۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۵۷۶۸۱۰
در دیدار روسای دو مجموعه تأکید شد؛

ضرورت هم افزایی دفتر تبلیغات و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

رؤسای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به منظور هم افزایی و همکاری بیشتر با یکدیگر دیدار و بر ضرورت انعقاد تفاهم نامه همکاری تأکید کردند.
حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان این که در جلسه قبلی برای همکاری بیشتر اعلام آمادگی کردیم، اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی به طور رسمی در سراسر کشور ، شعب و نمایندگی هایی دارد اما عملاً فعالیت های دفتر به این شعب و نمایندگی ها منحصر نمی شود.

وی با اشاره به حضور دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دیگر استان ها گفت: شاید در 12 استان فعال هستیم که در برخی از آنها هیچ شعبه و نمایندگی نداریم و یکی از سیاست های جدی ما در فعالیت در مناطق تلفیقی و مشترک با اهل سنت این بوده که امام جمعه محور کار در آن مناطق است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در خصوص جایگاه ائمه جمعه تصریح کرد: نگاه ما به ائمه جمعه تنها فردی نیست که مأموریتش این باشد که نماز جمعه پر رونق تر و متقن تری را اجرا کند؛ امام جمعه موفق باید محور فعالیت های فرهنگی و دینی در حوزه کاری خود باشد و به این صورت برخورد کردیم.

وی به ارتباط فعالیت بخش های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی با فعالیت های شورای سیاستگذاری ائمه جمعه پرداخت و افزود: نوع و جنس کار دو قطب "تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریانها و فرق انحرافی" و "اخلاق، خانواده و سبک زندگی" از چهار قطب دفتر تبلیغات اسلامی، با کار شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیشتر مرتبط می شود و جنبه معطوف شدن به فرهنگ عمومی¬شان و جنبه های طبقات مختلف مردمی در آنها بیشتر است؛ همچنین معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر بیشترین التصاق را با ائمه جمعه دارند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی اظهار داشت: روی کار آمدن جنابعالی در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و تغییری که با حضور حجت الاسلام والمسلمین قمی در سازمان تبلیغات اسلامی اتفاق افتاده است را به فال نیک می گیرم.

وی با بیان این که ائمه جمعه پتانسیل های محیطی دارند، گفت: یکی از مشکلات ائمه جمعه این است که در محیط، بازوهای فکری و علمی خوبی ندارند. وجود حوزه علمیه قم یک بحرٌ زخّاری است که این همه طلبه فاضل در حوزه می باشند، که حاضر هستند جهت اجرای برنامه برای دبیران دبیرستان و محیط های دانش آموزی به دیگر شهرها بروند؛ اگر سه ظرفیت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به هم مرتبط شوند و طراحی های خوبی داشته باشیم، اثرات خوبی مشاهده خواهد شد. مخصوصاً در قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی که میزهای تخصصی آن ماه ها نشسته اند و نسبت به حل بعضی از مسائل طراحی کرده اند و کارهای کارشناسی خوبی انجام شده اما یک سری از فعالیت ها باید در جامعه پخش شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر ضرورت تدوین تفاهم نامه بین سه نهاد دفتر تبلیغات اسلامی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و سازمان تبلیغات اسلامی تأکید و تصریح کرد: ابتدا باید کارگروهی برای تفاهم نامه ایجاد کنیم که محورهای فعالیت ریز شود. با به میدان آمدن سازمان تبلیغات اسلامی، هسته مشترکی باید طراحی کنیم که راجع به عملیات، اولویت ها و مناطق مباحثی مطرح شود. با هم افزایی بین این سه نهاد، خوشبین هستم که بتوانیم کارهای خوبی را در سطح کشور انجام دهیم.

وی افزود: باید افرادی از سه نهاد بنشینند با توجه به دغدغه ها و ظرفیت های یکدیگر، محورهای تفاهم نامه ای را تدوین کنند تا تفاهم نامه، مبنای عملیات های بعدی قرار بگیرد.

در این نشست مشترک، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در ابتدا به فعالیت های در دستور کار شورای سیاستگذاری ائمه جمعه پرداخت و اظهار داشت: در فاصله کوتاهی که توفیق خدمت گذاری در بخش ائمه جمعه فراهم شد، چند فعالیت در دستور کار است که بحث های "فوریت های میدان" از جمله آنها می باشد که در حال انجام است؛ بخش دیگر، مربوط به "طراحی های راهبردی مجموعه" می شود که مقدمات کار در حال آماده سازی می باشد؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب از ما خواستند، "مسیر شکوفایی و ارتقای کیفی نماز های جمعه" در دستور کار است که با ائمه جمعه 24 استان در این خصوص نشست های مشورتی مفصلی داشته ایم و استخراج خوبی صورت گرفته و مسیر طی شده در حال بررسی است که آسیب شناسی، ظرفیت ها و نقاط قوت و ضعف بررسی می شود و در نقشه جامعه ای که به دست می آید و مسیر پیش روی ما را مشخص می کند، ان شاءالله مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با بیان این که "کیفیت بخشی نهاد نماز جمعه" با محوریت "ائمه جمعه" به صورت جدی دنبال خواهد شد، گفت: زحمت ما برای دفتر تبلیغات اسلامی ایجاد می شود چرا که بالأخره آن بخشی در حوزه که جای اندیشه ورزی، نواندیشی ها، ابتکارات و پشتیبانی های محتوایی و آموزشی و امثال اینها، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: جریان امامت جمعه در میان شئون مربوط به روحانیت و بخش کارویژه های مرتبط با روحانیت در عصر انقلاب اسلامی جزو آن موارد فوق العاده و خاص است که خیلی از شئون دیگر به صورت طبیعی به اینجا گره می خورد و می توان گفت که گویا آبروی حوزه است.

وی افزود: این شبکه با اتصال به ولایت و رهبری هم که دارد، به خاطر نفوذ کلمه ای که به صورت طبیعی در مناطق و شهرها به دست می آورند و حوزه تأثیری که دارند، لذا اگر به خوبی پرداخته شود، شاید یکی از اصلی ترین مؤلفه های قابل تکیه در مسیر پیش رو است و اگر غفلت صورت بگیرد، از جاهایی است که به ما خیلی ضربه می زند. بنابراین باید حرکت سنجیده، هوشمندانه، با نقشه و به انتظام باشد و ظاهرا مأموریت ما در این دوره بعد از زحماتی که دوستان قبلی کشیدند، این است که بتوانیم با ساز و کارهای مناسبی این مسأله را پیش ببریم که خیلی کمک می خواهد(مخصوصا نهادهای حوزوی در انجام این مأموریت در این مرحله) شرایط اجتماعی و محیطی مان هر روز حساس تر شده و ائمه جمعه هم وسط این معادلات هستند. مردم، حاکمیت و بخش های مسئولین و فضاهای گوناگونی که نسل جوان و ذهنیت ها را احاطه کرده، کار ما از این جهت کار حساس و دشواری است و خیلی پشتیبانی می خواهد تا بتواند به شایستگی از انجام مأموریتی که برای اعتلای هویت انقلابی و دینی و رشد مخاطبان و شهرهایمان بر عهده دارد./998/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات