۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۵
کد خبر: ۵۷۲۶۹۸
در حاشیه حوزه؛

تاکید یک مرجع تقلید بر تدریس آیات الاحکام

آیت الله سبحانی: حوزه امروز با گذشته متفاوت است و نیازها خیلی تغییر کرده است؛ امروز انتظار جامعه از یک روحانی فراتر از انتظاراتی است که مردم از حوزویان در چند دهه پیش داشتند.
حوزه علمیه

به گزارش خبرگزاری رسا، در حاشیه حوزه وقایع و حوادث مربوط به حوزه های علمیه را بدون هیچگونه پیشداوری و قضاوت صرفا جهت اطلاع خوانندگان از منابع مختلف انتخاب و گزارش می کند.

فقه پژوهی در قالب درس خارج کافی نیست

حجت الاسلام پیروزمند عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم معتقد است: بخش عمده‌ای از پژوهش‌های فقهی در وضعیت موجود حوزه‌های علمیه، در قالب درس‌های خارج و شاگرد پرو ری‌هایی که در دروس خارج اتفاق می‌افتد، انجام می‌گیرد ولو وضعیت فعلی درس‌های خارج، شکل آموزشی به خود گرفته است ولی درعین‌حال ماهیت پژوهشی به معنای بررسی انظار مختلف و نقد و بررسی انظار مختلف ولو توسط استاد و در قالب درس‌های خارج، صورت می‌پذیرد.

او ادامه داد: بخش دیگری از پژوهش‌های فقهی در قالب پایان‌نامه‌های سطح سه و چهار توسط دانش‌پژوهان حوزه‌های علمیه، صورت می‌پذیرد. بخشی از پژوهش‌های فقهی در قالب، پروژه‌های تحقیقاتی در مراکز پیرامونی حوزه و به‌صورت تخصصی و موضوعی انجام می‌گیرد، ولی با همه‌ی این تفاصیل، اگر بخواهیم با سؤال مطرح‌شده، هم‌زبانی کنیم، علت اینکه در مقایسه با سایر انواع پژوهش، پژوهش‌های فقهی، باوجوداینکه متن آموزش حوزه، مباحث فقهی است، حجم کمتری را به خود اختصاص می‌دهد، این است که مهارت‌های پژوهشی در عرصه فقه، به پیش‌نیازهای طولانی‌مدت تری، وابسته شده است و به همین دلیل، ممکن است که لازم باشد یک طلبه بیش از ده یا پانزده سال و گاهی بیست سال، توانمندی‌هایی را در خودش ایجاد کند تا بتواند به‌صورت اجتهادی در عرصه فعالیت‌های فقهی وارد شود./ رسا

تاکید یک مرجع تقلید بر تدریس آیات الاحکام در حوزه

حضرت آیت الله سبحانی در دیدار حجت الاسلام سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حوزه‌های علمیه مشهد و قم باید با یکدیگر همگرایی و همراهی داشته باشند، تأکید کرد: امروز حوزه علمیه به لحاظ درسی و برنامه ها منسجم‌تر از گذشته است و جوانان مستعد، علاقه دارند به حوزه علمیه وارد شوند.

او اظهار کرد: حوزه امروز با گذشته متفاوت است و نیازها خیلی تغییر کرده است؛ امروز انتظار جامعه از یک روحانی فراتر از انتظاراتی است که مردم از حوزویان در چند دهه پیش داشتند.

این مرجع تقلید بر توجه به تدریس آیات الاحکام در حوزه علمیه با توجه به شرایط امروزی تأکید کرد و با بیان اینکه نسبت به حوزه علمیه دغدغه دارد، درباره نگارش کتاب‌های اصول خویش ابراز کرد: بیش از ۷۰ سال اصول گفته‌ام و کتاب‌های الموجز و الوسیط را بر اساس نیازها نوشته‌ام./ حوزه علمیه خراسان

لزوم برنامه ریزی حوزه برای فعالیتهای مهارتی طلاب

مدیر مدرسه علمیه علوی با بیان اینکه مدرسه علمیه علوی هر ساله اردوهای تابستانی را با رویکرد تبلیغی و فرهنگی برگزار می‌کند، تصریح کرد: حوزه علمیه باید در خصوص فعالیت های مهارتی طلاب برنامه ریزی مدونی داشته باشد.

اقبالی گفت: از آنجایی که نیازها بسیار است و هر سال نیازهای جدیدتری در زمینه شبهات و مباحث اخلاقی مطرح می‌شود که باید پاسخگو باشیم، طلابی به مساجد و حسینیه ها نیز اعزام می شوند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: شفقنا

ارسال نظرات