۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۵۷۴۲۹۹

"کار منافقین" در كشتار حجاج ایرانی

شواهدی وجود دارد كه نشان‌گر نقش سازمان منافقین و همكاری آنان با رژیم بعثی عراق و عربستان سعودی در قتل‌عام حجاج ایرانی است.
کشتار حج ۶۶

به گزارش خبرگزاری رسا، در روز نهم مردادماه 1366 شمسی برابر با ششم ذیحجّه سال 1407 قمری، مراسم برائت از مشركین كه از سوی حجاج در مكه مكرمه برگزار شد، توسط دولت سعودی با خشونت سركوب شد و در این بین بسیاری از حجاج ایرانی به شهادت رسیدند. اكنون شواهدی وجود دارد كه نشان‌گر نقش سازمان منافقین و همكاری آنان با رژیم بعثی عراق و عربستان سعودی در قتل‌عام حجاج ایرانی است.

گفتنی است این فاجعه درحالی رخ داد كه ایران درگیر جنگ با متجاوزان عراقی بود و دست داشتن رژیم بعث در این جریان محتمل به نظر می‌رسید. در چنین شرایطی سازمان منافقین بلافاصله پس از فاجعه قتل عام حجاج ایرانی در مكه مكرمه، با صدور اعلامیه‌ای، جمهوری اسلامی ایران را مسئول این كشتار دانست و جنایتكاران سلفی، بعثی، وهابی و سعودی را تبرئه كرد.

"مهدی ابریشمچی"، یكی از اعضای سازمان منافقین، در مذاكره با افسران اطلاعاتی عراق به صدور این اعلامیه و اطلاع سعودی‌ها از آن اشاره كرده و می‌گوید: «دعوتنامه رسمی را كه "ملك فهد" برای ما فرستاده است، ما فكر می‌كردیم در رابطه با اطلاعیه ما بوده است ولی وقتی رفتیم این دعوتنامه را به ما تحویل دادند، لذا ما جهت هماهنگی با شما مستقیماً این مسئله را بیان نمودیم تا ملاحظات و نقطه نظرات شما را در نظر بگیریم. به دنبال اطلاعیه‌ای كه بعد از قضیه مكه دادیم كه رونوشت آن به سفارت سعودی در بغداد فرستاده شده بود، آقای سفیر تماس گرفته و گفته بود كه حامل پیام ملك فهد بوده و امروز به دیدار من آمد. سفیر با ابلاغ توجهات ملك فهد، هیئتی را از سازمان جهت سفر به  جده و ملاقات با مسئولین عربستان سعودی دعوت نموده‌اند و تاریخی مشخص كرده‌اند كه روز سه‌شنبه این هفته را منتظر هیئت هستند.»

به اعتراف یكی از عناصر سابق سازمان منافقین به نام رضوانی، «مسعود رجوی با استفاده از فرصت ایام حج، طبق یك طرح از قبل برنامه‌ریزی شده و با همكاری عراق، تظاهرات آرام اعلام برائت زائران ایرانی را به خون كشید تا به اهداف خاص خود برسد.» [1]

البته پیش از افشاگری های اعضای منافقن، اطلاعاتی از نقش گروهك منافقین در كشتار مردم در روز 9 مردادماه به دست مقامات جمهوری اسلامی رسیده بود. به عنوان مثال حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس جمهور وقت ایران، ضمن سخنرانی خود در مرداد 66 به نقش منافقین در حوادث جمعه خونین مكه اشاره كرده و فرمودند: «ما به احتمال زیاد حدس می‌زنیم منافقین و مزدوران بسیار پست كه حاضرند علیه كشورشان به هر جنایتی دست بزنند در این جنایت ددمنشانه دخالت داشته‌اند. شواهد نشان می‌دهد كه عده‌ای فارسی‌زبان كه صورت‌های خود را پوشانیده بودند در این جنایت، استكبار جهانی و رژیم پادشاهی سعودی را یاری نمودند. این حادثه از قبل طراحی شده بود و بعید نیست كه از چند ماه پیش، همزمان با قضیه خلیج فارس هماهنگ شده باشد.»[2]

"عزت‌الله سحابی" از اعضای نهضت آزادی نیز مدت‌ها بعد درمورد شیطنت‌های منافقین در حادثه "جمعه خونین" در كتاب خاطرات خود نوشت: «متاسفانه در اثر دخالت‌های مرموزی كه انجام شد، در آن سال این تظاهرات سركوب شد و تعداد زیادی از هموطنان ما كشته شدند. در سفری كه آن سال به خارج داشتم یكی از دوستان به من خبر داد كه شیطنت‌هایی از سوی مجاهدین این حادثه را رقم زده، یا به خشونت كشیده است. امیدوار بودم این خبر درست نباشد... ولی شنیده‌ها حاكی از آن بود كه یكی از اعضای مجاهدین آقای عباس...، با لباس احرام بین تظاهركنندگان هنگامی كه جمعیت روی پل معروف به "هجوم" می‌رسند گلوله‌ای به طرف پلیس شلیك می‌كند. پلیس عربستان هم كه كاملا در حال آماده‌باش بود به طرف جمعیت حمله می‌كنند و تیراندازی می‌شود، جمعیت سراسیمه به عقب برمی‌گردند و جماعت زیادی كه بیشتر خانم‌ها بودند زیر دست و پا له می‌شوند و از بین می‌روند.»[3]

همكاری رژیم بعثی عراق با منافقین در كشتار مكه

شواهد موجود حاكی از آن است كه رژیم عراق نیز كه در آن دوران درگیر جنگ با ایران بود از توطئه منافقین و سعودی‌ها آگاه بوده و برای به خون كشیدن مناسك حج با منافقین همكاری می‌كرده است. در بخشی از مذاكرات فاش شده یكی از عناصر قدیمی مركزیت سازمان منافقین به نام "عباس داوری"، كه در سال 666 ریاست كاروان اعزامی منافقین به مناسك حج را  برعهده داشته است، با افسران امنیتی عراق،‌ به موضوع حضور منافقین در حج و همكاری بعثی‌ها با آنان این‌گونه اشاره می‌شود:

عباس داوری: ما می‌خواستیم اگر امكان داشته باشد در درون هیئت‌های عراقی اعزامی به حج حضور یابیم و به گونه‌ای  مشخص نگردد كه از مجاهدین و غیرعراقی‌ هستیم و همان روزی كه ایرانی‌ها وارد می‌شوند ما ملحق می‌شویم؛ البته می‌دانید كه ایرانی‌ها به صورت كاروانی به حج می‌آیند؛ می‌خواهیم نیروهای خود را در آنها نفوذ دهیم و ارتباط گیری كنند.

افسر امنیتی عراق: ما چگونه برای شما ویزا بگیریم؟ این نیروهای شما كجا می‌خواهند ارتباط گیری كنند.

عباس داوری: در جده،‌ كه همه زائرین ابتدا آنجا پیاده می‌شوند و فعلا چند نفر مد نظر ما است كه [هم‌اكنون] در عراق نیستند.

افسر امنیتی عراق: ما پس از موافقت می‌توانیم برای آنها گذرنامه عراقی درست كنیم و به همراه برخی از كاروان‌های  حج بفرستیم. برای هر فرد گذرنامه را می‌فرستند و به دست او می‌رسانند و در موعد مقرر نیز گذرنامه را بازمی‌گردانند؛ راه دیگری نداریم.

عباس داوری: به خاطر حساسیت موجود اگر بشود كه بازگشتشان به كشور دیگری باشد و از آنجا به عراق بیایند بهتر  است.

افسر امنیتی عراق:‌ چون گذرنامه‌ها با یكی از كاروان‌های ما خواهد رفت نمی‌تواند با این كاروان بازنگردد. چون عربستان از هر كاروانی لیست دارد و نفر شما می‌تواند به مجرد رسیدن به آنجا از بعثه جدا شود و به دنبال كارش برود و كسی او را شناسایی نخواهد كرد و در پایان به فرد تعیین‌شده از سوی ما مراجعه می‌كند و گذرنامه‌اش را تحویل می‌گیرد و می‌آید.

عباس داوری: نفرات مجاهدین می‌خواهند در داخل كاروان‌های ایرانی جای بگیرند و شب و روز با آنها باشند و مشخص نگردد كه از كاروان دیگری آمده‌اند.[4]

سفر محرمانه مسعود رجوی به عربستان

در اسفند 1379 یعنی 13 سال پس از اتفاقات ناگوار مكه، تصویری از مسعود رجوی در نشریه مجاهد منتشر شد كه نشان می‌داد وی در سال 66 در مكه حضور داشته است.[5] در این عكس علاوه بر رجوی افرادی چون:‌ عباس داوری، ‌علیرضا  باباخانی، محمد سیدالمحدثین، علیرضا صدرحاج سیدجوادی و رضا درودی كه همگی از مسئولین روابط خارجی و اطلاعاتی و حفاظتی منافقین بودند دیده می‌شوند.

علاوه بر این، شواهد دیگری نیز حاكی از آن بود كه سركرده گروهك منافقین، در سال‌ 66 و همزمان با وقایع مكه با دعوت‌نامه رسمی كه از ملك فهد دریافت می‌كند به شكل محرمانه عازم عربستان می‌شود.

در همین رابطه "مهدی ابریشمچی"، به افسر اطلاعات عراق می‌گوید: «ما برای اینكه مخفی بودن سفر را تأمین كنیم حتی برای مخفی ماندن از دید كاركنان فرودگاه،‌ یك جدول زمان‌بندی شده داریم كه به شما اطلاع می‌دهیم تا براساس آن عمل شود و انتظار داریم تا براساس آن عمل شود و غیر از ما سه نفر هیچ‌كس از آن اطلاع ندارد.»

در جلسات دیگر بین رابط منافقین و سازمان اطلاعاتی عراق تأكید می‌شود كه سفر مزبور در جهت جلب حمایت بیشتر عربستان از سازمان برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران بوده است.[6]

افشای ارتباط منافقین با عربستان توسط مسعود رجوی

مسعود رجوی در مذاكرات با "سپهبد صابرالدوری" رئیس سرویس كل اطلاعات عراق پس از انتفاضه شعبانیه 1370  می‌گوید: «روز پنجشنبه هفته گذشته نماینده ما با "مورفی" در آمریكا دیدار كرد. شروع كردند به حرف‌های ما گوش دادن و ما تلاش كردیم نقشه‌ها و توطئه‌های رژیم [امام] خمینی را برای آنها برملا كنیم. به آنها ثابت كردیم كه رژیم ایران تهدید شماره یك به حساب می‌آید، نه عراق. به صراحت گفتیم كه این تهدید و خطر متوجه [عربستان] سعودی نیز می‌شود. شما عراقیان ارتباط ما را با سعودی برقرار كردید، به طوری كه "ملك فهد" مرا برای دیدار از عربستان دعوت كرد كه به آنجا رفتم و با ایشان ملاقات كردم

وی همچنین در پیغامی به "رییس سرویس اطلاعات عراق" درباره ارتباط سازمان منافقین و عربستان می‌گوید: «آنچنان كه دكتر می‌دانند ما به دنبال متقاعد كردن سعودی به برقراری ارتباط مستحكم با عراق هستیم كه [نظام امام] خمینی را به قوی‌ترین صورت طرد كنند و جناب دكتر خوب می‌دانند كه خبر این رابطه باید بین ما و شما محفوظ بماند. همچنین اگر دكتر ملاحظه دارند، قبل از آن كه هیئت [اعزامی به عربستان] روز سه‌شنبه برود بیان كنند.» [7]/۸۴۱/د۱۰۱/س

پی نوشت ها

1- نشریه نگاه، سازمان منافقین، بیانیه رضوانی، ص 330.

2- روزنامه كیهان، سه‌شنبه، 27 مرداد 1366، ص 2.

3- عزت الله سحابی، نیم قرن خاطره و تجربه، جلد دوم، تهران:  انتشارات خاوران، ص١٨٣.

4- صفاءالدین تبرائیان، خوابگردها:ارتباط رهبران سازمان مجاهدین خلق با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی عراق، تهران: مركز اسناد انقلاب اسلامی، ص 701 و 702.

5- سازمان مجاهدین خلق از پیدایی تا فرجام، جلد سوم، تهران: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 266.

6- پیشین، ص 272.

7- صفاءالدین تبرائیان، خوابگردها، تهران: مركز اسناد انقلاب اسلامی ، صص 70706-704.

 پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی

ارسال نظرات