۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۵۷۴۹۳۹
استاد تاریخ حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

ضرورت برخورد منطقی و صبورانه در مواجهه با تفکرات غربی

حجت الاسلام والمسلمین محرمی در تبیین راه‌های مقابله با فرهنگ غربی و حراست از فرهنگ‌ و باورهای اسلامی، برخورد منطقی و صبورانه با تفکرات غربی را یکی از مهمترین راهکارهای موجود در این زمینه توصیف کرد.
راهکارهای مقابله با تهاجم غربی

حجت الاسلام والمسلمین غلام‌حسن محرمی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به چگونگی آغاز غربزدگی در ایران اظهار داشت: در زمان پهلوی به واسطه زور و  تطمیع توانستند فرهنگ غربی را به خورد ملت ایران داده و زندگی آنها را غربی کنند، به گونه‌ای که بعد از مدتی این شیوه زندگی عادی شود.

غرب‌زدگی در ایران،‌ قبل و بعد از انقلاب

عضو هیأت علمی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره مقابله انقلاب اسلامی با تفکرات غربی مطرح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا حدودی جلوی این قضیه گرفته و وضعیت جامعه با تغییرات مثبتی مواجه شد، اما راهکاری برای جلوگیری قطعی از ادامه روند غرب‌زدگی در ایران ارائه نشد و در نتیجه فرهنگ غربی تمام عرصه‌های زندگی مردم ایران زمین را تسخیر کرد.

وی ادامه داد: با گسترش وسایل ارتباط جمعی همچون ماهواره‌ها و اینترنت در جامعه، زندگی اسلامی مردم نیز در معرض تهدید و نفوذ قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین محرمی با بیان این‌که فرهنگ غرب از همان ابتدا برای ملت ایران تهدید بود، گفت: این فرهنگ برای خود دارای مبانی و اصولی ناسازگار و متعارض با مبانی دین اسلام است، در دین اسلام توحید باوری مطرح است، اما در غرب تثلیت و چندخدایی و به تعبیر دیگر، امور مورد باور و اعتقاد مسلمانان از سوی غربی‌ها صرفا خیالات و توهمات پنداشته می‌شوند.

تمدن غربی،‌سخت‌افزار فرهنگی غرب

وی با اشاره به جنبه‌های جذاب فرهنگ غربی بیان کرد: سخت‌افزار تولید شده در این فرهنگ، تمدن‌غربی است که از جذابیت بالایی برخوردار بوده و زندگی دیگر ملت‌ها را فراگرفته است.

استاد تاریخ حوزه و دانشگاه ادامه داد: این سخت افزار ملت‌های مسلمان را به سوی مبانی مورد نظرغرب، از جمله سیستم آموزشی حاکم بر جامعه هدایت می‌کند که سراسر غربی است و در کشورهای اسلامی همچون ایران مواد اسلامی در این سیستم گنجانده می‌شود، اما باید توجه داشت که این سیستم جوانان جامعه ما را به سوی مبانی الحادی و سکولاری هدایت می‌کند.

وی در ادامه به راه‌های مقابله با فرهنگ غربی و حراست از فرهنگ‌ و باورهای اسلامی اشاره و بیان کرد: یکی از مهمترین کارها در این زمینه، برخورد منطقی و صبورانه با تفکرات غربی است، چراکه برخورد تند و از روی عصبانیت نتیجه عکس می‌دهد، به همین جهت بایستی با صبر، حوصله و تربیت فرهنگ و باور اسلامی را پیش برد.

حجت الاسلام والمسلمین محرمی تأکید کرد: با تزویر نمی‌توان اندیشه‌ای را در جامعه نهادینه کرد، بلکه با تغییر سیستم آموزشی و استقرار سیستم صحیح، می‌توان نتیجه را تغییر داد و مانع فریفته شدن در سیستم غربی شد.

سازگاری فرهنگ اسلامی با فطرت انسان

وی با بیان این‌که پیشرفت اسلامی دارای ضمانت است، گفت: این‌گونه نیست که دستان ما از مبانی فرهنگی خالی باشد، بلکه به دلیل سازگاری فرهنگ اسلام با فطرت بشر، میزان پیشرفت‌های مکتب اسلامی در انسان‌ها بسیار زیاد و تضمین‌شده است.

عضو هیأت علمی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: همین مردم، محمدرضا شاه نماینده مدرنیسم را کنار زده و جمهوری اسلامی را جای آن نشاندند و این تأثیر تربیتی علما و حوزه‌های علمیه در ملت ایران بود.

آثار تربیت مستقیم بر انسان‌ها

وی تربیت مستقیم مردم را موجب بیداری فطرت انسان‌ها توصیف و بیان کرد: خود ما نباید عامل برقراری فرهنگ غربی در کشور و جامعه شویم، وقتی اساس دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی کشور به طور کلی سکولار است، پس نباید میزان آن را توسعه داده و زنان خود را بیهوده و بدون برنامه به دانشگاه‌ها فرستاد، بلکه با رفتاری عاقلانه‌ بایستی راه‌های دین‌گریزی در سیستم آموزشی را مسدود کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محرمی در پایان تأکید کرد: به عنوان راهکار کلی باید از هرگونه برخورد احساسی و تند جلوگیری و برخورد منطقی را جایگزین آن کرد، چراکه یقینا فرهنگ اسلام در مقابل غرب توانایی اجرایی کردن حرف‌ها و مبانی خود را دارد./876/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات