۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۵۷۳۵۹۹
دبير جامعه روحانيت كاشان:

بنيان مرصوص در مسير حق قرارگرفتن است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: هركسی در مسير حق قرار مي گيرد بنيان او مرصوص است و هركسی در مسير باطل قرار گرفت بنيان او سست خواهد بود.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در ادامه تفسير آيه 109سوره توبه، گفت: در آيات قبل بحث مسجد ضرار و قبا بود، مسجد قبا نخستين مسجدي بود كه قبل از ورود پيامبراكرم(ص) به مدينه ساخته شد و مسجد ضرار مسجدي است كه از سوي منافقين براي ضربه زدن به اسلام و مسلمانان و ترويج كفر و نفاق ساخته شد.

وي با اشاره به اينكه خداوند در جمع بندي مقايسه بحث اين دو مسجد اين سؤال را مطرح كرده كه به نظر شما ريشه و بنيان ساختمان كدام از اين دو مسجد بهتر است، ابراز کرد: ساختمان كسي بهتر است كه ‹‹أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىٰ تَقْوَىٰ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٍ›› براساس تقواي الهي و بر مبناي رضايت خداوند بنا شده باشد، در اين آيه بحث ساختمان مطرح است اما آن را مي توان به همه كارهايي كه انسان قصد انجام دادن آن را دارد تعميم داد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: انساني كه مبناي كار او تقوا و رضايت خدا باشد را نمي توان با انساني كه بنيان كار خود  را بر لبه سست پرتگاهي ساخته است مقايسه كرد، از اين رو براي انجام هركاري نياز به تفكر است و پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد، يك ساعت تفكر بهتر 70 سال عبادت است.

وي انجام هركاري را نيازمند تفكر و هدف دانست و عنوان كرد: انجام هركاري نبايد تابع احساسات براساس تحريك احساسات باشد بلكه پايه و اساس انجام هركاري بايد براساس رضايت خداوند باشد.

دبير جامعه روحانيت گفت: برخي افراد كه در مسيركار خير قرار داشتند در ادامه از مسير خارج  شدند، در دفاع مقدس حضور داشتند و تا آستانه شهادت نيز جلو رفتند اما بعد از دفاع مقدس پشيمان شدند و از مواضع خود عقب نشيني كردند، اين افراد كساني هستند كه هدف آنها از روز نخست خالص و براي رضايت خدا نبود.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد، ‹‹فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ›› اگر پايه و اساس هركاري كه سست باشد عاقبت اش جهنم است چرا كه انسان هركاري كه انجام دهد خير و يا شر است، از اين رو هركاري كه با نيت خير نباشد و هدف غير الهي باشد انتهاي آن جهنم است حتي اگر  ساختن مسجد باشد.

وي ادامه داد: خداوند مي فرمايد، ‹‹وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ›› قوم ظالم را هدايت نمي شود، اما برخي كه ذاتا انسان بدي نيستند و نيت شر ندارند و از روي جهل و ناداني دست به كاري زده كه به نفع دشمن بوده و آب به آسياب دشمن ريخته را هدايت مي كند.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در اين آيه مي فرمايد، انسان ظالم حتي اگر كار خير انجام  دهد هيچگاه هدايت نخواهد شد اما انساني كه عمل او خير نبوده اما نيت خيرداشته و در ادامه متوجه شده اشتباه كرده است او را هدايت مي كند.

حجت الاسالام شاه فضل گفت: انسانها ممكن است كاري كه انجام مي دهند بد باشد اما چون نيت آنها شر نبوده و مرتكب اشتباه شده اند خداوند در اين آيه به آنها بشارت داده نيت خودشان را اصلاح كنند تا اشتباهات آنها را جبران شود.

دبير جامعه روحانيت كاشان ابراز کرد: خداوند در آيه مي فرمايد، ‹‹لَا يَزَالُ بُنْيَانُهُمُ الَّذِي بَنَوْا رِيبَةً فِي قُلُوبِهِمْ إِلَّا أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ›› كساني كه عمدا بنيان شري را بنا مي گذارند اين شر به خودشان منتقل مي شود.

وي ادامه داد: انساني كه مطمئن باشد در راه باطل قرار دارد راه باطل را ادامه نخواهد داد، اما اگر شك كند راه باطل را ادامه خواهد داد، كانديدايي كه مطئمن است راي نياورده و آراي خود را از آراي باطله كمتر مي داند اما تكرار تقلب شده سبب مي شود باور كند تقلب شده و سالها بعد از انتخابات نيز مدعي تقلب شدن در انتخابات است و درجهل مركب باقي است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: انسانهايي كه سنگ بناي كج را براي انحراف انسانها گذاشتند، ابتدا از سنگ بناي كجي كه گذاشته اند اطلاع ندارد اما به مرور زمان به مرحله اي مي رسندكه قدرت تشخيض را از دست مي دهد و راه مستقيم را از غير مستقيم تشخيص نمي دهند.

وي افزود: صدام مي دانست جنايتكار است اما مدعي بود جنايات او براي راحتي انسانها از زندگي و مشكلات دنيا است، از اين رو انسانها به مرور زمان به خود اجازه مي دهند مرتكب جنايت شوند.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: هركس درمسير حق قرار مي گيرد بنيان او مرصوص است و هركس در مسير باطل قرار گرفت بنيان او سست خواهد بود./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات