۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۵۷۵۴۵۳
یادداشت؛

برجام و سایه جنگ دروغی چندساله

فرمانده هوافضای سپاه اردیبهشت‌ماه ۹۶ گفته بود: «اگر برجام استوار است خودش را حفظ کند. نمی‌خواهد جنگ را دور کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این توهین به شهدا و نیروهای مسلح و ارتش و سپاه است. ما چیزی که به عنوان امنیت می‌شناسیم به پیشرفت دفاعی ما مربوط است. ما منکر تعاملات سیاسی نیستیم اما آدرس غلط به مردم ندهیم!»
حسن روحانی برجام خسارت محض

به گزارش خبرگزاری رسا، امروز در جایگاهی از تاریخ ایستاده‌‌‌‌‌ایم که دیگر نمی‌توان آمریکا را کدخدای جهان نامید تا بر مبنای آن، شالوده دولت، مجلس، شورا یا هر چیز دیگری را با شرکای سیاسی دیروز و امروز خود بنا نهاد. چنین رویکردی حداقل دیگر در صحنه سیاست داخلی ایران جواب نمی‌دهد. حسن روحانی باید قبول کند به‌رغم چندین سال حضور در بالاترین سطوح امنیتی- سیاسی، درک بسیار ناپخته‌ای از روابط بین‌الملل در عصر کنونی داشته است.

او سال 92 معتقد بود دنیا دهکده‌ای منظم، ساخت یافته و دارای قوانین مشخص است که یک کدخدای معین آن را رهبری می‌کند. لذا برای آنکه در این جهان براحتی زندگی کنیم، مهم‌‌‌‌‌ترین و اضطراری‌‌‌‌‌ترین کار، بستن با کدخداست؛ کدخدایی که نه‌تنها کدخدای ما جهان‌سومی‌ها که کدخدای اروپا، هند، ترکیه و لابد چین و روسیه هم هست! روشن است دست زدن به چنین اشتباه محاسباتی عظیمی در سطح ریاست‌جمهوری، تا چه حد می‌تواند منافع ملی هر کشوری را با خطر نابودی مواجه کند.

من‌ الساعه نمی‌خواهم جناب رئیس‌جمهور را دعوت به عذرخواهی کنم، چرا که چه فایده؟! عجیب اما این است که موعد برملا شدن این اشتباه تاریخی و سترگ، پیش از انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری بوده است. این یعنی برآیند جامعه ایران، به جای آنکه روحانی را بابت اشتباهات بزرگش در این فقره، تنبیه کند، او را شایسته دریافت جایزه هم تشخیص داده، با کمال شگفتی وی را برای ادامه خدمت مجددا راهی پاستور کرده است. مجموعه چنین واقعیات غریبی در زمینه سیاست خارجی و داخلی ایران، اوضاع کنونی ما را در اقتصاد، سیاست و... پدید آورده است. شخص اول موثر در پدید آمدن اوضاع کنونی اما کیست؟ حسن روحانی؟! ابدا! روحانی اگر تکرارها و فریبکاری شعبده‌بازان سیاسی نبود، هرگز بابت اشتباهاتش، مستحق دریافت جایزه توسط مردم نمی‌شد. حالا اما حامیان او از جمله اصلاح‌طلبان سعی بلیغی در این زمینه دارند که بگویند «ما نبودیم، حسن بود!»

افکار عمومی اما یادش نرفته که تا همین دیروز و به روایت حامیان غربگرای دولت، از اشک اول، پایه‌گذار سلسله اشکانیان تا همین فرماندار سابق دارقوزآباد سفلی در خلق شرایط فعلی برای برجام، کشور، سکه، ارز، مسکن و... مقصر بودند الا دولت، رئیس‌جمهور و قهرمانان دیپلماسی! وزش بادهای سیاسی اما اگرچه جهت حرکت جماعتی را تغییر دهد ولی تاثیری بر واقعیات اثبات‌شده و میدانی نخواهد داشت.

یکی از همین واقعیات میدانی را اخیرا جناب رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم ایراد کرده‌‌‌اند. روحانی می‌گوید: «تا مردم و نیروهای مسلح ما در صحنه هستند به نظر من خطر جنگ و تجاوزی نسبت به ایران وجود ندارد. این وابسته به وحدت، اتحاد، یکپارچگی و انسجام درونی ما است». چنانکه مشخص است، حسن روحانی شاید برای نخستین‌بار طی 5 سال گذشته، وقتی حرف از جنگ می‌زند، برداشتن سایه شوم آن را به برجام متصل نکرده است.

باز برای درک بهتر واقعیت میدانی و سنجش فاصله بسیار آن با گره زدن دروغین برجام و جنگ، بهتر است به یاد داشته باشیم ترامپ از ابتدای حضور خود در کاخ سفید، بارها مهره‌‌های انتصابی خود را به دلیل مخالفت با نظرات شخصی‌‌‌‌اش عزل کرده است. اینجا اما او تسلیم «جیمز متیس» و فرماندهان نظامی آمریکاست. چرا که طبق چرتکه کاسبکارانه‌‌‌‌اش می‌داند هرگز نباید معامله کم سود و پرضرر جنگ را در دستور کار قرار دهد. و بهتر از آن، معنای گزارش 2 سال قبل موسسه «رند» نوشته «دیوید سی‌گمپرت» و همکارش «هانس بینندیک» با عنوان «قدرت اعمال فشار» را می‌فهمد! تحلیلگران «رند» در گزارش راهبردی خود به «دفتر بازبینی دفاع چهارگانه ارتش آمریکا»، با مستندات فراوان اثبات کردند امکان استفاده از قدرت نظامی علیه 3 کشور ایران، چین و روسیه وجود ندارد و باید برای مقابله با آنها تنها از 3 ابزار «تحریم مالی»، «حمله سایبری» و «حمایت از اپوزیسیون داخلی» استفاده کرد.

اینجا بد نیست یادی هم از مرحوم هاشمی به عنوان پدر معنوی دولت روحانی کنیم. او معتقد بود: «اگر تحریم‌ها ادامه داشت، مقدمه یک جنگ دیگری بود یقینا البته این احتیاج به استدلال دارد ولی من خودم مطمئنم که مقدمه یک جنگی بود که ما را از بین ببرند». جالب‌‌‌‌‌‌تر اینکه دولتی چند سال مدعی دور کردن سایه جنگ از سر کشور بوده است که وزیر امور خارجه‌‌‌‌اش در یک مراسم رسمی و جلوی دوربین خبرنگاران می‌گوید: «آمریکا با یک بمب می‌تواند تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد!» جناب ظریف البته ظاهرا بعدا بابت این موضع غلط عذرخواهی کرد. اگرچه او و همفکرانش عذرخواهی‌‌های بیشماری به ملت ایران بدهکارند.

ختم کلام هم بهتر است اظهارنظر یکی دیگر از فرماندهان نظامی کشور درباره این دروغ چندساله باشد. فرمانده هوافضای سپاه اردیبهشت‌ماه 96 گفته بود: «اگر برجام استوار است خودش را حفظ کند. نمی‌خواهد جنگ را دور کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این توهین به شهدا و نیروهای مسلح و ارتش و سپاه است. ما چیزی که به عنوان امنیت می‌شناسیم به پیشرفت دفاعی ما مربوط است. ما منکر تعاملات سیاسی نیستیم اما آدرس غلط به مردم ندهیم!»/۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: وطن امروز

ارسال نظرات