۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۵۷۶۰۷۵
رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی:

ولایت زن و شوهر دوسویه است

علم الهدی گفت: امکان ندارد که بگوییم مرد بر زن ولایت دارد و درعین زن بر مرد ولایت نداشته باشد چرا که روابط ولایت بر حسب مختصات آنها است و باید جایگاه آنها را تکمیل کند و این ولایت حالت تکمیل کنندگی دارد.
جمیله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جمیله علم الهدی، رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست سبک زندگی رضوی و نقش زنان در تعمیق و ترویج آن با موضوع «ولایت پذیری زنان» که شامگاه سه شنبه 6 شهریور در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: در حال حاضر اشتغال بانوان بحث های جدی را شامل می شود.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی با بیان اینکه از طرفی ریاست مرد در خانه و اطاعت زن در امور و در عین حال وجدان کاری که هرکسی باید داشته باشد و مأموریت خود را ادارات به طور کامل انجام دهد که این موضوع درباره زنان نیز استثناء ندارد، گفت: در شرایط فعلی زنانی که درآمد مالی دارند اختلافاتی در خانواده پیش می آید که به دلیل درآمدی است که زن به واسطه اشتغال از آن برخوردار می شود.

درباره درآمد و اشتغال زنان نیاز است حوزه های علمیه به این امر بپردازند  

این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به این مطلب که درباره درآمد و اشتغال زنان مباحق فقهی و حقوقی وجود دارد که نیاز است حوزه های علمیه به این امر بپردازند، تصریح کرد: به همین دلیل پرسش هایی در اینجا مطرح می شود که وقتی تعهدات خانوادگی زنان با تعهدات شغلی در تعارض قرار می گیرد، چه باید کرد؟

استادیار دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در این باره بحث های قانونی و حقوقی وجود دارد که کمتر به آنها پرداخته شده است و بحث های دیگر این موضوع از جنبه اجتماعی است که در این بخش با توجه به چالش هایی که وجود دارد نیاز است تا به صورت جدی به این امر پرداخته شود.

وی با بیان اینکه شبکه ولایت یک هرم است که در رأس آن صاحب زمان و حجت خدا قرار دارد، گفت: براساس جهان بینی اسلامی، عالم چند لایه دارد که این هرم از پایین به بالا می رود که به کثرت نزدیکتر می شود و دیده می شود که خداوند دو  ولی همزمان در یک زمان ندارد و در طول تاریخ این موضوع هیچگاه دیده نشده است.

علم الهدی با بیان اینکه در شرایطی که حتی دو ولی زنده هستند یک نفر ولی است و نفر دوم هم از همان ولی اول اطاعت می کند، تصریح کرد: شبکه طولی را وقتی می بینیم از کثرت به سمت وحدت حرکت می کند که خدا و ولی او یکی است.

وی با بیان اینکه در عین حال کثرت به صورت زوجی است، بیان داشت: ظلمت و نور، بهشت و جهنم، دنیا و آخرت در قرآن به صورت زوج است و در سوره یاسین گفته می شود که همه چیز را به صورت زوج آفریدیم و احدی نیست.

ولایت از هر دو طرف است و در بین زن و شوهر حالت تکمیل کنندگی دارد

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وقتی که از عالم کثرت خداوند صحبت می کند معمولا به صورت زوجی بیان می کند که یکی از این زوج ها زن و مرد هستند که این زوجیت فقط زن و شوهر نیست بلکه زوجیت والدین، زوجیت دو خواهر، دو برادر و یک خواهر و برادر و غیره را شامل می شود.

وی با بیان اینکه بحث درباره ولایت طولی است و بحث عرضی هم دارد، گفت: در بحث طولی گفته می شود که رتبه پایین فانی در رتبه بالا می شود و نور شدیدتر، نور ضعیف تر را هضم می کند و ما اعتقاد داریم که همه کثرت ها به وحدت می رسند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این مطلب که وقتی بحث از ولایت می شود ولایت از هر دو طرف است، اظهار کرد: امکان ندارد که بگوییم مرد بر زن ولایت دارد و درعین زن بر مرد ولایت نداشته باشد چرا که روابط ولایت بر حسب مختصات آنها است و باید جایگاه آنها را تکمیل کند و این ولایت حالت تکمیل کنندگی دارد./934/پ202/ب1

ارسال نظرات