۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۵۷۵۴۶۵
آیت الله مهدوی تشریح کرد؛

تفاوت های عملی و اعتقادی انسان عاقل و جاهل

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با استناد به روایات متعددی از معصومین(ع) به توضیح تفاوت های اعتقادی و عملی انسان عاقل و انسان جاهل پرداخت.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته که در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در جنب میدان امام برگزار شد، گفت: کُتک زدن فرزند برای تربیت کردن او، کاری غلط است.

وی در ابتدا افزود: انسان عاقل با صراحت کسی را مورد مجازات واقع نمی کند بلکه به واسطه کنایه شخص خطاکار را مورد مجازات واقع می کند؛ تربیت فرزندِ خطاکار زمانی به خوبی انجام می شود که پدر و مادر او به صورت یکسان با او برخورد کنند یعنی هر دو آن ها به واسطه عتاب او را از کار خطایی که انجام داده است بازدارند نه این که یکی از آن ها به واسطه کُتک زدن بخواهد فرزندش را مجازات کند.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: انسان عاقل رفتارهای زائدش کم است چه در کلام و چه در نگاه کردن ها؛ انسان جاهل در حرف زدن ها و نگاه کردن هایش کثرت فضول دارد ولی انسان عاقل کارهایش را به صورت مفید انجام می دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: انسان عاقل سعادتمند است ولی انسان جاهل شقاوتمند است؛ در عرصه های مختلف علمی و عملی انسان عاقل به سعادت می رسد ولی انسان جاهل وقتش را به بطالت می گذراند از این رو موفقیتی به دست نمی آورد؛ این قضیه در مسائل آخرتی بسیار دقیق تر است و اگر از انسان عاقل سؤال شود اگر عمرت بازگردد چگونه عمل خواهی کرد، او پاسخ می دهد از کارهای گذشته ام پشیمان نیستم چرا که در سنین جوانی نیز افعالش را مطابق با عقل انجام داده است.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: انسان عاقل توقیر دارد یعنی در رفتارش با دیگران آن ها را بزرگ می شمارد؛ پدر بنده می گفتند حاج آقا رحیم ارباب همواره در مخاط قرار دادن دیگران از افعال احترام استفاده می کردند و این رفتار حتی در برخورد با نوجوانان نیز جریان داشت؛ انسان جاهل دیگران را کوچک می شمارد و دائماً به فکر تحقیر کردن و نیش زدن به دیگران است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: انسان عاقل کسی است که دیگران به او امید دارند یعنی انسان های دیگر به او مراجعه می کنند تا مشکلاتشان را حل و فصل کند؛ انسان عاقل کارهای خودش را به خوبی انجام می دهد و انجام کارهای دیگران را نیز با کمال میل می پذیرد ولی انسان جاهل در انجام کارهای دیگران ضعیف است و هیچ امیدی به او نیست.

وی تصریح کرد: انسان عاقل از انسان های عاقل دیگر استفاده می کند و آن ها را مورد حمایت خودش قرار می دهد؛ در کربلا کسانی که عاقل بودند از امام حسین(ع) حمایت کردند و مورد حمایت امام نیز واقع شدند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: انسان عاقل کم شوخی می کند ولی انسان جاهل زیاد شوخی می کند؛ البته این بدین معنا نیست که اصلاً نباید شوخی کرد بلکه شوخی باید به جا باشد یعنی در راستای برطرف کردن غم از دل دیگران شوخی شود؛ میانداری کردن در جلسات برای خندان دیگران نشانه جهل است؛ شوخی کردنی که همراه گناه باشد نشانه جهل است؛ عقل انسان اجازه اذیت کردن دیگران را نمی دهد پس دوربین مخفی هایی که سبب ظلم به دیگران می شود مطابق عقل نیست و دین نیز این کار را حرام می داند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پایان ابراز کرد: کثرت جهل نشانه کم عقلی است ولی انسان عاقل به سبب این که دائماً با فکر ضمیمه کردن مطالب به ذهنش است عالِم می شود./۸۶۷/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات