۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۵۷۶۴۹۸
حجت الاسلام والمسلمین تقوایی:

راه معرفت خدا، معرفت نفس است

استاد حوزه علمیه با بیان این که راه رضایت خدا سخط با نفس و راه معرفت خدا، معرفت نفس است، گفت: معرفت خدا، محور خلقت تمام عالم است و کلید تمامی گنج های عالم معرفت خداست.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در مراسمی که در مسجد باب الحوائج لویزان برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز میلاد مبارک امام موسی کاظم(ع) درباره جلب رضایت خداوند، گفت: پیغمبر اکرم(ص) می‌فرمایند راه رضایت خداوند از انسان این است که بر نفس خود غضب کند.

وی افزود: ما معمولا در برابر نفس خود مقاومت نمی‌کنیم و همواره گوش به فرمان او هستیم. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند با نفس خود دشمنی کنید. این دشمنی به معنی دشمنی با نفس سرکش است، نه نفسی که مطیع و فرمانبردار خداست. نفسی که مطیع خداست خیلی خوب است.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: خوش به حال کسی که نفس او تحت کنترل خداست. حضرت علی(ع) می‌فرمایند شیطان هر کسی نفس اوست پس باید بر نفس غضب کرد. راه رضایت خدا سخط با نفس است و راه معرفت خدا معرفت نفس است.

وی با اشاره به عبارت «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه» گفت: کسی که نفس خود را بشناسد خدای خودش را شناخته است. معرفت خدا محور خلقت تمام عالم است. کلید تمامی گنج های عالم معرفت خداست و راه معرفت به خدا، شناخت و معرفت نفس است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی بیان داشت: قصه همه پیغمبران در وجود ما نیز وجود دارد مثل حضرت سلیمان(ع) که دیو و اجنه را تسخیر خودش کرد ما نیز در وجودمان سلیمان داریم‌. سلیمانی که می‌تواند تمامی شیاطین و اجنه را به تسخیر خودش در بیاورد اما این سلیمان ما اسیر اجنه و شیاطین وجود شده است.

وی افزود: دلیل سستی، افسردگی و ناراحتی اعصاب در میان افراد این است که شیاطین و اجنه در وجود ما سوار شده‌اند. اگر سلیمان وجود ما زنده بشود تمام اجنه و دیوهای وجودمان و بلکه بالاتر، تمام دیوها و اجنه عالم را به تسخیر خودمان درمی‌آوریم.

استاد حوزه علمیه افزود: راه این مسئله هم اخلاص است؛ راهش رسیدن به توحید و معرفت است. راهش مبارزه با نفس و تقوا است، راهش گریه برای اهل بیت است. واقعا این گریه برای اهل بیت اکسیر اعظم است. ما باید سلیمان وجودمان را زنده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی بیان داشت: چیزهایی که در راه خدا از دست بدهید ان شاءالله در تجلی خدا هزاران هزار برابرش را به شما برمی‌گردانند. پیغمبران همه در وجود ما هستند. وقتی اهل بیت را در درون خودمان پیدا کنیم، در وجودمان تجلی می‌کنند. مانند سلمان فارسی که پیامبر اکرم(ص) فرمود دیگر به سلمان نگویید سلمان فارسی، بگویید سلمان محمدی زیرا در وجود سلمان پیامبر(ص) و حضرت امیرالمومنین(ع) تجلی کرده بودند.

وی در ادامه بیان داشت: ابوذر وقتی دنبال امیرالمومنین و سلمان رفت دید فقط یک جای پا است یعنی سلمان در امیر المومنین(ع) فنا شده بود. ما برای اینکه برسیم به بخدا باید راه 124 هزار پیغمبر را برویم. ما نیز باید نبی را د وجود خود بیدار کنیم و از دست دیو نفس نجات دهیم تا به مقام فنا برسیم.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: اگر در نور اهل بیت فانی شویم می‌توانیم مطمئن باشیم که در نور خدا فانی شده‌ایم. «من احبکم فقد احب الله و من ابغضکم فقد ابغض الله و من اعتصم بکم فقد اعتصم بالله» اهل بیت از خدا جدا نیستند؛ وجه الله هستند./۹۶۹/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات