۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۵۷۴۸۹۱
حجت الاسلام وافی:

مبلغان در روضه خوانی بیشتر به جنبه تاریخ و مقتل توجه کنند

کارشناس فن رثا و روضه خوانی با بیان این که جریان روضه خوانی یک ابزار و وسیله نیست، گفت: روضه خوانی یک راهبرد است و جامعه امروزی نیازمند آن است که احساسات و عواطفش جهت پیدا کند.
حجت الاسلام مرتضی وافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضی وافی صبح امروز در بیستمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان که در مرکز اردویی کوثر قم برگزار شد، با بیان این که روضه خوانی نمک منبر است، گفت: منبری که روضه نداشته باشد گویا این که طعمی ندارد.

کارشناس فن رثا و روضه خوانی با بیان این که جریان روضه خوانی یک ابزار و وسیله نیست، اظهار داشت: روضه خوانی یک راهبرد است و جامعه امروزی نیازمند آن است که احساسات و عواطفش جهت پیدا کند.

وی افزود: علامه جعفری در یکی از کتاب هایی که در زمینه روضه خوانی نگاشته است می نویسد «عواطف و احساسات عاشورایی از جنس احساسات برین است» و این یعنی این احساسات می تواند به عقل و تفکر جهت بدهد؛ به عبارت دیگر این احساسات به تفکر نورانیت می دهد.

حجت الاسلام وافی مداحی را حول 5 محور شعر و ادبیات، تاریخ و مقتل، صوت و لحن، اجرا و مجلس داری و رعایت آداب توصیف کرد و ابراز داشت: برای طلاب و روحانیان آن محوری که باید بیش از همه بدان اهمیت بدهد، محور تاریخ و مقتل است.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: 4 نوع مقتل وجود دارد که عبارتند از مقتل تاریخ روایی، مقتل تاریخ تحلیلی، مقتل ذوقی و مقتل ادبی؛ در زمینه مقاتل ادبی باید روضه خوانی بر اساس متن مقتل خوانده شود و ما باید این رسم را دوباره احیا کنیم، زیرا چندی است که این مهم در میان روضه خوانان کمرنگ شده است.

وی تأکید کرد: در جریان مقاتل ادبی که می خوانیم باید سه مورد ترسیم مقتل و تاریخ، تجسم آن و پرورش مصیبت از طریق زبان حال، تلفیق شعر و گریز را رعایت کنیم.

حجت الاسلام وافی یادآور شد: در زمینه مقاتل تاریخ روایی کتاب قصه کربلا به قلم حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد، در زمینه تاریخ تحلیلی مقتل ثارالله و در زمینه مقاتل ذوقی کتاب خصائص الحسینیه آیت الله شیخ جعفر شوشتری بهترین کتاب هایی است که نگاشته شده و مبلغان می توانند از آن ها استفاده کنند./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات