۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۵۷۶۸۴۵
استاد حوزه علمیه:

اسماعیلیان فاطمی نخستین کسانی بودند که واقعه غدیر را جشن گرفتند

پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: نخستین گروهی که به طور رسمی و به صورت سنگین غدیر را جشن می‌گرفتند اسماعیلیان فاطمی بودند و آن طور که نقل شده خطبه غدیر را آنان در جشن غدیر می‌خواندند.
عکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدهادی یوسفی غروی نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام، امروز در در همایش مبلغان و پاسخ به شبهات ولایت که با محوریت تاریخی_روایی در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد در پاسخ به برخی شبهات در زمینه خطبه غدیر گفت: نخستین گروهی که به طور رسمی و به صورت سنگین غدیر را جشن می‌گرفتند اسماعیلیان فاطمی بودند و آن طور که نقل شده خطبه غدیر را آنان در جشن غدیر می‌خواندند..

وی افزود: اما کسی نمی‌تواند کارشناسی خبره علامه امینی را تشکیک کند و خطبه غدیر را همان حدود دو صفحه‌ای است که ایشان در آغاز خطبه غدیر ذکر کردند بنابراین بحث غدیر تابع مقدار و میزان خطبه نیست. امروز آن خطبه‌ای که در دست است بیش از 16 صفحه است که ظاهرا خلاف بر بلاغت است که حضرت در آن فضا و صحرا چنین خطبه‌ای ایراد کرده باشند.

آیت الله یوسفی غروی بیان داشت: ما نباید تصور کنیم که هر چه در صحیحین آمده درست و یا اشتباه باشد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام درباره نقش آل بویه در تبلیغ و ترویج غدیر، ابراز کرد: زمانی که دیلمیان یعنی همان آل بویه سر کار آمدند بین آن‌ها و 6 امامی‌ها مناظره‌ای بر سر مراسم و مظاهر شیعی در گرفت. آل بویه برگزاری جشن غدیر را بعد از فاطمیان در قاهره به راه انداختند بنابراین فاطمیان قبل از آل بویه جشن غدیر و عزاداری عاشورا را برگزار می‌کردند از این رو نمی‌توان گفت که آل بویه موسس برگزاری جشن است.

وی ادامه داد: منابع بسیاری قبل از آمدن آل بویه نشان می‌دهد که آنان خلافت عباسی را سرنگون نکردند بلکه در کنار خلافت عباسی به عنوان وزرای این دولت مشغول کار بودند و چون مرکزیت اسلام آن زمان بغداد بود این مراسمات در آن شهر بیشتر انجام می‌شد.

آیت الله یوسفی غروی با اشاره به اخبار معتبر مبنی بر اینکه سوره مائده به صورت دفعی واحدة در روز غدیر بر رسول خدا نازل شد، عنوان کرد: این کلام را که به نقل از امام علی(ع) بیان می‌شود را برخی از بزرگان شیعی مانند علامه طباطبایی این مهم را پذیرفته است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام درباره حاجیان حاضر در واقعه غدیر، گفت: متاسفانه در این زمینه بسیار خلط شده و ما تنها دو خبر موثق از افراد حاضر در غدیر را داریم که یکی از آن اخبار به فرمایش امام محمدباقر(ع) 5 هزار و دیگری به فرمایش امام صادق(ع) 10هزار نفر اهل مدینیه و اطراف آن بودند.

وی ادامه داد: واقعه غدیر در مدینه و روستاه‌های اطراف اتفاق افتاد بنابراین کسانی که نام یمن را می‌آورند اشتباه است زیرا مدینه و یمن به هیچ عنوان با هم همخوانی ندارد.

آیت الله یوسفی غروی با طرح این پرسش که چرا پیامبراکرم(ص) در امر ولایت به گونه‌ای عمل نکردند که شک و شبهه‌ای برای مسلمانان باقی نماند؟ پاسخ داد: این اقدام از الطاف خداوند متعال بود زیرا اگر غیر از این اتفاق می‌افتاد سایرین از تسلیم به این امر کافر تلقی می‌شدند. اینکه برخی می‌گویند بیش از 100 هزار نفر در واقعه غدیر حاضر بودند متناسب با حضور حاجیان در مناسک حج است بنابراین هر چه تعداد حاضران غدیر کم باشد ضخامت شبهات کم می‌شود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات