۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۵۷۳۲۱۹
آیت الله سبحانی:

از دلایل انکار وحی، اصرار بر فهم آن با ابزار مادی است

حضرت آیت الله سبحانی گفت: امور معنوی و مجرد بالاتر از توانایی ابزار مادی برای حکومت و داوری کردن قرار دارند. هیچ گاه نمی توان روح مجرد را زیر چاقوی تشریح یا میکروسکوپ اثبات یا نفی کرد.
سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی در دارالقرآن علامه طباطبائی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حضرت آیت الله سبحانی امروز در سخنرانی که در مدرسه علمیه نواب برگزار شد با بیان تفاوت های پیامبران با دیگر مصلحان و متفکران گفت: پیامبران تعالیم و برنامه های خود را از فراسوی طبیعت می گیرند و معتقدند که دستورات و فرمان های آنان زاییده مغز و اندیشه آنان نیست، بلکه «وحی» است و از جهان بالا بر قلب آنان فرود می آید. در حالی که دیگر متفکران و مصلحان انسان دوست طرح های خود را معلول قدرت فکری خود می دانند.

این مرجع تقلید با اشاره به عادی نبودن ادراک وحیانی افزود: این ادراک از سنخ ادراک های بشری و معمولی نیست، بلکه مخصوص پیامبران است. افراد نوع بشر معمولا بسیاری از معلومات خود را از جهان ماده و به وسیله حواس ظاهری دریافت می کنند و آنان را به صورت علوم طبیعی، تاریخ و جغرافیا و... تدوین و منتشر می کنند.

وی خاظر نشان کرد: قسمتی دیگر از معلومات بشر نتیجه ریاضت های فکری و ثمرات استدلالی او است که در پرتو آنان به یک سلسله حقایق فلسفی و ریاضی که هرگز وجود مادی و خارجی ندارند واقف می شود. فرمول های ریاضی و مباحثی همچون وجود خدا و صفات و افعال او و همچنین اصول کلی فلسفه از نمونه مصادیق تلاش های فکری و استدلالی هستند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه قسمت سوم احساسات بشر، پرتویی از غرایز نفسانی و فطرت انسانی او است تصریح کرد: گرسنگی و تشنگی، شهوت، علاقه به مقام و ثروت، گرایش به فضایل اخلاقی و سجایای انسانی و... همگی ریشه فطری دارند. همچنین غرائز نیز پرتویی از تجلی فطرت انسان هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به آثار ادبی به عنوان آثاری نشات گرفته از ذوق و استعداد خدایی انسان افزود: برخی افراد بدون سابقه تعلیمی و یا با تعلیم و تربیت بسیار کوتاه مدت، پدید آورنده عالی ترین آثار ادبی و هنری هستند و لطیف ترین نکته های ادبی، شیرین ترین عواطف انسانی و روح انگیزترین مناظر طبیعی را در قالب داستات و شعر می ریزند.

وی خاطر نشان کرد: این استعداد ها اگرچه جنبه عمومی ندارند اما باید توجه داشت که آنچه پیامبران از جانب خداوند می گویند هیچ ارتباطی به هیچ یک از این ادراکات ندارد. چرا که آنان دارای ادراک خاص و مرموزی اند که بدون اسباب و ابزار ظاهری با جهان غیب مرتبط اند و پیام های الهی را بدون کم و زیاد و همچنین تصرف کردن در اختیار مردم قرار می دهند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان دلایل وحیانی و خاص بودن این ادراکات گفت: معارف فوق العاده وسیع و دور از اندیشه انسان ها که بدون ارتباط با مبدا بی نهایت جهان هستی ممکن نیست و همچنین فداکاری های زاید الوصفی که پیامبران در راه تحقق بخشیدن به این معارف نشان دادند، نشان دهنده ارتباط آنان با جهان بالا و خاص بودن این ادراکات است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه درک وحی و تصدیق آن برای افرادی که تنها به ماده اعتقاد دارند بسیار مشکل است، افزود: تا زمانی که دگرگونی عمیقی در طرز تفکر یک فرد مادی گرا به وجود نیاید و به جهانی بالاتر از ماده معتقد نگردد، آن فرد هرگز قادر به درک یا تصدیق این سنخ از مسائل نخواهد بود. علت آن نیز این است که این فرد می خواهد همه چیز را تنها با ابزار مادی خود اندازه گیری کند و سپس به داوری بپردازد.

وی موضوعات راه های اثبات موضوعات غیر مادی را متفاوت با اثبات موضوعات مادی دانست و ادامه داد: ابزار مادی با همه نقصی که دارند تنها می توانند درباره وجود و عدم قسمتی از امور مادی داوری کنند. امور معنوی و مجرد بالاتر از توانایی این ابزار برای حکومت و داوری کردن قرار دارند. برای نمونه هیچ گاه نمی توان روح مجرد را زیر چاقوی تشریح، میکروسکوپ و سایر ابزار مادی مشاهده نمود و از این طریق به اثبات و یا نفی آن پرداخت.

حضرت آیت الله سبحانی در پاسخ به پرسش چرایی همگانی نبودت ادراک وحی تصریح کرد: دلیلی ندارد که اگر حسی در گروهی پیدا شد باید آن حس و ادراک همگانی شود. حواس پنج گانه از عمومی ترین حواس انسان اند که برخی افراد فاقد آن هستند. آیا این افراد حق دارند که حسی را که خود فاقد آن هستند را رد و نفی کنند؟ همچنین گروهی ذوق شعری دارند در حالی که اکثریت مردم از آن محروم هستند. دلیلی بر نفی و رد ذوق شعری توسط افراد محروم از آن وجود ندارد./861/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات