۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۵۷۷۳۴۹
در گفت‌وگو با رسا مطرح شد؛

هشدار آیت الله کعبی نسبت به سکولاریزه شدن محافل عزاداری و منابر

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که روح مکتب عاشورا با سیاست، مسؤولیت اجتماعی و احقاق حقوق عمومی عجین شده است، نسبت به سکولاریزه شدن محافل و منابر حسینی هشدار داد.
آیت الله کعبی

آیت الله عباس کعبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرارسیدن ایام عزای حسینی به تبیین شاخصه های قیام عاشورا پرداخت و عنوان کرد: ماهیت ‌نهضت حسینی جهادی است و هدف از آن حفظ دین و ارزش های اسلامی بود، چراکه  امام حسین(ع) خود فرمودند: «فلسفه نهضت من جاه طلبی و شهرت طلبی و ایجاد فساد و ظلم و ستم نیست بلکه فلسفه نهضت من اصلاح اوضاع امت جدم رسول خدا و احیای امر به معروف و نهی از منکر است».

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری افزود: حضرت عباس هم در روز عاشورا فرمودند: «حتی اگر هر دو دست مرا قطع کنید تا وقتی زنده هستم از دین خود و از از امامت حق و رهبری صادق دفاع می کنم»، بنابراین اگر به شعارهای نهضت حسینی توجه کنیم متوجه می شویم که ماهیت همه آنها جهادی و اصلاح جامعه و مبارزه با ظلم و فساد است.

روح مقاومت و مقابله با دشمنان در مکتب حسینی

وی مبارزه با استکبار و همچنین مقاومت و حمایت از دین و رهبری الهی و مقابله با دشمنان قسم خورده انقلاب را از ویژگی های مجلس و منبر حسینی برشمرد و عنوان کرد: فضای مجالس و منابر حسینی باید به گونه ای باشد که روح عاشورا را در مخاطبان زنده کند و عزم و اراده ای تولید کند که حاضران در مجالس عاشورایی و استفاده کنندگان از مکتب حسینی در راه دفاع از دین قوی شوند.

آیت الله کعبی اضافه کرد: مجلس امام حسین(ع) در عین این که باید مجلس پرهیز از گناهان و ادای واجبات و زمینه ساز توبه الهی باشد می تواند روحیه مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان اسلام را در انسان تقویت کند، چراکه همین مجالس زمینه ساز زوال دشمنان اسلام و یزیدی های زمان یعنی آمریکا و انگلیس و  آل سعود و صهیونیسم خواهد بود.

وی ضمن هشدار نسبت به سکولاریزه شدن مجالس و برخی منابر خاطرنشان کرد: این که بزرگان ما توصیه کرده اند که مجالس حسینی نباید سیاسی شود منظور این است که این مجالس جناحی و خطی و حزبی نشود؛ چراکه اگر مجالس حسینی را از استکبار ستیزی و مبارزه با دشمنان جدا کنیم در واقع از روح و محتوای مکتب عاشورا فاصله گرفته ایم.

چرا امام حسین(ع) در مدینه نماند؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: نکته دیگر آن است که مکتب عاشورا باید روح مسؤولیت اجتماعی را در انسان ها زنده کند، امام حسین(ع) می توانست در مدینه بماند و در مسجد پیامبر نماز اقامه کند و همه هم به او احترام بگذارند ولی ایشان حرکت کرد و با ظلم مبارزه کرد و فرمود: «من اولی از دیگران هستم که بتوانند جامعه اسلامی را متحول کنند».

وی با بیان این که هدف امام حسین تغییر سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی بر مدار اسلام ناب محمدی بود، خاطرنشان کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) می خواست اسلام حقیقی را زنده کند به همین جهت است که راحت طلبی، عافیت طلبی و کناره گیری از مسؤولیت های اجتماعی و پرداختن صرف به عزاداری فایده چندانی نخواهد داشت.

مجلس حسینی باید روح مسؤولیت اجتماعی را زنده کند

آیت الله کعبی تصریح کرد: باید مکتب حسینی را از امام خمینی(ره) یاد بگیریم که فرمود: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است» به همین جهت باید روح مسؤولیت اجتماعی در عزاداران حسینی زنده شود؛ مطلب دیگری که باید به آن اشاره کنیم و در واقع از ویژگی های مکتب حسینی محسوب می شود، احیای حقوق عمومی و توجه به حقوق انسان ها است.

وی افزود: این مطلب تا آن جا که امام حسین(ع) در شب عاشورا هنگامی که اصحاب خود را جمع کردند فرمودند: «کسی در میان نباشد که بخواهد شهید شود و حقی برگردن نسبت به دیگران داشته باشد» که در این هنگام یکی از اصحاب ایشان گفت من نسبت به فردی حقی برگردن دارم ولی زوجه ام حقم را پذیرفته که ادا کند، ولی حضرت قبول نکرد، از این مسأله و همچنین روایاتی که تأکید بر حقوق انسان می کند، استفاده می شود که مکتب عاشورا مکتب احیای حقوق عمومی است.

دشمن شناسی جزو مؤلفه های مکتب حسینی است

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری مسؤولیت پذیری، ادای حقوق عمومی، پایبندی به دین و ایستادگی در برابر دشمنان را از شاخصه های نهضت حسینی برشمرد و عنوان کرد: بصیرت داشتن و عزم و اراده و فداکاری در راه دین و وفاداری نسبت به رهبری شایسته و صالح و همین طور دشمن شناسی جزو مؤلفه های مکتب حسینی است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: بنابراین اگر سیاست را به معنای مقابله با دشمنان و مقاومت در راه دفاع از دین بگیریم دقیقا بر مجلس امام حسین(ع) صدق می کند و محافل حسینی یقینا سیاسی است، ولی جناح بازی و حزب بازی و کارهای این گونه ای قطعا جایگاهی در مکتب عاشورا ندارد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات