۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۵۷۴۹۴۰
معرفی اندیشمندان جهان اسلام (۲)؛

عالم الازهر مبلغ مکتب اهل بیت شد

محمد مرعی امین انطاکی از علمای الازهر مصر، پس از انتخاب مکتب اهل بیت (ع) مبلغ مذهب تشیع شد.
غزه فلسطین راهپیمایی بازگشت محمد مرعی امین انطاکی از علمای الازهر مصر

 

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، شناخت علما، اندیشمندان، متفکران و صاحب نظران جهان اسلام که در زمینه‎های مختلف دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شناخته شده‎اند برای اساتید، دانشجویان، علما، طلاب و سایر اقشار مردم از اهمیت خاصی برخوردار است به طوری که می‎توانند با مطالعه آثار و تحقیق در رابطه با نظریات آن‎ها ابواب جدیدی از علم را بشکافند. یکی از این علمای محمد مرعی امین انطاکی است که در این گزارش سعی شده است که گوشه‎ای از زندگی این عالم فعال در ترویج مکتب اهل بیت (ع) را به خوانندگان گرامی معرفی کنیم.

محمد مرعی امین انطاکی در سال 1314 هجری قمری ( 1276 شمسی ) در روستای «عنصو» از توابع شهرالانطاکیه کشور سوریه ( ترکیه ) چشم به جهان گشود.

وی که در ابتدای حیات خود شافعی مذهب بود پس از چند سال علم آموزی در مباحث علوم اسلامی در روستای خود برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه الازهر مصر شد.

انطاکی در دوران تحصیل در دانشگاه الازهر شاگردی شیخ مصطفی المراغی و شیخ محمد ابو طه المهنی و جمع دیگری از شیوخ این دانشگاه معروف مصری را کرد و به درجه عالیه رسید.

وی پس از پایان تحصیلات خود در دانشگاه الازهر به کشور خود بازگشت و به مدت 15 سال به امامت جماعت، جمعه، تدریس، افتاء و خطبه خوانی پرداخت.

وی پس از مطالعه کتاب « المراجعات » نوشته سید عبدالحسین شرف الدین الموسوی و مناظره با بسیاری از علمای شیعه امامیه مذهب تشیع را برگزید.

جمعیت بسیاری از پیروان مذهب اهل تسنن از کشورهای سوریه، لبنان و ترکیه به دست محمد مرعی امین انطاکی و برادرش مذهب تشیع را انتخاب کردند.

وی پس از انتخاب مذهب تشیع به همراه برادرش شیخ احمد امین انطاکی به عراق سفر کرد و به زیارت امام حسین (علیه السلام) در شهر کربلا مشرف شد و با جمعی از علمای این کشور به بحث و گفت وگو پرداخت.

کتاب «لماذا اخترت مذهب الشيعة، مذهب أهل البيت؟ » ( چرا مذهب شیعه، مذهب اهل بیت (ع) را انتخاب کردم؟ ) نوشته شیخ محمد مرعی امین انطاکی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی در شهر مقدس قم در سال 1417 هجری قمری ( 1357 شمسی) در 520 صفحه چاپ و منتشر شد.

علامۀ جلیل القدر، محمد مرعی امین انطاکی در مقدمۀ کتاب خود «لِماذا اخترتُ مذهب الشّيعه، مذهب أهل البيت(ع)» علت گرایشش به مذهب تشیع را با ذکر اشعار زیر به عنوان سؤال و جواب خاطرنشان می‌سازد. می‌پرسند:

«لِماذَا اخْتَرْتَ مَذْهبَ آلِ طه                 وَحارَبْتَ الأَقارِبَ فِي وَلادها

چرا مذهب آل محمد(ص) را اختیار کرده‌ای، و با خویشان و نزدیکان خود در راه دوستی آل محمد ستیز و مخالفت کردی؟!

او چنین پاسخ می‌دهد:

«لإنّي قد رأيتُ الحقَّ نصّاً                    وربِّ البيت لم يألف سواها

فمذهبي التشيّع وهو فخر                    لمن رام الحقيقة وامتطاها

وفرعى من عليٍّ وهو دُرٌّ                         صفا والدَّهر فيه قد تباها

وهل ينجو بيوم الحشر فرد              مشى من غير مذهب آل طاها

فلا اصغى لعذل بعد علمى                        بانّ الله للحقِّ اصطفاها

ولا اهتمَّ في الدنيا لامرٍ                         إذا ما النفس وافاها هداها

«زیرا من حق را با کمال روشنی دیدم، و خدای کعبه غیر از این مذهب را دوست ندارد. مذهب من که مذهب تشیّع است مایۀ فخر است برای کسی که قصد حقیقت دارد، و بر حقیقت سوار است، فرع من از علی(ع) است، و او دُرّی است تابان، که روزگار به او افتخار می‌کند.

آیا در روز رستاخیز، احدی از مردم که در غیر مذهب آل محمد(ص) گام بر می‌دارد، نجات می‌یابد؟ من دیگر عتاب و سرزنش مردم را نمی‌شنوم، پس از آنکه علم دارم به اینکه خداوند، آل محمد(ص) را برای حق برگزیده است، و در دنیا به چیزی اهمیت نمی‌دهم وقتی که جانم در مسیر هدایت خاندان محمد(ص) رهنمون است.»

علامه محمد مرعی در مورد راز گرایش خود و برادرش می‌نویسد:

علل و عواملی که موجب گرایش ما به مذهب اهل بیت(ع) (تشیع) شد بسیار است، و در اینجا اموری از آنها را خاطرنشان می‌کنیم:

1. دیدم عمل به مذهب تشیّع مجزی است، و ذمه و مسؤولیت شخص مسلمان مکلّف را بدون شک ایفا می‌کند،  همان‌گونه که بسیاری از علمای اهل تسنّن از پیشینیان و معاصران به صحت این مذهب فتوا داده‌اند، و اخیراً استاد بزرگ و گرانقدر شیخ محمود شلتوت و رییس دانشگاه الأزهر و مفتی بزرگ اهل تسنّن در عصر ریاست خود، این فتوا را داد که متن آن به این عبارت بود:

«به تحقیق که مذهب جعفری معروف به مذهب شیعۀ امامیّۀ اثنا عشریه، مذهبی است که تعبّد به آن و پیروی از آن، شرعاً جایز است؛ مانند سایر مذاهب اهل تسنّن. برای همۀ مسلمانان سزاوار است که این مطلب را بدانند و از تعصب نابجا خود را دور سازند.»(مجلّۀ رسالة الاسلام/چاپ قاهره/سال 11/شمارۀ 3/سال1379هـ ق/1959م)

2. برای من به ادلّۀ قوی و استدلال‌های قاطع و خلل ناپذیر و روشن، همانند درخشش آفتاب در وسط روز، که ابری در مقابل آن نیست، حق بودن مذهب تشیّع ثابت است. مذهب حق همین مذهب است که شیعه آن را از ائمّۀ اطهار(ع) که از اهل بیت رسول خد(ص) هستند، گرفته ‌است و آنان از جدّشان رسول خد(ص) و او از جبرئیل و جبرئیل از خداوند بزرگ اخذ کرده‌ است؛ سپس افراد مورد اطمینان، آن را از روز بعثت تا روز قیامت، دست به دست می‌گردانند، آخرین آنان با اولین آنان اختلافی ندارد.

3. وحی الهی در خانۀ اهل بیت(ع) نازل شده است، و اهل بیت(ع) به آنچه در خانه است داناتر از دیگران هستند، پس برای اندیشمند با تدبیر، سزاوار و شایسته است که آنچه را ادلّۀ قطعی بر صحتش آمده است اخذ کند.

4. بسیاری از آیات قرآن دلالت بر صحّت ادعای ما دارد.

5. بسیاری از اخبار و روایاتی که از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است دلالت بر صحت ادعای ما دارد که آنان را سنّی و شیعه در مکتب خود ذکر کرده‌اند.

و ادلّۀ دیگر که در کتاب خود «الشیعة وحجّتهم في التّشيع» ذکر کرده‌ایم، به آن کتاب مراجعه کنید، که به حدّ کافی ادلّۀ شیعه در آنجا بررسی شده است.

نیز به کتاب ارزندۀ المراجعات، تألیف علامه سید شرف الدین مراجعه کنید، که شما را از هر جهت قانع خواهد کرد.

بعضی از پیروان معاصر ابن تیمیه وجود شیخ محمد مرعی امین انطاکی را انکار می کنند و کتابش را سراسر دروغ می دانند.

احمد راسم النفیس از اندیشمندان و رهبران تشیع مصری پس از مطالعه کتاب‎ محمد مرعی امین انطاکی مذهب تشیع را انتخاب کرد.

وی پس از سال ها تبلیغ و خدمت به مکتب اهل بیت ( علیهم السلام ) در سال 1383 هجری قمری  ( 1343 شمسی ) دارفانی را وداع گفت./994/ب951/ف

ارسال نظرات