۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۵۷۳۰۲۰
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا:

فکر به گناه انسان را به سوی آلودگی سوق می‌دهد

استاد حوزه علمیه گفت: فکر به گناه انسان را به سمت گناه سوق می‌دهد. کبر، حسد و عُجب از گناهانی هستند که در قلب انسان رسوخ کرده و سبب بیماری قلب می‌شوند.
حجت الاسلام فاطمی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا استاد حوزه علمیه در جلسه سیری در صحیفه سجادیه که در مسجد جامع ازگل برگزار شد، درباره توبه گفت: انسان بعد از توبه ممکن است دوباره وسوسه شود به سمت گناه برود مانند کسی که بعد از ترک مواد مخدر ممکن است بار دیگر برای استفاده از مواد وسوسه شود؛ در این موارد اصلاً انسان نباید اجازه فکر کردن به گناه را به ذهن خود راه بدهد.

وی افزود: فکر کردن به گناه، انسان را به سمت گناه سوق می‌دهد. کبر، حسد و عُجب از جمله گناهانی است که در قلب آدمی رسوخ کرده، قلب او را بیمار می‌کنند و ظاهراً دیده نمی‌شوند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: اگر اثری از این معاصی در وجود خود احساس کردیم باید نسبت به آنها بی اعتنایی کنیم و ترتیب اثری ندهیم. انسان وقتی نسبت به کسی صفت زشت حسد را پیدا کرد دوست دارد هر جایی نسبت به آن شخص بدگویی کنند.

وی اظهار داشت: اگر انسان خود را برای رضا و قرب الهی پاک و مخلص گرداند قطعاً خداوند او را دستگیری و پاکی او را حفظ خواهد کرد. بنده ای که خود را از گناه حفظ می‌کند خداوند هیچ گاه او را در بن بست قرار نمی‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا، گفت: امام سجاد(ع) در ادعیه صحیفه سجادیه از خداوند درخواست می‌کند که توفیق دهد از توبه باز نگردد و توبه خود را نشکند.

وی در ادامه با بین اینکه همه علوم در سوره حمد وجود دارد، گفت: از سوره حمد به شافی و کافی یاد می‌شود. نظریه پردازان جبری و اختیاری همه به خطا رفته‌اند؛ اهل بیت که کلام ایشان تجلی نور الهی است، نه جبر و نه اختیار بلکه وسط این دو را ملاک قرار داده‌اند.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: توبه و عدم بازگشت از گناه برای این است که انسان عاجز و توانایی او محدود است و اگر خداوند او را نگه ندارد قطعا به گمراهی و انحراف کشیده خواهد شد. بنده باید دائماً نیاز خود را نسبت به حق تعالی احساس کند و در مقابل او عاجز و مضطر باشد./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات