۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۵۷۳۴۶۶
در کتاب «پاسیاد پسر خاک» می‌‌خوانیم؛

خاطرات مرد شریفی که با تمام وجود به اسرا خدمت می‌کرد

قبادی در کتاب «پاسیاد پسر خاک» پیشینه خانوادگی، تولد، تحصیل و فعالیت سیاسی و آشنایی مرحوم ابوترابی‌فرد با شهیدسیدعلی اندرزگو را بررسی کرده است.
 کتاب «پاسیاد پسر خاک»

به گزارش خبرگزاری رسا، انتشارات سوره مهر کتاب «پاسیاد پسر خاک» را به قلم محمد قبادی روانه بازار نشر کرد.

عضی کتاب‌ها به کسی که آنها را نوشته تعلق ندارند بلکه از آن کسانی هستند که وقایعش را متحمل شده‌اند چون این گونه وقایع روی کاغذ خلق نمی‌شوند بلکه زندگی آنها را می‌آفریند و بی تردید کتاب «پاسیاد پسر خاک» متعلق به سیدعلی اکبر ابوترابی فرد سید آزادگان ایرانی است که با صبر و بردباری بی‌همتا تمام کوشش خود را به کار بست تا اسرای ایرانی رنج و مشقت روزهای اسارت را کمتر احساس کنند.

«پاسیاد پسر خاک» به قلم محمد قبادی در دو فصل کلّی تدوین شده که در فصل اول اطلاعات اولیه‌ای همچون پیشینه خانوادگی، تولد، تحصیل و فعالیت سیاسی و آشنایی مرحوم ابوترابی‌فرد با شهیدسیدعلی اندرزگو مورد بررسی قرار گرفته است.

خواننده با مطالعه این بخش آشنایی جامعی نسبت به فضای خانوادگی و مراحل شکل‌گیری شخصیت مرحوم ابوترابی به‌دست می‌آورد.

 فصل دوم کتاب به شرح فعالیت‌های سیدعلی‌اکبر ابوترابی درکمیته استقبال از امام خمینی(ره) و دوران دفاع مقدس و احوال وی در دوران اسارت در زندان‌‌های ارتش متجاوز حزب بعث عراق اختصاص دارد و حاوی اطلاعات بسیار مهم و تازه‌ای است که شاید برای بسیاری از دوستان و نزدیکان مرحوم ابوترابی نیز تازگی داشته باشد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در اردوگاه‌های عنبر، موصل ۱، ۳، ۴، رمادیه و تکریت ۵، ۱۷، ۱۸ و نیز سلول‌های زندان‌های بغداد، اسیر بود و پس از ده سال اسارت سرانجام در سال ۱۳۶۹ به میهن بازگشت و در تاریخ هفتم مهر ۱۳۶۹ با حکم مقام معظم رهبری نماینده ولی فقیه در امور آزادگان شد.

در بخشی از این کتاب آمده است:« چند روز از بستری شدن ابوترابی در بهداری گذشت و او کمی سلامتش را به دست آورد. به اتاق 16 منتقلش کردند. در آنجا کاملاً تحت نظر بود و به همین دلیل سعی می‌کرد به اتاق‌های دیگر نرود تا برای کسی دردسر درست نشود. اما اسرای بسیاری به اتاق او رفت و آمد می‌کردند. آن قدر که گاهی مجال نمی‌یافت استراحتی کند. وقتی که برخی به این مطلب اعتراض می‌کردند، می‌گفت: «من چطور به استراحت بپردازم [وقتی] که اسیری با بودن در کنار من خوشحال می‌شود و لحظاتی از غم‌های او کاسته می‌گردد.»

گفتنی است کتاب «»پاسیاد پسر خاک» به عنوان اثر تقدیری بخش جنبی در بیست و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شناخته شد. همچنین این اثر برگزیده اولین دوره جشنواره ادبی شهید آوینی در فروردین‌ماه سال 1391 بوده است./998/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات