۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۵۷۳۵۹۵
رییس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم مطرح کرد؛

خبرنگاری؛ رسالتی برای بصیرت افزایی و رشد فرهنگی جامعه

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی خبرنگاری را برترین حرفه برای بصیرت افزایی و رشد فرهنگی جامعه دانست و تصریح کرد: خبرنگار از جایگاه خطیری برخوردار است و یک خبر مغرضانه و دروغ او می تواند حتی حیثیت یک حکومت را مخدوش کند.
حجت‌الاسلام میرکتولی

حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی میرکتولی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگار به معنای پل اتصال میان تاریخ گذشته و حال است و دارای جایگاه بسیار رفیعی در اطلاع رسانی، آگاهی افزایی، رشد فرهنگی و ارتقای تربیتی انسان ها دارد.

رییس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم ادامه داد: اگر خبرنگار به رسالت خویش که افزایش آگاهی و بصیرت افزایی و به یک معنا راهنمایی بشر باشد بیندیشد، مشاهده می کند که رسالت انبیا را برعهده دارد؛ انبیا نیز خبر می آوردند اما خبرهای آنها الهی و از منبع وحی بود و در دریافت خبر تمام دقت خود را به کار می گرفتند و در حفظ آن نهایت هوشیاری را لحاظ می کردند و این تفاوت خبرنگار الهی و بشری است.

وی ادامه داد: آنچه گفته شد تفاوت میان خبرنگار الهی و خبرنگار بشری بود؛ خبرنگار بشری و زمینی هر مقدار خود را به خبرنگاران آسمانی نزدیک کند یعنی برای مصونیت در دریافت خبر و حفظ خبر و تحلیل درست آن و امانت داری در انتقال خبر تمام توان خود را به کار گیرد، می تواند جایگاه خود را ارتقا دهد.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی با تأکید بر حضور خبرنگار در جامعه و صحنه گفت: کار خبرنگار این است که در صحنه ها حضور داشته باشد و موارد را از نزدیک مشاهده و آنها را به روی صفحه آورد و به عبارت دیگر وظیفه خطیری که خبرنگار دارد این است که در صحنه حضور داشته باشد و واسطه های خود را با منبع خبر کم کند.

وی افزود: خبرنگار به هر مقدار واسطه های خبری را کاهش دهد میزان وثوق خبر افزایش پیدا می کند و اگر واسطه ای نیز وجود دارد باید افرادی مورد اطمینان و راست گو و بی غرض باشند که متن خبر را بدون تحلیل های حدسی بیان کنند.

رییس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم خاطرنشان کرد: خبرنگار باید از عبرت های و فلسفه تاریخ درس بیاموزد و این که گفته می شود تاریخ تکرار نمی شود اشتباه است بلکه تکرار می شود و خبرنگار باید با استفاده از تاریخ، حوادث روز را تحلیل و در اختیار جویندگان حقیقت قرار دهد.

وی با تصریح بر این که رسالت خبرنگار به اندازه رسالت انبیا سنگین است، اظهار کرد: یک خبرنگار باید بداند اگر خبری را به دروغ یا بر اساس غرض شخصی منتشر کند تا زمانی این که این خبر در رسانه ها و مطبوعات و اذهان عمومی وجود دارد در نامه عمل او گناه نوشته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی ادامه داد: خبرنگار باید بداند در معرض خطر بزرگی قرار دارد و هر لحظه ممکن است که با یک تحلیل خطا و یک نظر شخصی مغرضانه یا ناآگاهانه حیثیت یک فرد یا جریان سیاسی و یا حتی یک حکومت را مورد آسیب قرار دهد؛ بنابراین با وجود مقام عظیمی که خبرنگار دارد به همان میزان نیز می تواند خطر آفرین باشد.

وی در زمینه فعالیت های خبرگزاری رسا گفت: در چند سالی که با خبرگزاری رسا ارتباط دارم آن را یک خبرگزاری زنده، پویا، با نشاط و جوان می دانم و به شکر خدا با در اختیار داشتن افراد خوش فکر، بصیر و آگاه، دلسوز و متعهد به جایگاه خبرگزاری می توان گفت در بین خبرگزاری کشور می درخشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: به عزیزان خبرگزاری رسا توصیه می کنیم به دلیل مظلومیت شیعه و این که در مسیر تاریخ مورد تحریف، سانسور و مهجوریت قرار گرفته است، خبرگزاری رسا به عنوان یک رسانه دینی و حوزوی بیشتر به منابع قرآنی و روایی بپردازد. /1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات