۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۵۷۶۹۴۷
رییس مؤسسه غدیرشناسی:

ﻣﺒﺎﻫﻠﻪ ﺳﻨﺪ ﺣﻘﺎﻧﯿﺖ دﯾﻦ اﺳﻼم و اﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ است

رییس مؤسسه غدیرشناسی با اشاره به اینکه ﻣﺒﺎﻫﻠﻪ ﺳﻨﺪ ﺣﻘﺎﻧﯿﺖ دﯾﻦ اﺳﻼم و اﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) است، گفت: هيأت نمايندگان نجران در روز مباهله وقتی وارستگي پيامبر(ص) و خانواده ایشان را مشاهده کردند، از مباهله خودداري کرده و از پیامبر(ص) خواستند تا ایشان اجازه دهد تحت حکومت اسلامي در آيين خود باقي بمانند.
شاه آبادی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سعید شاه‌‏آبادی، رئیس مؤسسه غدیرشناسی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی، هنری «مباهله» که در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با حضور فعالان فرهنگی برگزار شد، عنوان کرد: مباهله، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.

وی ادامه داد: این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام(ص) پس از مناظره با مسیحیان نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان نیز پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند.

رئیس مؤسسه غدیرشناسی در ادامه با اشاره به آیه مباهله بیان کرد: یکی از مسائل مهم بین پیامبر و مسیحیان حضرت عیسی(ع) بود، مسیحیان بر این باور بودند که حضرت عیسی(ع) پسرخداست و خداوند نیز در آیه مباهله به پیامبر(ص) بیان کرد که حضرت مسیح(ع) نیز همانند حضرت آدم(ع) است و تمام بهانه تراشی مسیحیت و اجتناب از پذیرش حق برای مقابله با اسلام است.

آیت الله شا‌‌‌ه‏‌آبادی در تشریح ماجرای مباهله گفت: مباهله پيامبر(ص) با مسيحيان نجران، در روز بيست وچهارم ذي الحجه سال نهم هجري اتفاق افتاد. پيامبر(ص) طي نامه‏اي ساکنان مسيحي نجران را به آيين اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذيرفتن اسلام نبودند نمايندگان خود را به مدينه فرستادند و پيامبر آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد.

وی با اشاره به اینکه ﻣﺒﺎﻫﻠﻪ ﺳﻨﺪ ﺣﻘﺎﻧﯿﺖ دﯾﻦ اﺳﻼم و اﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) است، ادامه داد: هيئت نمايندگان نجران در روز مباهله وقتی وارستگي پيامبر(ص) و خانواده ایشان را مشاهده کردند، از مباهله خودداري کرده و از پیامبر(ص) خواستند تا ایشان اجازه دهد تحت حکومت اسلامي در آيين خود باقي بمانند.

رئیس مؤسسه غدیرشناسی گفت: این رویداد مهم که سند حقانیت اسلام است پس از فتح مكه معظمه یعنی سال 9 هجری صورت گرفت در آن سال تقريباً تمامي مناطق جزيرة العرب در پوشش نظام اسلامي و حكومت توحيدي پيامبر اكرم(ص) قرار گرفت. اما در اين منطقه بزرگ عربي اقوام، قبايل و طوايفي بودند كه هنوز در برابر اسلام تسليم نشده و يا حتي دشمني و فتنه‌انگيزي مي‌كردند./934/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات