۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۵۷۴۵۸۷

خبرنگاران جبهه مقاومت و خاطره های ناب

به مناسبت ۲۲ مرداد ماه روز مقاومت محفل خاطره‌گویی «گاهی آسمان» با حضور خبرنگاران و مستندسازان جبهه‌های مقاومت اسلامی در سالن سوره حوزه هنری استان برگزار شد.
خبرنگار جبهه مقاومت

به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت 22 مرداد ماه روز مقاومت محفل خاطره‌گویی «گاهی آسمان» با حضور خبرنگاران و مستندسازان  جبهه‌های مقاومت اسلامی در سالن سوره حوزه هنری استان برگزار شد. در این نشست خبرنگاران و مستندسازان جبهه‌های مقاومت از جمله جنگ سوریه و عراق خاطرات خود را بیان کردند و هم‌زمان تصاویر و فیلم‌های مستند تولیدی آنها روی پرده نمایش رفت.

مهمان ویژه‌ی این محفل منتظر الشرع مجری و خبرنگار اعلام الحربی عراق بود. این خبرنگار که سه سال در سوریه حضور داشته، در عملیات مختلف در شهرهای عراق همچون موصل، بیجی، الانبار و.... نیز فعالیت کرده‌است.

وی با اشاره به نحوه ورود خود به خبرنگاری گفت: با خروج نیروهای آمریکایی، از هم گسستگی در ارتش و تشکیل گروه‌های مقاومت خلأ اطلاع‌رسانی به مردم احساس می‌شد بنابراین به سمت خبرنگاری جنگ جذب شدم.

منتظر الشرع با بیان اینکه دوره‌های کمک‌های اولیه را گذرانده بودیم تا به زخمی‌ها کمک کنیم گفت: «جایی در قالب یک گروه سه نفری وارد عملیات شدیم به طوری که یک نفر فیلمبرداری و یک نفر با اسلحه مبارزه می‌کرد و یک نفر نیز توانست زخمی‌ها را منتقل کند.»

وی خاطردرباره تجربیاتش در این جنگ‌ها افزود: «فیلم و صداها را ضبط می‌کردیم و به پشت جبهه می‌فرستادیم ولی برخی اوقات داعش سر راه تله‌هایی قرار می‌داد تا فیلم‌ها را از بین ببرد.»

مجری و خبرنگار اعلام الحربی عراق ادامه داد: «داعش گروه خبرنگاری به اسم رصد داشت که به رصد کردن گروه‌های خبرنگاری مقاومت می‌پرداختند و با ماهواره شبکه‌های مقاومت را مشاهده می‌کردند و خبرنگاران را می‌شناختند، فیلم‌ها را می‌ربود و به سرکردگان می‌رساند.»

وی در تشریح روش‌های مورد استفاده داعش برای انجام جنگ روانی عنوان کرد: «داعش در زمینه خبرنگاری و تجهیزات قوی‌تر نبود ولی شیوه فیلمبرداری آنها ترسناک و شبیه فیلم‌های هالیوودی بود به این دلیل سریع در فضای مجازی پخش می‌شد. آنها کارشان را با شایعه جلو می‌بردند.»

این خبرنگار جبهه مقاومت افزود: «داعش تونل‌هایی در عراق و سوریه برای زندگی روزمره حفر می‌کردند که حتی دارای حمام، اتاق و سرویس بهداشتی بود.»

منتظر الشرع عنوان کرد: «داعش در برخی عملیات از تک تیراندازهای زیاد و تله‌های انفجاری استفاده می‌کرد. زمانی که عملیات طول می‌کشید یا یکی از رزمندگان شهید می‌شد. خاطرات کربلا و حضرت زینب(س) را یادآوری می‌کردیم که مانند شوکی بود که سبب می‌شد رزمندگان مجدد روحیه بگیرند و به جنگ ادامه دهند.»

وی خاطرنشان کرد: «همه لحظات جبهه نبرد تجربه جانفشانی است. ذکر امام حسین(ع) به رزمندگان روحیه می‌داد بنابراین در عملیات بزرگ باید صبور بود تا بتوان کار خود را به درستی انجام داد. بسیاری از رزمندگان حاضر نبودند به عقب برگردند تا زمانی که کار به سرانجام برسد.»

خبرنگار جنگ، خبرنگار رزمنده است

دیگر مهمان این محفل حسین همتی خبرنگار ایرانی جبهه مقاومت بود. او در معرفی فعالیت‌هایش اظهار کرد کرد: «اوایل سال 91 گروهی خبری از ایران وارد ناآرامی‌های سوریه شد تا سکوت خبری شکسته شود. خبرنگاران جنگ دو دسته هستند عده‌ای می‌توانستند در دو طرف جبهه باشند ولی خبرنگاران گروه دیگر فقط در یک سوی جبهه باشند و نمی‌توانند از زاویه و سمت دیگر جنگ را روایت کنند.»

همتی همچنین خاطر نشان کرد: «خبرنگار باید استقبال خود را برای روایت حفظ کند و رزمنده خبرنگار باشد. برای رزمنده بودن دوره‌های آموزشی پیشرفته را گذراندیم تا بتوانیم از سلاح هم استفاده کنیم. خبرنگار جنگ و بحران باید خود را برای هر شرایطی آماده کند و توان جسمی خود را افزایش دهد تا بتواند امکانات و شرایط را مدیریت کند.»

وی به بیان خاطره‌ای از حضورش در جبهه‌های مقاومت پرداخت و گفت: «زمانی دوربین به دست داشتم و تک تیرانداز در حال شلیک بود که این تردید حاصل می‌شد که باید منتظر لحظه‌ای برای فیلمبرداری باشم یا دوربین را کنار بگذارم و اسلحه دست بگیرم، تهیه خبر در این شرایط کار سختی بود.»

در پایان این مراسم از منتظر الشرع، خبرنگار و مجری اعلام الحربی عراق تقدیر شد. محفل گاهی آسمان به خاطره‌گویی مبارزان، رزمندگان و مجاهدانی اختصاص دارد که در عرصه‌های مختلف مقاومت نقش‌آفرینی کرده‌اند./876/د۱۰۱/س

روابط عمومی حوزه هنری استان قم

ارسال نظرات