۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۵۷۶۷۱۷
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی تبیین کرد؛

لزوم تطبیق مبانی تبلیغ با آیات قرآن

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت‌های گسترش ثمرات تبلیغ در جامعه تطبیق مبانی تبلیغی بر اساس آیات قرآنی را از ضرورت‌های این عرصه دانست.
حجت الاسلام بنیادی

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین ضرورت اثرگذاری تبلیغ مبلغان در جامعه اظهار داشت: بهترین کارکرد حوزه‌های عملیه را می توان در مسأله تبلیغ بررسی کرد.

ضرورت گسترش ثمرات تبلیغ در جامعه

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ثمرات تبلیغ در جامعه بیان کرد: تبلیغ برآیند فعالیت‌های علمی در حوزه‌های علمیه است و ثمره هر آنچه که در حوزه‌های علمیه اتفاق می‌افتد، باید به دامنه اجتماع گسترش پیدا کند.

وی با بیان این‌که امور مختلفی در حوزه های علمیه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، که می‌توان همه آنها را به مجامع تخصصی یا عموم مردم عرضه کرد، گفت: یکی از این مسائل که می‌توان به هردو گروه ارائه داد مباحث تفسیری است.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی تأکید کرد: قرآن کریم از جانب خداوند متعال و بر اساس فطرت بشر نازل شده و کلام حقی است که هر شنونده و مخاطبی را جذب می‌کند، بنابراین آیات قرآن همیشه تازگی داشته و همواره جای کار برای فعالیت‌های قرآنی وجود دارد.

وی گفت: بر اساس ضرورتی که در بحث‌های قرآنی و تفسیری احساس شد، در مجمع عالی تفسیر به همت شورای منتخب و مسئول محترم مجمع عمومی، تصمیم گرفته شد که صرف بحث‌های مدرسه‌ای مطرح نشود، بلکه علاوه بر مباحث علمی و مدرسه‌ای که جای بحث و جدل علمی آن در حوزه‌های علمیه است، دیگر آثار تفسیر قرآنی در جامعه نیز وارد شود، به همین جهت معاونتی با عنوان معاونت تبلیغ تشکیل شد که اساتید برجسته تفسیر به سطح کشور یا همین شهر قم اعزام شوند.

اعزام مبلغان مفسر به سراسر کشور

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: در مرحله اول، به منظور ارزیابی و اطمینان از کار، 30 مفسر به 30 مرکز استان در کشور اعزام شدند که بازخورد و استقبال بسیار خوبی از این جلسات استانی به عمل آمد و این اقبال گسترده به دلیل اعزام اساتید خوب و فاضل حوزه قم در بخش تفسیر، قابل انتظار بود.

وی ادامه داد: روند اعزام مفسران در سطح کشور ادامه پیدا کرده و سال بعد شهر دوم و دو سال بعد شهر سوم استان‌ها اضافه شد که در نهایت بالغ بر صد نفر در داخل کشور اعزام و تعدادی هم به خارج از کشور فرستاده شدند.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با بیان این‌که این طرح بر اساس تعقل و تفکر اجتماعی ایجاد شد، گفت: بعد از برگزاری جلسات متعدد و ارائه طرح جامع، کامل و بسیار عملیاتی توسط معاونت تبلیغ مجمع عالی تفسیر، این موضوع نهادینه شد که در ایام تبلیغی محوریت قرآن اصل قرار داده شود و فراموش نشود.

لزوم تطبیق مبانی تبلیغ با آیات قرآن

وی افزود: هرچند منبرهای مبلغان حوزوی غنی هستند، اما بیش از شرایط کنونی باید به آیات قرآن پرداخته شود، در موضوع محرم باید استنادهای حضرت اباعبدالله(ع) و حتی اصحاب ایشان به آیات قرآن مورد توجه قرار گرفته و این آیات در جامعه مطرح شود.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: با توجه به نزدیکی ماه محرم، بایستی آیات قرآن اعم از آیاتی که حضرت در واقعه کربلا قرائت کردند یا آیاتی که در رابطه با حماسه و واقعه کربلا و عاشورا می‌تواند مخاطب را جذب خود کند، به عنوان محور مباحث عاشورایی مبلغان قرار گرفته و به صورت تحلیلی یا تفسیری با واقعه عاشورا تطبیق داده شود که حرکت حضرت سیدالشهدا(ع) یک حرکت الهی و توحیدی و براساس عمل به آیات قرآن بوده است.

وی در پایان ابراز داشت: به نظر این شیوه تفسیری و تبلیغی برجسته، جزء کارهای موفق در حوزه‌های علمیه بوده و ضروری است که بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد./876/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات