۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۵۷۶۳۹۶
آیت الله سعیدی:

مسؤولان و مردم نسبت به احیای امر به معروف در جامعه اهتمام کنند

امام جمعه قم با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه است، از مردم و مسؤولان خواست نسبت به احیای این فرائض فراموش شده اهتمام کنند.
 آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی،‌ تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم،‌ امروز در همایش فلسفه قیام سید‌الشهداء(ع) که به همت ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، بیان داشت: از دیدگاه حضرت امام صادق(ع) امر به معروف و نهی از منکر زیبنده کسی است که سه ویژگی آن را دارا باشد.

امام جمعه قم با قرائت روایت «إِنَّمَا هُوَ عَلَى الْقَوِيِّ الْمُطَاعِ الْعَالِمِ بِالْمَعْرُوفِ مِنَ الْمُنْكَرِ لَا عَلَى الضَّعِيفِ الَّذِي لَا يَهْتَدِي سَبِيلا»، اظهار داشت: همانطور که حضرت امام صادق(ع) در این روایت فرموده‌اند؛ آمران به معروف وناهیان از منکر باید قدرتمند، مطاع و عالم باشند.   

وی با تأکید بر این که انجام کار توسط نااهلان یکی از آفات بزرگی است که مسؤولیت‌ها، تکلیف‌ها و وظایف را تهدید می‌کند، ابراز داشت: قدرتمند بودن، عالم بودن و مطاع بودن از جمله شرایط مهم در آمران به معروف و ناهیان از منکر به شمار می‌رود.  

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) افزود: افرادی می‌توانند به این مهم عمل کنند که از یک سو قدرت لازم بر انجام و اقامه آن فریضه داشته باشند و از سوی دیگر نسبت به آنچه انجام می‌دهند عالم و آگاه باشند.

آیت‌الله سعیدی با بیان این که در انجام هر کاری باید خداوند متعال و حضرت ولیعصر(عج) را حاضر بر اعمال خود بدانیم، تصریح کرد: گاهی اوقات مشاهده می‌شود که برخی که قدرتمند، مطاع و عالم هستند،‌ اصل را فراموش کرده و بنابر ملاحظاتی عقب می‌‌کشند.

وی عنوان کرد: حضرت امام صادق(ع) در پاسخ به سوال شخصی مبنی بر این که فریضه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه چه کسانی است، فرمود کسی که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر بکند، نباید ضعیف باشد.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی اوقات شاهد آن هستیم که شخصی نیت انجام عمل خیر دارد ولی ندانسته و ناخواسته باطل را ترویج می‌کند. بنابراین باید مراقب باشیم که انسان در پوشش و حتی نیت خیر، خلاف نکند.

وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه است اما بخشی از جامعه به صورت مجموعه‌ای با عنوان آمران به معروف و ناهیان از منکر فعالیت می‌کنند و بخش دیگر نیز طرز برخورد صحیح را از آمران و ناهیان می‌آموزند و به شکل و شیوه‌ای دیگر عمل می‌کنند.

امام جمعه قم با اشاره به این که گاهی اوقات صرف تذکر دادن آثار بسیار زیادتری نسبت به برخورد با افراد متخلف دارد، اظهار داشت: چنانچه تذکر دادن به شکل زبانی اما مرتب، مستمر، منسجم و زنجیره‌ای باشد، نتیجه‌ای طلوب خواهد داشت.  

وی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر از جمله کار‌هایی است که باید به صورت زنجیره‌ای انجام شود، ابراز داشت: هر کسی نباید بر اساس قواعد و تجربیات شخصی وارد عمل شود، برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب باید با سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط نیز هماهنگ بود.

آیت‌الله سعیدی ادامه داد: بهترین کار و فعالیت در فعالیت‌های اجتماعی و سیاست‌های کلی حکومت انجام اقدامات زنجیره‌ای است. از مهم‌ترین ویژگی‌های فعالیت‌های زنجیره‌ای آن است که هر دانه از حلقه‌های زنجیره از یک سو واسطه ارتباط با حلقه دیگر است و از سوی دیگر نیز خود با حلقه دیگر ارتباط می‌گیرد. به طوری که اگر یک دانه از این زنجیر به حرکت در آید، همه زنجیر‌ها نیز متأثر از حرکت دیگر حلقه‌ها به حرکت در می‌آیند.  

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که مقصود امام(ع) در قدرتمند بودن آمران به معروف و ناهیان از منکر صرفاً قوت جسمی نیست، بلکه اولویت نخست مربوط به قدرت روحی، شجاعت و تسلط انسان بر نفس خود است.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) خاطرنشان کرد: بی‌تردید آن سخنی که از ایمان، معرفت و احساس تکلیف نشأت گرفته باشد، قوی و اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر باید ریشه حسینی، فاطمی و علوی داشته باشد، گفت: مقصود از شجاعت در امر به معروف و نهی از منکر تنها در عرصه برخورد نیست، بلکه هدف اصلی و اساسی قدرت و توانایی تسلط بر خود و نفس است.

امام جمعه قم عنوان کرد: شخص در برخورد با متخلف باید به اندازه‌ای قدرتمند باشد که بتواند تسلط کافی بر نفس خود داشته باشد. چرا که برخی از افراد امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند ولی هنگامی که اثر نکرد، با طرف مقابل درگیر می‌شوند.

وی تصریح کرد: باید جایگاه‌ها شناخته شده و بر اساس آن اقدام شود. چرا که امر به معروف و نهی منکر گاهی با حوصله و سعه صدر انجام می‌شود و گاهی اوقات نیز باید توأم با خشم و قهر انقلابی باشد. /878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات