۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۵۷۳۰۴۱
ناطقان میان دستور مجلس مطرح کردند؛

انتقاد از سیاست های اقتصادی و ارزی دولت | افزایش ۴ برابری نقدینگی در دولت روحانی

حجت الاسلام سلیمی گفت: سیاست‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید موضوع نقدینگی را تا ۴ برابر افزایش داد.
صحن مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، پنج نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه دهم مردادماه سال ۹۷ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور امروز پارلمان به شرح زیر است: 

مجلس در پرداخت حداقل ۱۲ میلیارد دلار ذخایر ارزی کشور به افراد خاص کجا بود؟

حجت الاسلام علیرضا سلیمی  در نطق میان دستور خود با بیان اینکه سوال اساسی این است آیا مجلس منزلت خود را پاس داشته و خود را در رأس امور قرار داده است، گفت: پاسداشت امور مجلس چند پیش فرض دارد نخست اطلاع سریع و به موقع از حوادث و رخدادها بنابراین آیا نمایندگان از کم و کیف حوادث به موقع اطلاع پیدا می‌کنند تا اقدام درست و سنجیده را از آنها شاهد باشیم.

 نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان نمونه در مذاکره با اروپا بسته پیشنهادی در اختیار نمایندگان قرار نگرفته، محتوای بسته چیست؟ چه پیشنهاداتی داده شده، آیا تضمین کتبی گرفته‌اند؟ اگر نگرفته‌اند نکند دوباره کلاه گشاد برجام بر سر ملت گذاشته شود.

وی با بیان اینکه در قراردادهای نفتی مجلس منفعل عمل کرد، ادامه داد: نتیجه آن خروج توتال بدون پرداخت خسارت بود؛ همچنین در برجام هیچ چیز در اختیار نمایندگان قرار نگرفت و دیده شد در برجام به جای سیب و گلابی چه میوه‌ای به بار آورد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پرداخت ارز به افراد خاص نمایندگان در بی‌خبری قرار داشتند، یادآور شد: مشاهده شد که رانت140 هزار میلیاردی چه بلایی سر کشور آورد و در چاپ بسته‌های پولی نمایندگان را در جهل نگه داشتند و نتیجه آن افزایش روزانه هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور و 4 برابر شدن نقدینگی در دولت تدبیر و امید بود.

وی با تأکید بر اینکه در واردات بنزین مجلس را به حاشیه بردند، افزود:علیرغم افتتاح چند فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشاهده شد که مافیای واردات دست از سر ملت برنمی دارند بنابراین مجلس زمانی در رأس امور است که اطلاع کافی از مسائل داشته باشد.

حجت الاسلام سلیمی با بیان اینکه پیش‌نیاز دوم حضور فعال و پیشرو مجلس در تمامی عرصه ها است، ادامه داد: مجلس باید در متن تمامی حوادث حضور داشته باشد چرا در توزیع 7 میلیون و 600 هزار قطعه سکه از مجلس استفسار نشد، در پرداخت حداقل12 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور به افراد خاص مجلس در کجای امر بود چرا در تصمیم به ارزپاشی با قیمت 4200 تومان مجلس را به بازی نگرفتند.

وی با تأکید بر اینکه پیش نیاز سوم زمان‌شناسی و درک موقعیت بود، اظهار داشت: واقعیت این است که ما از مسائل روزمره غفلت می‌کنیم و این خسرانی عمیق برای ملت و دولت به همراه دارد که به عنوان نمونه زمانی که قیمت ارز اوج گرفته و بهای سکه صرفاً نان مردم عادی را آجر کرده، قیمت مسکن و اجاره بها ستون فقرات مردم را شکسته چرا ما باید به برخی امور غیراهم بپردازیم بنابراین مشکل اسراف زمان یکی از مهمترین اسراف‌ها است که در مجلس صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام سلیمی افزود: آیا می‌دانید قیمت لبنیات، میوه، گوشت، مرغ ، لوازم خانگی و سایر ملزومات سر به کجا گذاشته، کسانی که می‌خواستند ایران را سوئیس کنند؛ کشور را به کجا سوق داده‌اند، ما نمی‌خواهیم سوئیس شویم ما را به وضع قبل برگردانید و از افعانستان بدتر نکنید.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش نیاز چهارم رصد دقیق جهت اجرای مصوبات مجلس است، ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس باید افزایش حقوق تا 20 درصد برای اقشار کم درآمد باشد، چرا در احکام معلمان و برخی کارمندان افزایش کمتر از این مقدار دیده شده است؛ همچنین قرار بود یارانه افراد ثروتمند قطع شود و به یارانه فقرا افزوده شود  چرا این مصوبه اجرایی نشد.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه برنامه ششم توسعه مقرر شده بود که70 درصد آب مورد نیاز فلات مرکزی از شیرین کردن آب خلیج فارس استحصال شود چرا این مصوبه انجام نشد بنابراین مجلس باید خود حریم خود را پاس بدارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره با ایران بدون پیش شرط افزود: آقای ترامپ خواب آشفته می‌بینم، تقاضای مذاکره کرده‌اید، با آن سابقه عهدشکنی این تقاضا از سوی ایشان تعجب برانگیز است؛ کدام عقل، هوش و ذکاوتی اجازه می‌دهد  با کسی که به هیچ تعهدی پایبند نیست دوباره مذاکره صورت گیرد، تاریخ فراموش نکرده شما چطور قذافی را در آغوش گرفتید و هنگامی که او را خلع سلاح کردید چه رفتاری با او داشتید و لیبی را به چه ورطه‌ای انداختید.

وی ادامه داد: تاریخ فراموش نکرده است شما چه رفتاری با ژنرال السیسی، یاسر عرفات و ده‌ها سردمدار دیگر که با شما مذاکره کردند چه ساده‌دلند افرادی که گذشته را فراموش کرده و دوباره آدرس غلط می‌دهند.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از رئیس جمهور درخواست می‌شود که مردم را دنبال نخودسیاه نفرستید و تا چه زمانی باید با کنسرت، ورود بانوان به ورزشگاه، تلگرام بازی و بحث حجاب اجباری و اختیاری و اموری از این دست مردم را به دنبال نخودسیاه فرستاد؛ باید به داد مردم برسید.

احزاب صرفا در فصل انتخابات ظهور و بروز می‌کنند

رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، اظهار داشت: روی سخن من به کشورهایی همچون آمریکا است که خود را قیم سایر کشورهای جهان می‌دانند، دنیا بداند ایران یک سرزمین بزرگ با پیشینه و فرهنگ غنی است که ملت قهرمان آن در فرازها و فرودهای تاریخ همچون به حمله مغول به این کشور غیرتمندانه مبارزه کردند و حتی سربدار شدند ولی تن به ذلت ندادند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی، گفت: بدانید با ایران با صلابت بر اساس قانون اساسی با همه کشورهای دنیا با حفظ حقوق و احترام متقابل ارتباط داشته و اگر قصد دارید با ما مذاکره کنید با زبان گانگستری و چاله میدانی نمی‌شود،به آقای ترامپ توصیه می‌شود به برجام برگردد سپس درخواست مذاکره با ایران را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سخن بعدی من با مسئولان نظام از مدیران دستگاه‌های اجرایی گرفته تا دستگاه قضا و شما همکاران است، ادامه داد: ملت ایران چهره گذشته با اهدافی بلند برای استقلال، آزادی و رفاه که نتیجه آن سعادت دنیوی و اخروی خویش باشد انقلاب کردند اما پس از چهل سال هم اکنون چه میزان به اهداف انقلاب و مطالبات مردم نزدیک شده‌ایم، در این مدت با آزمون‌ها و خطاها چه میزان سرمایه‌های انسانی، معنوی و مادی را از دست داده‌ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متاسفانه عادت جریان‌های سیاسی این شده که خطاهای دولت قبل را به پای دولت در حال خدمت بنویسند و همگی برای عدم موفقیت یکدیگر تلاش مضاعف کنند تا جریان سیاسی دیگر در انتخابات بعدی موفق شود، عنوان کرد: آیا وقت آن نرسیده که برای بازگشت اعتماد مردم و جلوگیری از هدر رفت سرمایه بزرگ مردمی و انقلاب فکری چاره‌ای اندیشیده شود، اگر مشکل را ساختار اداره کشور، نیاز به اصلاح رویه‌ها و شیوه‌ها، نیاز به بازنگری قانون اساسی و رفراندوم می‌دانید شجاعانه مشکلات را بگویید و چاره آن را بیندیشید.

سبحانی فر ادامه داد: اگر ضرورتی به تغییرات نمی‌بینید از ظرفیت قانونی که منشور مردم و مسئولان نظام همان قانون اساسی است بهره بگیریم و تمامی قوا به اجرای آن متحد شده و جامه عمل بپوشانیم، بخشی از چالش‌ها و مشکلاتی که امروز شاهد آن هستیم ناشی از عدم توجه به اجرای دقیق قانون اساسی است.

وی با اشاره به اینکه در بخش اقتصادی بر اساس اصل 44 و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اقتصاد کشور باید به مردم واگذار شود اما متاسفانه نحوه واگذاری از گذشته که اقتصاد دولتی بود و دستگاه‌ها نظارتی می‌توانستند نظارت کنند به دلیل واگذاری به شبه دولتی و به نوعی خصولتی اقتصاد کشور را بیش از گذشته بدتر نموده و بنگاه‌های دولتی را به مسیر کمپانی‌ها و کارتر مفسده آمیز و بی‌پاسخ تبدیل کرده‌ایم، اضافه کرد: وجود نهادها، سازمان‌ها و واحدهای موازی و غیر پاسخگو در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، نظامی برای کشور پر هزینه و بعضا موجب تداخل وظایف شده و همپوشانی ایجاد کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه  در صدور مجوز موسسه خیریه بیش از 8 سازمان و نهاد گرفته تا مسئولیت‌های امنیتی و سایر بخش‌ها به صورت موازی عهده‌دار هستند، عنوان کرد: در بخش فرهنگی با اعمال‌ نظرهای شخصی و فردی و عدم توجه به خواسته‌های به حق مردم، حتی اجازه بازگشت مردم به فرهنگ غنی خویش را نداد‌ه‌ایم و مداحان به جای مدح و ثنا به کار سیاسی می‌پردازند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بخش سیاسی عدم اجرای دقیق قانون اساسی موجب شده نظامیان سیاسی و سیاسیون نظامی و احزاب که باید پاسخگویی به مردم را داشته باشند در محاق رفته و صرفا در فصل انتخابات ظهور و بروز از خود نشان داده و دوباره به خواب زمستانی می‌روند، گفت: آیا وقت آن نرسیده که مسیر آزادی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به مانند آزادراهی تعریف و خط‌کشی شده بر اساس قانون اساسی طراحی نموده تا با سرعت بیشتر به آزادراه توسعه دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه آیا وقت آن نرسیده اندیشه نو، فکر نو، هم اندیشی و گفتمان اعتدال را سر لوحه همه گروه‌ها قرار دهیم، اضافه کرد: آیا وقت آن نیست که به جای حمله کردن به یکدیگر فکر چاره‌ای برای رسیدن به جامعه‌ای پرنشاط وسالم و پویا داشته باشیم، امروز همگی دچار سردرگمی شده‌ایم مردم از کمبودها، گرانی ها، رانت‌ها، فسادها، بیکاری و پایین بودن حقوق و دستمزد از فرهنگیان، کارمندان، کارگران تا معیشت توده مردم بانگ بر می‌آورند و من و شما هم با صدای بلندتر از بلندگوی رسای مجلس شورای اسلامی که محل امید آنها است ندای ناامیدی را به گوش جامعه پمپاژ می‌کنیم در صورتی که مردم از ما انتظار دارند ریل گذاری و نظارت کنیم و با ارائه راهکارهای جلوگیری از انحرافات و بستن راه‌های فساد و زمینه ایجاد شغل و اشتغال را به کار بگیریم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مردم از ما درخواست دارند به جای شبکه فسادی که در اقتصاد همانند موریانه جامعه را گرفتار کرده دستگاه‌ها را ملزم به اتصال به سیستم یکپارچه دولت الکترونیک و مرکز ملی تبادل اطلاعات کنیم تا همچون فساد خودرویی که به دلیل عدم اتصال گمرک به مرکز ملی تبادل بوجود آورده است اتفاق نیفتد و یا سیستم‌های هوشمند مکانیزه‌ای همچون سیستم ریجستری گوشی تلفن‌همراه که سالیانه بیش از 2 میلیارد دلار قاچاق می‌شد جلوگیری شود .

وی با بیان اینکه از دولت درخواست کنیم تا هرچه سریع‌تر بازار ثانویه را با ارز حاصل از کلیه صادرات شامل صادرات پتروشیمی‌ها، فولاد و سایر فلزات از گروه سه و دو در بازار ثانویه برای تامین ارز مواد اولیه و کنترل نظارت دقیق و سیستمی تامین کالاهای ضروری مردم اقدام کند، گفت:  با رعایت قانون واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی یا واگذاری مدیریتی شاهد جلوگیری از به وجود آمدن بنگاه‌های مفسده آمیز باشیم.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: از حضور آقای رئیس جمهور در دیار سربداران و دیدار مردمی، افتتاح فولاد سبزوار و جوین، مصوبات در زمینه راه‌آهن، استادیوم ورزی، تکمیل پردیس دانشگاه علوم پزشکی، جاده سبزوار-جوین تشکر می‌کنم.

دولت در زمینه ارزی بسیار کند عمل کرد

محمد رضا بادامچی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: متاسفانه در موقعیتی قرار داریم که ظرف 3 ماه ارزش پولی ملی با افت محسوسی مواجه بوده است و مدیران اقتصادی کشور برنامه مشخصی برای جلوگیری از این سقوط آزاد نداشتند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردم چه گناهی کرده اند که هیچ مسئولی پاسخگوی این وضعیت نیست. با توجه به اینکه تحریم های ظالمانه آمریکا شروع نشده ولی مدیریت ناکارآمدی و غیرکارشناسانه حوزه ارزی، قیمت پول ملی را بشدت پایین آورد.

وی گفت: به جای اتخاذ تصمیمات درست و کارشناسانه در حوزه ارز، متاسفانه هیچ توجهی از جانب مدیران دولتی اتخاذ نمی شود و بسیار کند عمل می کنند. چرا که شاهد زوال مدیریت دولتی در ایران هستیم و نهادهای کلان ملی از قبیل سازمان برنامه وبودجه، وزارت اقتصاد ، وزارت صنعت و بانک مرکزی حرکتی انجام نمی دهند.

این نماینده مجلس در دوره دهم ادامه داد: بعنوان کارشناس حوزه کار و اشتغال باید نسبت به تعطیلی بنگاه های اقتصادی و بیکاری خیل عظیم جوانان هشدار بدهم. افزایش قیمت ارز سبب تعطیلی بنگاه های اقتصادی و بیکاری خواهد شد که بیکاران جدید و بیکاران قدیم لشکر بزرگی خواهد شد که می تواند برای نظام و کشور خطرآفرین باشد.

وی گفت: بحران ارز تنها در چهارراه استانبول اتفاق نمی افتد بلکه این بحران معیشت مردم را نشانه گرفته و سفره مردم را خالی خواهد کرد که مقصران این قضیه مدیران نالایق و ناکارآمد درون دولت هستند که هیچ اعتنایی به بهبود شرایط فعلی نمی کنند.

بادامچی اظهار کرد: چند برابر شدن قیمت ارز جمعیت گرفتار در برابر آسیب های اجتماعی را افزایش خواهد داد و آمار کودکان کار افزایش خواهد یافت و باعت تشدید فحشا، اعتیاد و فقر و مهاجرت خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: کارشناسان اجتماعی هشدار می دهند که بحران اقتصادی منجر به بحران های اجتماعی خواهند شد. فقیرانی که برای تامین مایحتاج زندگی خود دراین ایام بحران اقتصادی در تنگنا هستند، چگونه می تواند در مقابل تصمیمات نادرست اقتصادی مدیران نالایق صبوری کنند؟ چرا نظام اقتصادی ما بفکر مردم رنج کشیده ایران اسلامی نیست؟ چراکه از اول مشخص بود تصمیم دولت در عرضه ارز دولتی تنها منجر به ایجاد رانت و فساد خواهد شد.

وی افزود: مسؤول غارت اقتصاد ایران در چند ماهه گذشته بر عهده کیست؟ چه کسی اجازه داده است که با پول ملت، کالاهای غیر ضروری وارد کشور شود؟ مسئول خروج ذخیره های ارزی کشور کیست؟مدیران اقتصادی چگونه می خواهد برای اقدامات نادرست خود به ملت ایران پاسخگویی کنند؟

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: در پی بی اعتنایی دولت به حل مسائل معیشتی و اقتصادی مردم از مجلس انتظار می رود به وظیفه قانونی خود عمل کند و در خصوص شرایط حاضر تصمیمات جدی اتخاذ کند.

وی گفت: خوشبختانه در هفته گذشته اتفاقات خوبی در مجلس رخ داد که موجب خشنودی مردم شد و آن اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های دولتی، حمایت از کودک و نوجوان و اصلاح ماده 242 قانون آیین نامه دادرسی کیفری، اقدام بسیار ارزشمندی بود که توسط نمایندگان ملت انجام شد.

بادامچی ادامه داد: طبق آموزه های دینی و فرهنگ عاشورایی باید همواره زمینه گفتگو فراهم باشد لذا انتظار می رود که مسئولان و شورای عالی امنیت ملی تمام گزینه ها را بررسی کنند و در جهت صلاح مردم قدم بردارند تا کشورمان در مسیر توسعه و پیشرفت قرار بگیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد: اعلام وصول استیضاح وزیر کار اقدامی نادرست از جانب هیأت رئیسه بود؛ چراکه بحث استیضاح 3 وزیر زودتر از وزیر کار مطرح شده بود و نباید از جانب هیأت رئیسه مجلس اقدامی شتابزده صورت می گرفت.

حل مسائل ریز و درشت در گرو اصلاح رویکرد سیاسی است

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در پارلمان در نطق میان دستور اظهار داشت: تامین آب، بهم خوردن ساختار زیست محیطی به نسبت جمعیت منطقه، مهاجرات های بی رویه، رشد آسیب های اجتماعی، دشواری های معیشتی و چالش های جدید اقتصادی، مخاطرات اخلاقی و فرهنگی در منطقه یزد و اردکان را باید به عنوان مسائل منطقی و ملی جدی گرفت و به دنبال چاره برای آنها بود.

نماینده مردم اردکان در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: از اقدام سنجیده مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور فراهم آوردن امکان بازگشت همشهری زرتشتی "سپنتا نیک نام" به شورای شهر یزد که نشانه معنا دار به ثمر نشستن تلاش های موثر شخصیت ها و نهادهای مدنی و اهتمام نظام به تثبیت حقوق شهروندی است، صمیمیانه تشکر می کنم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: از این پس یزد سرزمین دوستی و همبستگی میان مذاهب، اقوام و گروه ها و طبقات مختلف اجتماعی خواهد بود، می توان با تأمل در همین مسئله و توجه به قدرت وحدت و انسجام ملی در خلق پیروزی های تاریخی به عبور از بحران های بزرگ برای امروز کشور هم به درستی درس گرفت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مگر آنچه ملت ایران را در برابر نظام تا بن دندان مسلح به قدرت جهانی حامی او و در برابر نظام متجاوز بعثی وحامیان منطقه ای و بین المللی پیروز کرد، وحدت کلمه، اتکای به رهبری ممتاز امام، اراده، ایثار ملی، اعتماد، سلامت و درست کاری مسئولان نبود؟ امروز هم برای عبور از چالش ها و بحران ها پیش روی به همان سرمایه اجتماعی و قدرت مردم بازگردیم.

وی با بیان اینکه مردم با مسائل جدی و واقعی رو به رو هستند، اظهار داشت: دشمنان ایران و اسلام برای دامن زدن به این مشکلات سیاست ها و برنامه های شوم دارند، جنگ را ابتدا به جای میدان های نظامی به درون افکار عمومی و روان جامعه آورده اند، می خواهند ایران را بی آینده، جامعه ایرانی را مایوس و بی اعتماد به تصویر در آورند تا در پرتو آن قدرت مردم سالاری، قدرت همبستگی ملی و قدرت توسعه و پیشرفت کشور را به مخاطره بیندازند.

تابش در ادامه نطق میان دستور خود گفت: رمز گذار موفق از این شرایط خطیر و پیچیده در درجه اول، تفاهم و توافق ملی بر سر مسائل پیش روی و راه حل های آنها است، کشور نیازمند گفت‌وگوی ملی است، حکومت، نخبگان و مردم باید به سوی هم بیایند، باهم گفت‌وگو کنند به تعبیر رهبر معظم انقلاب دست به اعتماد بزنند.

وی تاکید کرد: باور مردم به فهم به موقع واقعی مسئولان از مشکلات آنها، باور مردم به عقلانیت، درایت، کارآمدی و سلامت دست اندرکاران، باور مردم به انعطاف و اصلاح پذیری نظام و باور مردم به داشتن آینده بهتر برای خود و فرزندان شان آنها را مصمم و فعال در برابر رویاهای خام ترامپ و همپیمانان منطقه ای ش می کند.

این نماینده اصلاح طلب مجلس ادامه داد: به درستی غالب دلسوزان نظام، انقلاب و ایران به این نتیجه رسیده اند که نقطه آغاز برای حل مسائل مهم و جدید اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در میدان سیاست است، تا رویکرد های سیاسی اصلاح نشود، تا اعتماد سیاسی ترمیم و تقویت نشود، تا نخبگان و جامعه در فرآیند مقابله بامسائل عدیده و پیچیده مشارکت فعال نداشته باشند هیچ مسئله ریز و درشتی به درستی حل نمی شود. برای این کار باید جامعه و نخبگان احساس کنند در این شرایط جدید اراده و نگاه جدید از سوی دستگاه های مسئول ها به وجود آمده است.

تابش با بیان اینکه  این معنا را در سه سطح سیاست خارجی، سیاست داخلی و سیاست اقتصادی به اقتصار چنین می توان طبقه بندی کرد، گفت: در سیاست خارجی محوریت وزارت امور خارجه به عنوان سکان دار سیاست خارجی به پرهیز از موازی کاری، اقدامات و بیان اظهارات تنش آفرین، پیگیری  و استیفای حقوق ملت برای جلوگیری از فروش نفت که نقض مقررات بین المللی و نقض دیوان بین المللی دادگستری است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: تدوین استراتژی برای مذاکره احتمالی با آمریکا در چهارچوب اصول عزت، حکمت و مصلحت، تداوم گفت‎وگو و تعامل با کشورهای اروپایی، چین و روسیه برای حل مسائل منطقه ای و مقابله با افراطی گری های آمریکا و برای دور کردن سایه و تروریسم از منطقه، همچنین تامین نیازهای مالی، بانکی و تکنولوژیک ایده آل.

تابش بیان داشت: در سیاست داخلی توجه به خواسته های قشرهای مختلف اجتماعی به خصوص زنان، جوانان، قوام ومذاهب، کم کردن محدودیت ها و مداخله های نابجا در زندگی خصوصی و حقوق شهروندی آنها، توجه عملی به نظرها و دیدگاه های نخبگان، فعالان مدنی، احزاب و تشکل ها سیاسی و صنفی و به رسمیت شناختن نقدها و اعتراض ها و فعالیت های آنها.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس اظهار داشت: رفع محدودیت های سیاسی در برابر شخصیت های ملی و دلسوز کشور، حل مسئله حصر و رفع تبعیضات حضور موثر جناب آقای خاتمی در جامعه، کمک به بازگشت ایرانیان خارج از کشور و حل مسائل قضایی و حقوقی حضور آنها، حل و فصل محکومیت های دانشجویی، فعالان مدنی، رسانه و محیط زیست، اصلاح فشای رسانه ای کشور به خصوص در رسانه ملی  و قدرت بخشیدن به رسانه های مستقل و ملی.

تابش گفت: در سیاست های اقتصادی مقابله جدید و اساسی با مسئله فساد، قاچاق، رانت خواری و تاکید بر شفافیت هر چه بیشتر اقدامات رسمی و فعالیت های غیر رسمی اقتصادی، اولویت دادن به تخصیص منابع محدود ارزی و اقتصادی بر اساس اولویت های اجتماعی به ویژه صیانت از طبقات محروم، اعتماد بخشی به نظام بانکی و سیاست های پولی، تقویت سیاست های نفتی و مقابله عملی با سیاست های ترامپ در مقابله با فروش نفت، اقدام عملی در قبال تهدیدهای معشیتی مردم را می طلبد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در مجلس تاکید کرد: به هر حال باید همه باهم بکوشیم که فرصت ها را از دست ندهیم وبه موقع در برابر بحران ها و طوفان ها بایستیم تا همه تهدیدها به فرصت هایی برای ایران عزیز ومردم شریف تبدیل شود.
 

اتاق فکر جنگ از پنتاگون به خزانه‌داری آمریکا منتقل شده است

داود محمدی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در نطق میان دستور خود، ضمن تشکر از نمایندگان مجلس و هیات رییسه به دلیل انتخاب وی به عنوان رییس کمیسیون اصل ۹۰، اظهار داشت: امروز کشور و مردم کشور عزیزمان در یکی از دشوارترین مقاطع تاریخی خود قرار گرفته‌اند و دشمن با آغاز جنگ اقتصادی و انتقال اتاق فکر جنگ از پنتاگون به خزانه‌داری آمریکا شرایط پیچیده‌ای را به کشور و ملت غیور تحمیل کرده است.

رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این در شرایطی است که بسیاری از مشکلاتی که امروز گریبان‌گیر جامعه شده قابل پیش‌بینی بود ولی با کمال تاسف هر چه بیشتر در این خصوص فریاد کشیدیم کمتر شنیده شده است.

وی افزود: امروز مسؤولان باید از پشت میزهای خود برخیزند و میان مردم بروند تا آگاه شوند که مردم چه رنجی را تحمل می‌کنند، شاهد باشند که اقشار ضعیف چگونه روز خود را به شب می‌رسانند.

محمدی ادامه داد: امروز بین اتاق‌های مدیران تا بازار و بیمارستان و کارخانجات و مزارع و باغات کشاورزی تنها یک قدم فاصله است که اگر امروز این یک قدم برنداشته نشود فردا بین مردم و مسئولین کیلومترها فاصله خواهد افتاد.

محمدی ادامه داد: مردم گله‌مند هستند، مردم از افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید خود گله‌مند هستند. مردم از فساد، تبعیض و رانت‌خواری‌ها، عدم برخورد جدی با مفاسد اقتصادی گله دارند. چرا نباید لیست اسامی فاسدین اقتصادی منتشر نشود؟ مردم طالب شفافیت و صداقت از سوی مسئولین هستند.

وی افزود: چه کسانی مسئول تلاطم در بازار و افزایش نرخ ارز و سکه، کاهش ارزش پول ملی، خاموشی‌های مکرر برق و گرانی مایحتاج عمومی هستند؟ مردم رییس‌جمهور،‌ وزرا و نمایندگان را انتخاب نکردند که فقط با آنها ابراز همدردی کنند، مردم از مسئولین انتظار دارند که فرماندهان جنگ اقتصادی باشند، نه تئوری‌پرداز و منتقد. مردم انتظار دارند در شرایط جنگ اقتصادی مسئولین با تلاش‌های بی‌وقفه و جهادی در حل مشکلات آنها گام‌های جدی و اساسی بردارند. مردم انتظار دارند که دولت هر چه سریعتر با کارشناسی دقیق و تدوین برنامه مشخص نسبت به اصلاح وضع موجود و استقرار ثبات در بازار اقدام کنند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: همانطور که رییس‌جمهور در برابر یاوه‌گویی ترامپ و برخورد با واردکنندگان غیرقانونی خودرو موجی از امید را در دل‌ها زنده کرد، مردم انتظار دارند در قبال سوء مدیریت‌های اقتصادی نیز با همان قاطعیت برخورد شود. آنها انتظار دارند رییس‌جمهور نسبت به ترمیم تیم اقتصادی با توجه به امضای ۲۰۰ نفر از نمایندگان در مجلس عکس‌العمل شایسته و فوری نشان دهند، همه مسئولین باید پاسخگو باشند. چه جوابی به مردم می‌دهید وقتی می‌پرسند برنامه مسئولین برای گره‌گشایی از مشکلات چیست؟ چه پاسخی به کارگران بدهیم؟

رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از این تریبون اعلام می‌کنم که مجلس با تمام توان و ظرفیت از دولت حمایت می‌کند و در شرایط سخت کنونی همراهی با دولت را وظیفه‌ای دینی و ملی می‌داند و معتقد است که دولت به عنوان پرچمدار جنگ اقتصادی باید به شکل همه‌جانبه پشتیبانی و حمایت شود. ما هم به عنوان امنای ملت اعلام آمادگی می‌کنیم که برای برون‌رفت وضع موجود با تمام قوا در خدمت دولت باشیم و از دولت هم می‌خواهیم که برنامه‌ها و لوایح خود را در خصوص حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و تقویت تولید داخلی و بازگشت آرامش به بازار هر چه سریعتر جهت تصویب به مجلس تقدیم کند.

محمدی اظهار داشت: تعلل و تاخیر در اقدام بهنگام در شرایطی که نیاز به تصمیمات جدی و فوری وجود دارد خطایی نابخشودنی است که موجب یاس و ناامیدی مردم به مسئولین خواهد شد در حالیکه ظرفیت کشور قدرتمند و پهناوری همچون ایران با این همه نعمت‌های خدادادی و موقعیت سیاسی و جغرافیایی در حدی است که به راحتی می‌تواند با تلاش و انسجام داخلی از این پیچ‌ها عبور کند.

نماینده مردم قزوین با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود گفت: سرمای بی‌سابقه فروردین سال جاری ۸۰ تا صددرصد محصولات باغی و محصولات کشاورزی را از بین برد و خسارتی بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان وارد کرد. علیرغم پیگیری‌های زیاد و جمع‌آوری نامه با امضای بیش از ۱۸۰ نفر از نمایندگان تاکنون هیچ قدم موثری برداشته نشد. پس از گذشت روزها از سفر رییس‌جمهور هنوز بسیاری از وعده‌ها محقق نشد.

رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی گفت: از دو خطه شدن راه‌آهن قزوین به تهران، قزوین به زنجان و احداث راه‌آهن قزوین به رشت از دولت تشکر می‌کنم./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات