۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۵۷۶۸۷۱

گزارشی از یک رونمایی

صائبین خوزستانی از تابلوی مندی با حضور مسؤولان استانی و شبکه جهانی الاهواز و خبرنگاران رونمایی کردند.
صائبین

به گزارش خبرنگار خبرگزای رسا در اهواز، خداوند در سوره های مائده(آیه 69) و حج(17) واژه «صابئی» و در آیه 62 سوره بقره واژه «صائبی» را بکار برده است صرف نظر از املای واژه اما باید متذکر شد که این اقلیت در قرآن مجید در کنار پیروان سایر ادیان الهی ذکر شده است و پیامبر این قوم بزرگوار حضرت یحیی(ع) می باشد.

صابئین در بین النهرین به ویژه خوزستان سابقه طولانی و از نخستین ساکنان هستند؛ خوزستان ویژگی های بسیاری دارد افزون بر تنوع قومیت ها و زبان باید ادیان مختلف را در آن مورد توجه قرار داد؛ زرتشتی، مسلمان، آشوری و صائبی در کنار یکدیگر سالیان سال است که در هم کنار هم زندگی می کنند.

در دوران تحصیل مطالعاتی راجع به ادیان داشتم، کتاب الصابئه المندائیه فی ایران دکتر سبهانی و الادیان و المذاهب فی العراق رشید خیون و پاره ای از مقالات را خوانده بودم اما اینکه از نزدیک دیداری با این اقلیت داشته باشم شادی دوچندانی در من ایجاد کرده بود.

امروزه اهواز پایتخت صابئین در جهان است، صائبین مندائی استان طی سال های اخیر در اربعین حسینی، اقدام به برپایی موکب در مرز چذابه کرده و از زائران حسینی پذیرایی می کنند؛ شریک شیعیان در شادی و غم هستند و در مناسبت های انقلابی دوشادوش همه ملت ایران حضور دارند.

از قضا امروز رونمایی از تابلو مندی این اقلیت بزرگوار بودیم. به محض اطلاع از برگزاری مراسم رهسپار شدیم اما با مشقت های بسیار توانستیم محل مورد نظر را پیدا کنیم آن هم با دیدن تابلویی که قرار بر رونمایی از آن بود.

علی ای حال خود را به محل رساندیم، مسؤولانی از استانداری، فرمانداری، شهرداری و شورای شهر اهواز به همراه پیروان و بزرگان دین مندائی حضور داشتند پیروانی با لباس های سفید که خاصه این هم میهنان است.

مجری برنامه طبق معمول پس از تقدیر و تشکرهای صورت گرفته از حضار برای رونمایی از تابلوی مندی اقلیت مندائی اهواز دعوت کرد. به همراه حضار از سالن اجتماعات خارج شدیم و در جلوی درب خروجی متوجه شدیم که همه کفش ها از سوی متولیان امر ردیف وار منظم شده بودند.

در مراسم رونمایی گنزورا نجاح، رهبر دینی صائبین مندائی ایران به همراه محمدصادق کریمی‌کیا، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان روبان را بریدند البته پیش از آن گنزورا به زبان دینی مندائی دعایی بر زبان آورد.

راستی خوب است بدانیم که معادل «مندی» در میان نزد همان مسجد است و در نزد مسیحیان، کلیسا و به واقع مندی همان مکان مقدس اجتماع اقلیت مندائی است که امروز مراسم رونمایی از تابلوی آن بود مکانی که از پیش بود اما تابلوی آن نصب نشده بود.

در مراسم افتتاحیه محمدصادق کریمی‌کیا، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان، اظهار داشت که برادران صائبی چند سالی بود برای انجام مراسمات دینی و توحیدی به علت نداشتن مکان مشخص با مشکلاتی مواجه می شدند اما با همکاری برادران صائبی و دستگاه های مستقر در استان، محل مذکور بصورت دائمی برای انجام مناسک دینی افتتاح شده است.

اقلیت های دینی پیشقدم در مناسبت های ملی هستند

از سوی دیگر ماندنی زراتی، مشاور استاندار خوزستان در امور ایثارگران که در مراسم رونمایی حضور داشت، خاطرنشان ساخت که محل انجمن صائبین مندائی پیش از آن فاقد هرگونه علامت و نشانه بود اما امروز شاهد رونمایی از تابلوی مندی آن در اهواز بودیم.

مشاور استاندار خوزستان در امور ایثارگران عنوان داشت که اقلیت های دینی به ویژه صائبین شهدا و جانبازان و ایثارگران را تقدیم نظام اسلامی کردند، اقلیت های دینی در استان با انقلاب اسلامی همراه و شرکت فعالی در مناسبت های ملی دارند و امام جمعه اهواز و استاندار استان چندین بار با این عزیزان دیدار داشته و از آنها تجلیل به عمل آوردند.

برای درک احساسات بیشتر صائبین از رونمایی تابلوی مندی با تنی چند از آنها هم کلام شدیم؛ در ای باره ناجی برنجی، عضو انجمن صابئین مندائین ایران تشکر و تقدیر فراوانی از حضور مسؤولان در مراسم رونمایی و همچنین اجازه نصب تابلوی مندی اقلیت مندائی اهواز داشته و می گوید که در این مکان فعالیت های دینی و اجتماعی اقلیت مندائی به ویژه در زمینه عقد ازدواج صورت می گیرد.

از سویی گنزورا نجاح، رهبر دینی صائبین مندائی ایران بیان می کند که صائبی های ایران بیشتر در خوزستان و به مرکزیت اهواز هستند، اما در عین حال شادگان، خرمشهر، آبادان، ماهشهر، حمیدیه، سوسنگرد، بستان، سربندر، تهران، کرج و اصفهان صائبین را در خود جای داده اند.

مندی صائبیان همان مسجد مسلمانان است

رهبر دینی صائبین مندائی ایران، این نکته را یادآور می شود که مندی در نزد صائبی ها همان مسجد مسلمانان و یا کلیسای مسیحیان است و در آن همه مناسک آئین صائبی جز تعمید در این مکان انجام می شود.

گنزورا نجاح می گوید که پیش از دریافت و نصب مجوز تابلو، هم آئین ها به سختی محل تجمع را پیدا می کردند و باید در خیابان به انتظارشان ایستاده و آنها را راهنمایی می کردیم اما اکنون با نصب تابلو حضور در محل اجرای طقوس دینی به راحتی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه تصمیم داریم تا در سوسنگرد نیز یک مندی داشته باشیم، ادامه می دهد تابلوی مندی در شهرستان های حمیدیه و خرمشهر وجود دارد که هنوز نصب و رونمایی نشدند البته مدرسه، شورای حل اختلاف و دفتر ثبت ازدواج ویژه اقلیت صائبی را در خوزستان داریم که تحت عنوان مجمع فعالیت دارند.

تقدیم 7 شهید از سوی اقلیت صائبین مندائی در جنگ تحمیلی

از سوی دیگر در جنگ 8 ساله ملت ایران با همه قومیت ها، نژادها، آئین و مذهب به دفاع تمام قد از حریم ایران اسلامی پرداختند که در این باره اقلیت مندائی نیز حضور و 7 شهید را تقدیم کردند.

در این باره وفاخواه، عضو هیأت شهدا و ایثارگران صائبین مندائی تصریح کرد که پیروان اقلیت مندائی در استان 7 شهید و تعدادی جانباز، اسیر و ایثارگر تقدیم نظام اسلامی کرد و در دوران جنگ تحمیلی علی رغم بمباران های صورت گرفته در اهواز باقی ماندند و از استان خارج نشدند.

مسؤول امور شهدا و ایثارگران صائبین مندائی استان خوزستان خاطرنشان ساخت که صائبین نسبت به دیگر اقلیت های دینی در استان شهدای بیشتری تقدیم کردند.

بهرحال ایران اسلامی پذیرای ادیان و قومیت های بسیار است و امروزه بهترین پاسخ را به مدعیان رعایت حقوق اقلیت ها در جهان داده است. نه همچون غرب به مبارزه با حجاب اسلامی و مسلمان می پردازد و نه همچون وهابیت، همگان به جز خود را تکفیر و ریختن خون شان را مباح می داند./۹۴۵۶/پ202/ب1

ارسال نظرات