۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۵۷۷۴۰۰
استاد حوزه علمیه:

سقیفه سرآغاز انحراف بود

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سقیفه سالروز شهادت امام حسین(ع) و انحراف بود، گفت: در نظام اسلامی همواره باید دسته بندی‌های سیاسی را خوب شناخت و این امر تنها با بصیرت داشتن امکان پذیر است.
آتشکار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن آتشکار استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت دهه اول ماه محرم در مسجد الزهرا(س) برگزار شد، گفت: مکتب، شعار و شعور امام حسین(ع) بین المللی است و تنها به یک قشر و گروه خاصی اختصاص ندارد.

وی افزود: امام صادق(ع) می‌فرمایند: در آخرالزمان کربلا قبله دلها می‌شود؛ مراد از این کلام مجذوب شدن مردم به کربلا است و ما امروز این مهم را در اربعین حسینی شاهد هستیم.

استاد حوزه علمیه درباره علت واقعه عاشورا، ابراز کرد: قرآن کریم انسان‌ها را توصیه به تفکر می‌کند و تاکید دارد که بر عالم هستی بنگرید تا براساس عقل حقایق را درک کنید؛ حال باید براساس همین آیه بیندیشیم که چرا در روز عاشورا 30 هزار نفر در مقابل امام حسین(ع) که حجت خداوند بودند قرار گرفتند تا در راه رضای خداوند خون حجت الهی را بر زمین بریزند.

حجت الاسلام آتشکار ادامه داد: عاشورا درس‌های تکان دهنده‌ای دارد که باعث احیای دین و احیای قلوب می‎شود؛ بنابراین لازم است انسان نسبت به عاشورا بصیرت داشته باشد. امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمودند: من نمی‌گویم با من مقالته نکنید اما بروید بنده عقل دینی خود باشید و کف روی آب نباشید؛ زمانی که قرآن می‌فرماید: بروید عالم شوید این است که انسان بعد از مرگ نیز نیاز به آموزش دارد.

وی درباره اهمیت بصیرت، گفت: نظام مقدس پیامبراکرم(ص) که محقق شد حداقل سه نسل بعد از آن تا قبل از عاشورا شکل گرفت که نسل اول کسانی بودند که در مکتب وحی و فرمایشات نبوی تربیت شدند و عالی‌ترین مدارج اخلاقی، تهذیبی و بندگی را از محضر حضرت آموزش ‌دیدند و بسیاری از محاصره‌ها و تبعیدها و شکنجه‌ها را دیدند و چشیدند، امام علی(ع) درباره آنان می‌فرمایند: آنان کسانی بودند که قوه و قدرتشان عامل حرکت شمشیرهایشان نبود بلکه بصیرت و بینش آنان بود که شمشیرها را در برابر دشمنان با قدرت به حرکت در می‌آورد.

حجت الاسلام آتشکار ادامه داد: نسل امروز ما نیاز به بازخوانی انقلاب دارند تا به ابعاد و حقایق انقلاب پی ببرند آیت‌الله بهجت فرمودند: چله انقلاب با وزش بادها همراه خواهد بود اما ریشه‌ای که امیرمومنان(ع) در دست دارد به این راحتی‌ها تکان نخواهد خورد؛ مگر خون هزاران شهید مدافع حرم اجازه می‌دهد به اصل نظام آسیبی وارد شود مگر اصل نظام پیامبراکرم(ص) دچار انحراف شد که اصل انقلاب دچار انحراف شود؟

استاد حوزه علمیه با اشاره به نسل دوم نظام حکومتی پیامبراکرم(ص) عنوان کرد: نسل دومی‌های دوران پیامبر با غزوات و جنگ‌هایی که دیدند از آنان انسان‌های زبده‌ای ساخته بود از این رو دچار تزلزل نمی‌شدند و به خوبی مسائل را تحلیل می‌کردند اما نسل سومی‌ها حقیقت اسلام را که امام و ولی زمان بود را به قربانگاه بردند و خلیفةالله را خانه نشین کردند.

وی ادامه داد: نسل سومی‌ها کسانی بودند که مصالح و منافع فردی و حزبی را در تقابل حکومت دینی دیدند و نتوانستند درست انتخاب کنند و در نتیجه غرایض و خواسته‌های دنیوی سبب شد اولی را انتخاب کنند.

حجت الاسلام آتشکار با بیان اینکه شهدای عاشورا کسانی بودند که مسائل شخصی و دنیوی خود را بر مصالح الهی ترجیح ندادند، گفت: آنان برای نبرد با دشمن نسبت به یکدیگر سبقت می‌گرفتند.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: در روز غدیر خم برخی خواص بعد از بیعت شورا تشکیل دادند و گفتند ما هرگز زیر بریق امام علی(ع) نخواهیم رفت؛ از همین رو بعد از رحلت رسول خدا(ص) آنان سقیفه را تشکیل دادند و خلیفه اول را تعیین کردند. امام صادق می‌فرمایند: شهادت امام حسین(ع) که در اوج مظلومیت و با دسیسه صورت گرفت در روز سقیفه انجام شد؛ در آن روز اساس دین منحرف شد و سر حقیقت دین را بریدند و اجازه ندادند مردم در راه مسیر الهی باقی بمانند.  بنابراین همواره در نظام اسلامی باید دسته بندی‌های سیاسی را خوب شناخت و بدانیم حق چیست و با کیست./813/پ202/ب1

ارسال نظرات