۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۵۷۳۱۸۴
در خبرگزاری حوزه رونمایی شد؛

مستند «تلبیس» و موشن‌گرافیک «وارونگی»

مستند «تلبیس» و موشن‌گرافیک «وارونگی» با حضور عوامل این مستند در خبرگزاری حوزه رونمایی شد.
مستند تلبیس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، از مستند «تلبیس» و مجموعه موشن گرافیک «وارونگی» روز پنجشنبه با حضور عوامل این مستند و مجموعه در محل خبرگزاری حوزه رونمایی شد.

در این مراسم که با حضور اصحاب رسانه استان قم برگزار شد، «حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی، رئیس میز وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی»، «حجت الاسلام جمالی، تهیه کننده مستند تلبیس»، «دکتر راوش، کارگردان مستند تلبیس» و «مختاری، تهیه کننده و کارگردان موشن گرافیک وارونگی» حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی، رئیس میز وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به نقش محوری رسانه‌ها در مقابله با جریان تکفیر گفت: باید برای مقابله با تکفیر دو مرحله را در نظر گرفت؛ این دو مرحله باید به حالت طولی و با ترتب انجام شوند.

رئیس میز وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: مرحله اول مقابله سخت و استفاده از نیروهای نظامی است؛ این مرحله همان است که در کشورهای افغانستان، لیبی، تونس، و عراق در سال‌های اخیر شاهد بودیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی افزود: مرحله دوم، مقابله نرم است؛ در زمان پساداعش که شاید مهمتر از مرحله اول باشد، دشمن به صورت غیر مستقیم حمله می‌کند؛ او با اندیشه‌هایش مانند آتشی زیر خاکستر است؛ اندیشه را نمی‌توان با اسلحه از بین برد بلکه باید به مقابله علمی با این جریان پرداخت.

وی از مشکلات رویارویی با جریان تکفیر در گذشته را توصیفی بودن آن دانست و اظهار داشت: متأسفانه پیش از این اندیشه‌های تکفیر را به چالش نکشیده‌ایم؛ در محصولات فرهنگی که در مقابله با جریان تکفیر تولید شده است تاریخ آنان مورد بررسی قرار کرده است که حتی می‌توان آن را خدمتی به داعش دانست؛ زیرا داعش با تأسیس بزرگترین پژوهشکده‌ها نیز نمی‌توانست چنین محصولی را که برایش فراهم کردیم تولید کند.

رئیس میز وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی لزوم پرداخت به داعش با شیوه انتقادی را مورد توجه قرار داد و گفت: در بسیاری از کارهای هنری تولید شده نیز جنایات این گروه مورد توجه قرار گرفت و بازتاب یافت که این هم از اهداف همین گروه بود؛ جریان تکفیر از ابتدا قصد داشت تا جنایاتش را به نمایش بگذارد که در مستندهای تولید شده از سوی جریان مخالف تکفیر نیز این جنایات به نمایش گذاشته شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با ابراز انتقاد از کسانی که جریان تکفیر را بدون هیچ اندیشه‌ای می‌پندارند و نهایت مبانی آنان را تکفیر کردن غیر از خود و جهاد نکاح می‌دانند افزود: می‌گویند که تنها مبنای فکری تکفیر تکیه بر سنت اسلام در سه سده ابتدایی است؛ وقتی از این افراد می‌پرسیم که از لحاظ علمی تکیه بر سنت اسلام چه جذابیتی برای جوانان امروز دارد که اینگونه از غرب به این جریان می‌پیوندند، پاسخی ندارند.

وی در تشریح مبانی فکری تکفیر اظهار داشت: داعش دارای عقاید و دیدگاه‌هایی هستند که در آن کار علمی کرده‌اند؛ این افراد ابن تیمیه و وهابیت را به عقاید جدید مولودی، سید قطب، محمد قطب و مانند این‌ها متصل کرده‌اند و همانگونه که ابن تیمیه ایمان، کفر، شرک و برزخ را به صورت دیگری معنا می‌کرد این‌ها هم جاهلیت منجر به کفر را به نوعی دیگر تفسیر می‌کنند.

رئیس میز وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: منظور سید قطب از کفر سیاسی و چگونگی مقابله با آن را تغییر داده‌اند و از آن کفر عقایدی را نتیجه گرفته‌اند و از آن برای کشتار مسلمانان استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی دو خیانت داعش به اسلام را موجب توانایی بیشتر در جذب افراد دانست و گفت: این‌ها از مفاهیم اسلامی تعریفی وارونه ادامه دادند و در مرحله دوم مفاهیمی که می‌توانست در برابر آن‌ها بایستد را خارج از اسلام و از مدرنیته قلمداد کردند.

وی در ادامه اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی تحت میز وهابیت، کارهایی برای تقابل نرم با اندیشه داعش و جریان تکفیری انجام داد که آقایان جمالی و راوش در موصل از نزدیک با مردم و دغدغه‌های آن‌ها آشنا شدند و مستند تلبیس را تهیه کردند.

رئیس میز وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به نگارش کتاب وارونگی توسط خودش گفت: جاهلیت، تکفیر سیاسی، هجرت، جماعت، جهاد، توحش، امت، خلافت و مهدویت از بخش‌های مختلف این کتاب است که توسط بوستان کتاب به چاپ رسیده است و موشن گرافی در حال رونمایی بخش‌هایی از این کتاب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با اعلام خطر از اینکه داعش در افغانستان، وادی فرقانه و منطقه‌ای در آفریقا در حال رشد است تأکید کرد؛ شاید کار اکنون ما از مقابله سخت با این گروه سخت‌تر باشد؛ اندیشه را نمی‌توان با اسلحه از بین برد بنابراین باید در جنگ نرم تمام تلاش خود را به کار گیریم.

حجت الاسلام جمالی، تهیه کننده مستند تلبیس در ابتدای این جلسه از خطرات ساخت این مستند و زحماتی که در این راه متحمل شده‌اند گفت و افزود: درباره آزادسازی موصل کار پژوهشی انجام شد؛ از اول مهرماه تا اواخر بهمن ماه سال 96 نیز فیلم‌برداری انجام شد و این مستند به تازگی آماده انتشار شده است.

مختاری، تهیه کننده و کارگردان موشن گرافیک وارونگی پرداختن به مبانی فکری و اندیشه‌ای را از ممیزه‌های این موشن‌گرافی دانست و گفت: این مجموعه در نوع خود از اولین‌هاست که به موضوعات جهاد، خلافت، توحش، بدعت و جاهلیت پرداخته است.

وی ادامه داد: این موشن‌گرافی به زبان فارسی تولید شده است و در ماه‌های آینده با زبان‌های عربی و انگلیسی نیز در قالب فضای مجازی و سی‌دی در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

مختاری توضیح داد: نوشتن متن این موشن‌گرافی دو ماه به طول انجامید و تصویرسازی از مطالب انتزاعی از سخت‌ترین بخش‌های کار بود که یک ماه زمان برد؛ ساخت این مجموعه به طور کامل سه ماه زمان برد که چهار نفر از پژوهش تا تولید این کار را انجام دادند.

دکتر راوش، کارگردان مستند تلبیس از زحمات تولید مستند رونمایی شده سخن گفت و افزود: این مستند 15 دقیقه است که در مرحله ویدئویی به مدت سی دقیقه با همین موضوع منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در زمان فیلمبرداری جو سنگینی از لحاظ امنیتی حاکم بود بسیاری از افراد معمولی شهر چون ما را نمی‌شناخت مصاحبه‌ای انجام نمی‌دادند و هر روز خبرهایی از کشتار افرادی که با دولت همکاری کرده‌اند به گوش می‌رسید که بر ترس و واهمه مردم می‌افزود.

راوش در توجیه اینکه چرا با شخصیت‌های برجسته موصل مصاحبه‌ای گرفته نشده است گفت: وقتی حتی در مردم عادی چنین ترس و واهمه‌ای بود، افراد سرشناس و شخصیت‌های مذهبی از ترس انجام دادن عملیات تروریستی و کشتن آنان حتی به ما اجازه ملاقات نمی‌دادند.

وی ابراز داشت: در هر توقف ما تنها بین بیست تا سی دقیقه حق فیلم‌برداری داشتیم و باید سریع محل را ترک می‌کردیم؛ با این حال ضمن مصاحبه‌های انجام شده از بسیاری از مساجد، حسینیه‌ها و حتی مقبره حضرت یونس هم فیلمبرداری‌های خوبی انجام دادیم.

وی تصریح کرد: در این مستند هیچ نگاه شیعی یا سنی به مسأله تکفیر لحاظ نشده است؛ دیدگاه‌های افراطی شیعه یا سنی در عراق هم وجود دارد و همین دیدگاه‌ها باعث تصرف آسان موصل شده بود.

راوش در پایان با ابراز انتقاد از حمایت نشدن آن‌ها از سوی نهادهای مسئول ایرانی گفت: برای تهیه چنین مستندهایی که در مبارزه با مسائل منطقه است باید کمک‌های زیادی از سوی دولت و مسئولان شاهد باشیم./836/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات