۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۷۵۸۶۵
استاد سطح عالی حوزه مطرح کرد؛

لزوم برگزاری جلسات نقد و مناظره اساتید برای ایجاد نشاط علمی

حجت الاسلام جنتی برگزاری جلسات نقد و مناظره بین اساتید حوزه در همه مقاطع را یکی از مسائل لازم برای ایجاد نشاط علمی برشمرد و تأکید کرد که این جلسات به قوت علمی طلاب نیز کمک زیادی می کند.
حوزه علمیه

حجت الاسلام مهدی جنتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به راهکارهای ارتقای نشاط علمی و ایجاد رونق علمی در حوزه در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه اظهار داشت: یکی از راهکارهای این مسأله برگزاری نشست های علمی و ارائه مقالات از سوی طلاب است، به این صورت که به صورت مکرر از طلاب مقاله هایی خواسته شود و در نشست هایی مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

استاد سطح عالی حوزه اضافه کرد: حتی می توانیم جلساتی برای نقد کتاب های ادبیات حوزه برگزار شده و از قبل از طلاب ثبت نام شود، تا در این زمینه قلم به دست شوند، البته باید مزیت های طرح مطرح شده و مشوق هایی نیز برای آن در نظر گرفته شود تا طلاب علاقه مند شوند.

وی بیان داشت: دومین گزینه برگزاری جلسات مناظره علمی بین اساتید مطرح در هر علمی است؛ به عنوان مثال از دو استادی که یکی مسلک کوفیون و دیگری مسلک بصریون را در ادبیات عرب برعهده دارد دعوت کنیم تا در مورد مسائل اختلافی بحث و مناظره داشته باشند که طلاب نیز حضور داشته باشند و چنین جلساتی قطعا در نشاط علمی طلاب مؤثر خواهد بود؛ یا مثلا بین اساتید مطرح سطوح عالی که اخباری یا اصولی باشند نیز می توانیم برای مناظره علمی دعوت کنیم.

حجت الاسلام جنتی با بیان این که برگزاری های نشست های نقد و مناظره موجب پیدایش نظریه های جدیدی در هر علم می شود، تصریح کرد: اگر این مناظره های علمی برگزار شود، طلبه ای که در آن شرکت می کند می تواند از این قوت علمی استفاده کند و به مسیر علمی حوزوی علاقه مند شود و سعی می کند تا خودش را به میزانی برساند.

وی بسترسازی انجام پروژه های علمی مورد نیاز کشور از سوی طلاب را از دیگر مسائل موجب ایجاد نشاط علمی در حوزه برشمرد و خاطرنشان ساخت: حوزه باید نهادهای متولی نیازها را شناسایی کرده و طلبه ها را به آن وصل کنند که این مسأله هم در راستای کار علمی خودشان است و هم می توانند از این بستر برای پیشبرد فعالیت های طلاب استفاده کنند، طلبه ها نیز علاقه مند می شوند، چراکه می دانند در آینده از نظر علمی مورد استفاده قرار می گیرند.

مسؤول مجتمع فرهنگی خاتم الانبیاء پردیسان ادامه داد: البته تأمین حداقل های مالی طلبه و معیشت طلاب مسأله مهمی است که اگر تأمین نشود این استعدادها از بین می رود؛ حریت در انتخاب استاد و آزادی نسبت به مدت زمان سپری کردن هر پایه نیز از مسائل مهم دیگر است، به این معنا که شاید یک طلبه نتواند همه درس های یک پایه را در یک سال بخواند به همین جهت به او اجازه داده شود که درس ها را در دو سال پشت سر بگذارد و از آن طرف اگر طلبه ای استعداد دارد که دو سال را در یک سال بخواند برای چه او را معطل کنیم؟

وی با بیان این که بحث ارتقایی نیاز به قاعده و ضابطه مشخصی دارد، تأکید کرد: به هر حال باید به طلاب در دروس خودش حریت بدهیم و این فرصت و ظرفیت را برای طلاب فراهم کنیم تا بتوانیم طلبه های قوی تری داشته باشیم و نشاط علمی بیشتری را در حوزه شاهد باشیم، به هرحال همه این مسائل به رونق علمی کمک می کند و در هر مرحله ای از حوزه اعم از مقدمات، سطح و خارج قابل اجرا است./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات