از سوی دیگر، تمام راه‌های مواصلاتی دریایی و هوایی یمن در محاصره قرار دارد و این امر موجب دستیابی نیروهای مردمی، انصارالله و ارتش این کشور به فناوری‌های بومی‌شده و اثرگذاری هرگونه محاصره بر نیروی دفاعی – تهاجمی را به صفر نزدیک کرده است. 

این در حالی است که افزایش قدرت هوایی انصارالله به حدی غیرقابل‌انکار شده که اذعان کارشناسان سعودی را در پی داشته و به‌عنوان نمونه «عبدالله غانم القحطانی»، کارشناس امور نظامی عربستان سعودی در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری «اسپوتنیک» اذعان کرد که «توانمندی‌های دفاعی جنبش انصارالله یمن به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای افزایش‌یافته و تجهیزات حوثی‌ها در مقایسه با آغاز جنگ، بسیار پیشرفته‌تر شده است.»

ناگفته نماند که آل سعود و ائتلاف ناکارآمد آن‌ها با هر آنچه در توان داشتند ثابت کردند در نبردهای زمینی هم درست مشابه نبرد هوایی و دریایی، بی‌عرضه و فشل هستند. مهاجمان در نبرد الحدیده، به خیال تصرف صنعا نیرو پیاده کردند و تصور می‌کردند که ظرف چند روز، کار جنگ را یکسره می‌کنند. حمله به الحدیده از این زاویه که می‌توانست به بسته شدن راه دریایی و به خطر افتادن جان میلیون‌ها یمنی محاصره‌شده بینجامد، با مخالفت‌های جهانی مواجه شد و از طرفی، عربستان به دنبال فیصله دادن به جنگ و حذف مقاومت یمن از معادلات منطقه ازجمله طرح موهوم «معامله قرن» بود ولی اگر نبود تاکتیک‌های چریکی انصارالله در مقابل ارتش فربه و بی‌خاصیت ائتلاف سعودی، شهر و بندر الحدیده در همان روزهای نخست به اشغال درآمده بود. 

گفتنی است؛ سلسله پیروزی‌های انصارالله یمن، چیره شدن بر یک یا چند ارتش پادشاهی نیست بلکه لگدمال کردن یک نیروی منطقه‌ای با پشتیبانی آمریکا و غرب و بی‌آبرویی جهانی برای کشورهایی بود که سامان یافتن اقتصاد خود را در گرو فروش هر چه بیشتر سلاح به رهبران شکمباره و بی‌منطق منطقه می‌دانستند. 

رژیم صهیونیستی نیز بسیار تقلا کرد که دریای سرخ به‌عنوان عقبه امنیتی تل‌آویو، امن باقی بماند؛ درحالی‌که با حمله اخیر انصارالله به کشتی نظامی عربستان در باب المندب، دریای سرخ در امتداد دریای مدیترانه در تیررس جبهه مقاومت قرار گرفت و حلقه محاصره اسرائیل یک گام دیگر، تنگ‌تر شد. بنابراین، درس یمنی‌های مقاوم در 3 سال و 4 ماه گذشته به دنیای اسلام، این واقعیت است که اگر مقاومت را در بطن راهبرد خود علیه دشمنان قرار دهند، کثیف‌ترین و درعین‌حال مسلح‌ترین قدرت‌ها را می‌توانند از پیش روی خود بردارند و بینی بدخواهان را به خاک مذلت بمالند./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: حمایت

ارسال نظرات