۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۷۳۰۴۶
رسانه آمریکایی

جنگ شکست‌خورده رژیم سعودی در یمن باعث ناامنی عربستان شده است

امریکن کانسروتیو در مطلبی نوشت مداخلات نظامی در دیگر کشور‌ها موجب بی‌ثباتی و ناامنی برای همه کشور‌های درگیر می‌شود و جنگ یمن نیز گواهی بر این مدعاست.
تجاوز عربستان علیه یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه اینترنتی ­امریکن کانسروتیو در گزارشی تحت عنوان «جنگ شکست خورده عربستان سعودی در یمن» نوشت: جنگی که ائتلاف سعودی در یمن به راه انداخته است موجب نابودی اقتصاد این کشور و فقر و گرسنگی میلیون‌ها تن و سوء تغذیه و محرومیت گسترده مردم یمن شده و شرایطی ایجاد کرده است که هم اکنون شاهد بدترین شیوع بیماری وبا هستیم. ولی در عین حال هم عربستان سعودی و هم امارات متحده عربی در دستیابی به اهداف مورد نظر خود در این جنگ به طور کامل شکست خورده اند و هر دو در مقایسه با گذشته ناامن‌تر شده اند.

در ادامه این مطلب آمده است: در هر حال تداوم مبارزات  انصارالله یمن و تشدید حملات آن‌ها به مواضع سعودی نشانه روشنی است بر این واقعیت که حوثی‌ها هرگز مرعوب ائتلاف سعودی نشده اند. آن‌ها هنوز کنترل صنعا و دیگر شهر‌های بزرگ یمن را در اختیار دارند. تلاش ائتلاف سعودی برای تصرف بندر اصلی حدیده بر خلاف آنچه در قالب «پیروزی طلایی» وعده آن را داده بودند به جایی نرسیده است.

جنگ حدیده ممکن است به یک نبرد خونین شهری تبدیل شود. سعودی‌ها و اماراتی‌ها به هیچ وجه خواهان جنگ خانه به خانه با انصارالله در حدیده نیستند زیرا این روند ممکن است تلفات بسیار سنگینی بر آن‌ها تحمیل کند.

نتایج جنگی که ائتلاف سعودی در یمن به راه انداخته است مانند بسیاری از مداخلات نظامی شرورانه دیگر خواهد بود. درحالی که رژیم‌های مداخله گر انتظار کسب یک پیروزی آسان و ارزان را دارند آن‌ها از پیش بینی پیامد‌های راه اندازی یک جنگ غیرضروری عاجز و ناتوان هستند، آن‌ها بسیاری از اشتباهات بزرگی که انتظارشان را می‌کشد نمی‌بینند، و بدون توجه به پیامد‌های این جنگ افروزی برای خودشان و کشوری که به آن حمله کرده اند، همچنان کورکورانه پیش می‌روند. کشور‌های مداخله گر به جای گرفتن درس عبرت از اشتباهات گذشته، همچنان به امید واهی به کسب نتیجه، به اقدامات غلط خود ادامه می‌دهند.

ائتلاف سعودی پس از سه سال بن بست هنوز هم فکر می‌کند می‌تواند همانطور که از ابتدا تصور می‌کرد، به یک پیروزی سریع دست پیدا کند. از همه این‌ها مهم‌تر سعودی‌ها و اماراتی‌ها خودشان را در معرض حملاتی قرار داده اند که اگر در امور داخلی یمن دخالت نمی‌کردند این حملات هرگز اتفاق نمی‌افتاد. یمنی‌ها در سال ۲۰۱۵ هیچیک از همسایگان خود را در معرض تهدید قرار نداده بودند ولی به علت رویکرد همسایگان در دخالت و حمله به یمن، ناچار شده اند متجاوزان را آماج حملات خود قرار دهند. مداخلات نظامی در دیگر کشور‌ها عموما موجب بی ثباتی و ناامنی برای همه کشور‌های درگیر می‌شود و جنگ یمن نیز نمونه‌ای کامل از بی ثباتی و ناامنی و گواهی بر این مدعاست.

وقتی مداخله نظامی سعودی در مارس سال ۲۰۱۵ در یمن آغاز شد، سعودی‌ها و اماراتی‌ها در امیدی واهی بر این باور بودند که به سرعت با حمله به این کشور بر مردمی که در طول قرن‌ها در برابر متجاوزان خارجی مقاومت کرده بودند به راحتی پیروز خواهند شد. سعودی‌ها انتظار داشتند پاکستان و مصر نیز در این تجاوز به آن‌ها بپیوندند ولی هر دو دولت در اقدامی خردمندانه از مشارکت در جنگ خودداری ورزیدند.

دولت مصر با یادآوری پیامد‌های تلخ باتلاقی که قبلا در دهه ۱۹۶۰ در یمن گرفتار شده بود، نمی‌خواست دوباره این اشتباه را تکرار کند. ولی سعودی‌ها و متحدانشان به رغم شکست‌های اولیه در مواضع خود تجدیدنظر نکردند و کورکورانه به طی این مسیر غلط ادامه دادند. ائتلاف سعودی اصلا به تحقق اهداف خود در مقایسه با سه سال گذشته نزدیکتر نشده است و احتمالا هرگز نیز نزدیک نخواهد شد.

اهداف ائتلاف سعودی در بازگرداندن منصور هادی (رییس جمهور مستعفی و فراری یمن) به قدرت به حقیقت نزدیک نشد و این موضوع از همان ابتدا واضح و آشکار بود. تمام آنچه سعودی‌ها در یمن انجام داده اند چیزی جز نابودی و تخریب و وارد آوردن تلفات انسانی به ملت یمن نبوده است و همه این کار‌ها را صرفا به خاطر تحقق اهداف شوم و نامشروع در تحمیل سرنوشت سیاسی موردنظر خود با توسل به زور سلاح به ملت یمن انجام داده اند.

در پایان این مطلب آمده است: آمریکا نباید هرگز در جنگ یمن از هر یک از طرف‌ها جانبداری می‌کرد ولی ترجیح داده است تا طرف دولت‌های خارجی مداخله گری را بگیرد که تلاش می‌کنند به قیمت از دست رفتن جان غیرنظامیان یمنی، حاکمیت دولتی بی اعتبار را بر مردم این کشور تحمیل کنند./۸۴۷/ب۱۰۳/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات