۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۵۷۴۷۳۰
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

رابطه توبه و آمرزش الهی

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا گفت: پشیمانی و توبه تنها باید برای رضای خدا باشد تا انسان مستحق آمرزش الهی شود.
آیت الله فاطمی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا استاد حوزه علمیه در جلسه سیری در صحیفه سجادیه که شامگاه گذشته در مسجد جامع ازگل برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت هلول ماه ذی الحجه، گفت: توبه، پشیمانی با دل است.

وی افزود: اصل توبه این است که پشیمانی، صرفاً جنبه الهی داشته باشد در غیر این صورت اگر توبه خالص و قلبی نباشد، سبب ایجاد تحول و تغییرات متعالی در انسان نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: شیخ بهایی معتقد است همانطور که شخص مسموم هر چه سریعتر باید مورد سم‌زدایی قرار بگیرد، شخص مرتکب به گناه نیز هر چه سریعتر باید از آلودگی پاک شود و این برای طهارت روح و جسم او بهتر است.

وی در ادامه بیان داشت: کسی که می‌گوید من اگر به مشهد یا مکه بروم توبه می‌کنم، چنین شخصی به مرتبه توبه نرسیده؛ کسی که به پشیمانی واقعی و قلبی رسیده باشد هر جا و در هر حالی سریعاً توبه خواهد کرد و منتظر موقعیت و زمان خاصی نمی‌ماند.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا اظهار داشت: امام رضا(ع) می‌فرمایند حقش بود مردم گناه نکنند زیرا خدا، پروردگاری بسیار مهربان و بخشنده است و سرپیچی از او تنها سبب خسران خودِ انسان‌هاست. پشیمانی و توبه تنها باید برای رضای خدا باشد تا انسان مستحق آمرزش الهی شود.

وی در ادامه افزود: صاحب کتاب المنجد که شخصی مسیحی است در این کتاب به مثال‌های قرآنی استناد می‌کند و می‌گوید خدا را یاد کنید به خاطر اینکه شما را هدایت کرده است.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: مستحب است دعای توبه که در صحیفه سجادیه حدود سه سطر است در قنوت نمازها بخوانیم، برخی در سجده های نماز این دعا را می‌خوانند./۹۶۹/پ203/ب1

ارسال نظرات