۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۵۷۴۵۸۴

یهودیت و مسیحیت صهیونیسم در هند

بعد از تشكيل رژيم اسرائيل، عده زيادي از يهوديان به آنجا مهاجرت كردند. به عنوان نمونه مي‌توان از مهاجرت تعداد ۲۵۰۰۰تن از آنان به اسرائيل را از هند مورد اشاره قرار داد.
یهود و مسیحی صهیونیسم

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بعد از تشكيل رژيم اسرائيل، عده زيادي از يهوديان به آنجا مهاجرت كردند. به عنوان نمونه مي‌توان از مهاجرت تعداد ۲۵۰۰۰تن از آنان به اسرائيل را از هند مورد اشاره قرار داد.

اين جمعيت كه در بين ملت هندوستان اقليتي بسيار اندك مي‌باشد لكن به نسبت جمعيت خود فعاليت گستردة سياسي و ديني در ابعاد مختلف را ساماندهي و اجرا مي‌كند. كه برجسته ترين آنها عادي سازي روابط دو كشور هند و رژيم اشغالگر اسرائيل مي‌باشد.

اقوام يهود

يهوديان هند را به طور كلي مي‌توان به سه گروه قومي تقسيم كرد.

الف: بني اسرائيل؛ ايشان معتقدند پس از نابودي معبد اول (اجدادشان) در منطقه اورشليم، به هند مهاجرت كرده و در شهر بمبئي و نواحي آن استقرار يافته‌اند.

ب:كوچيني؛ اين گروه نيز در قرون گذشته از سواحل مالابار در جنوب هند وارد اين كشور شده‌اند.

ج:‌بغدادي؛ آنان در اواخر قرن نوزدهم ميلادي از بغداد، ايران و افغانستان وارد هند شده و در دو شهركلكته و بمبئي ساكن شدند.

سازمان‌هاي صهيونيستي

درميان جامعه يهوديان هند سازمان‌ها ومراكزي شكل گرفته است كه برخي از آنها از رژيم صهيونيستي حمايت مي‌كنند و در برقراري رابطه هند و اسرائيل نيز نقش فعال بر عهده داشته‌اند. اين سازمان‌ها عبارتند از:

انجمن صهيونيستي بمبئي (Bomboy zioneSt Association)

انجمن صهيونيستي كلكته ((Calcutta Zionest Association

استيناف (درخواست) اتحاديه اسرائيل ((united Israel appeal

كميته استيناف متحد اسرائيل (united Israel AppealCommittee)

بنه (بني) اكيرا ((Bnei akira

انستيتوهابوئيم((Habonim Institute

آژانس يهود براي هند و شرق دور ((Jewish Agency in For East

ارتباط هند و اسرائيل درهمين راستا قابل ارزيابي است. امروزه اسرائيل يكي از عمده ترين ارائه دهندگان فن آوري نظامي به هند است و هندوستان يكي از بزرگترين شركاي تجاري اسرائيل در اين زمينه محسوب مي‌شود.

از زمان برقراري ارتباط بين اسرائيل وهند كه ژانويه سال ۱۹۹۲ در دورة‌ حكومت ايندراگاندي به صورت محرمانه بوجود آمد و در دورة راجيوگاندي بهبود پيدا كرد، تا كنون پيشرفت قابل توجهي به چشم مي‌خورد. اين درحالي است كه هندوستان در گذشته با رژيم اسرائيل رابطة خصمانه داشت وحدود ۲۵ تا ۳۰ سال اسرائيل را از ديد پاكستان مي‌ديد، با آنكه بسياري از سران هندي عقايد سياسي مشتركي با اسرائيل داشتند.

البته دليل رابطه خصمانه اين دو كشور به عملكرد انگليس در گذشته مربوط مي‌شود كه آنان بعد از استقلال هند و پاكستان وتجزية هندوستان، پاكستان را به عنوان نسخة دوم اسرائيل لحاظ كردند و در واقع دو دولت متفاوت از لحاظ مذهبي را از يك زاويه مورد توجه قرار دادند و به همين دليل هند تشكيل پاكستان را همانند تشكيل اسرائيل درخاورميانه تلقي مي‌كرد!

از ديد نويسنده تقويت اين رابطه نه تنها در راستاي پياده شدن نقشه‌هاي استعمار گذشته در جهت تضعيف جامعه مسلمانان است، بلكه موجب تقويت هندوئيسم ناسيوناليست نيز خواهد شد. ممكن است درآينده تعامل دو كشور به دليل انگيزه‌هاي سياسي و اقتصادي پيشرفت‌هاي فراواني داشته باشد.

سازمان‌هاي يهودي كه در گذشته از آن ياد كرديم نقش عمده و بنيادي با همكاري كنسولگري اسرائيل در شهر بمبئي درجهت بهبود اين روابط داشته‌اند، آنان تلاش مي‌كنند از طرف فضاي تبليغاتي رسانه‌هاي گروهي هند آسيبي به آن وارد نشود.

به نظر مي‌رسد برخي از گروه‌هاي هندي در ايالت متحده به صورت پيوسته فعاليت سياسي مي‌كنند تا با همكاري لابي صهيونيستي موجود در آن كشور بتوانند آمريكا را در جهت اهداف اسرائيل در هند و شرق دور همسو وهم پيمان كنند.

مصداق بارز اين گروه سياسي كميتة آمريكايي مسائل عمومي هندوستان (آي پك) است. اين جامعه كه به جامعه هندي آمريكايي معروف است به لحاظ جمعيت دو ميليون نفر بيشتر نيستند و در برابر جامعه يهوديان آمريكايي در اقليت هستند، اما موفق شده اند اين هماهنگي را فراهم نمايند.

همان گونه كه يهوديان آمريكا در مقايسه باكل ايالات متحده رقم بالايي را تشكيل نمي‌دهد. اما اين جامعه توانسته موضوع اسرائيل را از اهميت بالايي در سياست خارجي اين كشور برخوردار سازد. جامعه هندي آمريكايي كه اغلبشان هند و هستند نيز از اين مسأله تأثير پذيرفته است.

گروه ديگري كه در اين زمينه فعال است كنفدراسيون صنايع هندوستان است كه از طريق اتاق بازرگاني در آمريكا در اين روند مداخله مي‌كند. و از اهرم اقتصاد براي پيشبرد اهداف سياسي بهره برداري مي‌كند.

مسیحيت تبشيري

مكتب اسلام با هيچ يك از اديان آسماني جنگ و نزاعي ندارد و حتي بين اديان آسماني تنها دين اسلام است كه شعار عملي وحدت اديان را ارائه كرده است و قرآن آشكارا بر عدم تفرق در مسلك هدايتي انبياء تأكيد دارد.

آئين مسيحيت از لحاظ تفكر اسلامي در مسير همسو قرار دارد و دچارتضاد مكتب تبشيري نيست. چالش‌هاي موجود به دليل تحريفات ايجاد شده در مسيحيت تبشيري است و گرنه مكاتب آسماني در بستر خيزش فكري خود از اسلوب و ساختار هدايتي هدفمندي برخوردار است كه غايت آن كمال انسان و نهادينه شدن ارزش‌هاي الهي در كنار ارزش‌هاي انساني است.

امروزه مسيحيت تبشيري با داشتن جمعيت بسيار ناچيز (بين ۲۰-۱۷ ميليون نفر) با بهره گيري از فضاي آزاد تبليغي در كشور هندوستان، همواره تنها بر تبليغ مباني فكري خود اكتفا نمي‌كند بلكه تلاش دارد سران مذاهب را ارشاد كند، آنها در تبليغات خود اسلام و هندوئيزم را مورد انتقاد و استهزاء قرار داده و رويكرد تخريبي پيش مي‌گيرند.

همين مسأله موجب ناخشنودي طيف مخالفان آنها شده و مشكلاتي را به وجود مي‌آورد. به هر حال مسيحيت تبشيري امروز به عنوان يكي از گروه‌هاي مخالف تفكر اسلام اصيل و مكتب تشيع محسوب مي‌شود. مسيحيت تبشيري گذشته از مباني فكري به لحاظ فرهنگ مدرنيسم و توسعة آن در هندوستان، مورد حمايت قدرت‌هاي غربي و برخي جريان‌هاي هندي غربگرا مي‌باشد./۸۷۶/د۱۰۲/س

پایگاه صهیونیست پژوهشی خیبر

ارسال نظرات