۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۵۷۶۳۲۴
آیت الله مکارم شیرازی:

هیچ موضوعی جز ولایت امیرمؤمنان نمی تواند شأن نزول آیه تبلیغ باشد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که هیچ موضوعی جز ولایت امیر مؤمنان علی(ع) نمی تواند تفسیر و شأن نزول آیه تبلیغ باشد، تبیین کرد که در این آیه ویژگی های سه گانه ای قرار داد که تنها بر موضوع ولایت منطبق است.
اولین روز درس خارج فقه حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید صبح امروز در نخستین جلسه درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و فضلای حوزه در مسجد اعظم قم برگزار شد، تقارن آغاز سال تحصیلی حوزه با ایام غدیر را به فال نیک گرفت و برای عموم طلاب و فضلای حوزه در سال جدید تحصیلی آرزوی توفیق کرد.

وی با گرامیداشت عید سعید غدیر خم، به تفسیر آیه 67 سوره مائده، «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» پرداخت و شأن نزول آیه شریفه را واقعه غدیر و اعلام جانشینی مولا علی(ع) دانست.

وی گفت: این آیه شریفه از مهم ترین آیات مربوط به ولایت مولا علی(ع) است و اگر تعصبی در آن نباشد باید آن را پذیرفت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: این آیه که بر پیامبر نازل شد معادل و همسنگ رسالت پیامبر است و اگر نسبت به ابلاغ آن اقدام نمی شد رسالت پیامبر(ص) انجام نشده بود، چه مطلبی این قدر اهمیت دارد که همسنگ رسالت باشد؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فراز دوم این آیه گفت: قرآن می فرماید «واللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ؛ خداوند تو را از هر خطری در ابلاغ این مساله حفظ خواهد کرد» این فراز نشان می دهد خطراتی پیامبر را در ابلاغ این رسالت تهدید می کرده، این مساله یقینا دشمنانی داشته و خدا می فرماید ما تو را حفظ می کنیم و این موضوع مهم را ابلاغ کن.

وی در تفسیر فراز پایانی این آیه بیان داشت: قرآن تهدید می کند اگر کسانی به انکار و عداوت تو برخیزند در مسیر کفر قرار می گیرند؛ «ان الله لا یهدی القوم الکافرین» بزرگان مفسران اهل سنت وقتی به این آیه رسیده اند مانده اند در تفسیر آن حیران م انده اند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که موضوعی جز ولایت تفسیر این آیه نمی تواند باشد، گفت: بیان گویای قرآن در مساله ولایت است، هیچ تفسیری جز این نمی شود برای این آیه ذکر کرد و ما افتخار می کنیم که مستند ما در مساله ولایت چنین آیاتی است.

وی تاکید کرد: دینی که رسالت و ولایت در آن نباشد نقصان دارد، اگر هیچ دلیلی برای مساله ولایت جز این آیه نباشد به عقیده ما کافی است، چون هیچ جوابی در مقابل آن نمی شود داد، ویژگی های سه گانه ای دارد که تنها و تنها بر مساله ولایت منطبق است. /924/ج

ارسال نظرات