۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۵۷۶۹۷۰
به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛

نشست تخصصی جایگاه شیعیان در هند برگزار شد

نشست تخصصی جایگاه شیعیان در هند به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
بنیاد پژوهش ها

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، نشست تخصصی جایگاه شیعیان در هند به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در تالار شیخ طوسی برگزار شد که در آن پژوهشگرانی از شیعیان هندوستان حضور داشتند.

در این مراسم مهدی خواجه پیری، مؤسس مرکز میکروفیلم نور در دهلی‌نو بیان کرد: پیشینه شیعه در هند به زمان امام علی(ع) بر می‌گردد، شیعه در هند جایگاه ویژه‌ای داشته تا حدی که بزرگ‌ترین کتاب اعتقادی شیعه در لکنو نوشته‌شده است.

وی ادامه داد: بیش از 80 هزار عکس از مخطوطات شیعه داریم. شجره‌نامه انصار هند جمع‌آوری‌شده که تا 300 متر طول دارد و برخی شجره‌نامه‌ها تا 80 هزار اسم در آن‌ها ثبت‌شده است.

خواجه پیری افزود: شبیه‌سازی و همانندسازی 270 کتاب و 30 نسخه نهج‌البلاغه ازجمله فعالیت‌های مرکز میکروفیلم نور است. بیش از 1 میلیون سند از هند جمع‌آوری‌شده و 350 جلد کتاب از این اسناد به چاپ رسیده است. از مجموعه اسناد گردآوری‌شده 700 جلد کتاب می‌توان به چاپ رساند.

وی ادامه داد: مدرسه الواعظین یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌های علمیه در هند بوده و فارغ‌التحصیلان این مدرسه برای 3 سال برای تبلیغ اعزام می‌شدند و سپس مدرک «واعظ» را دریافت می‌کردند. کتابخانه این مدرسه بسیار غنی و از موقوفات آستان قدس رضوی است. متأسفانه امروز این مدرسه به خاطر مشکلاتی تعطیل‌شده است.

محمد امیر محمدخان راجای محمودآباد هند بیان کرد: دنیا بسیاری از واقعیت‌هایی که در اسلام و شیعه وجود دارد را نمی‌دادند.

وی ادامه داد: کتاب‌های بسیاری را اندیشمندان شیعی نوشته‌اند، اما مطالب برای مخاطبان امروز کافی نیست و باید در حوزه تألیف نوآوری داشته باشیم.

محمدخان بیان کرد: متأسفانه امروز شاهد ایجاد یک فرقه انحرافی برای مکتب شیعه هستیم که دست‌ساخته انگلیس است. مبلغان شیعه انگلیسی هرماه 25 هزار لک روپیه هزینه تبلیغ در هند می‌کند و از جریان کمک به فقرا به‌صورت ابزاری برای جذب استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برای پاسخگویی به شبهات و مناظره علمای مناسبی را در اختیار نداریم، افزود: مدرسه الواعظین هند نیازمند پالایش دینی است تا مذهب شیعه ناب را ترویج کند. جریان شیعی اسلام ناب هرگز کمکی را از جریان‌های انحرافی دریافت نمی‌کند.

محمدعلی احمدخان استاد دانشگاه آشوکا هند نیز بیان کرد: شیعیان انگلیسی در هند جامعه‌شناسی انجام داده و روش تکفیر کردن را برای توسعه مذهب تحریفی‌شان انتخاب کرده‌اند. آنها کتاب‌های دینی را نمی‌خوانند و جزو بی‌سوادترین جریان‌های مذهبی هستند.

وی ادامه داد: اگر پژوهش و روشنگری در شیعیان هند ایجاد نشود مذهب تشیع در هند از بین خواهد رفت و نظریه جهانی‌سازی همین موضوع را دنبال می‌کند.

استاد دانشگاه آشوکا هند افزود: اسرائیلی‌ها در حال بررسی هستند که اگر ایران انقلابی را شروع کند شیعیان جهان چه خواهند کرد؟ و برای این هدف نمایندگانی را به لکنو اعزام کرده بودند./934/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات