۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۵۷۷۶۲۷
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

آزادگی انسان را از احتکار و فریب مردم باز می دارد

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که شخص آزاده به کسی ظلم نمی کند، گفت: کسی که آزادگی داشته باشد ارزش ها را نادیده نمی گیرد و برای رسیدن به منافع مادی خود از هر نیرنگی استفاده نمی کند.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته در سومین شب از مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان سیدالشهدا(ع) که در گلزار شهدای قم برگزار شد، به تبیین ادامه مباحث آزادی و آزادگی در کربلا پرداخت و گفت: اگر کسی آزادگی داشته باشد، حتی اگر دیندار هم نباشد، باز هم از انجام بسیاری از کارها صرف نظر می کند.

کارشناس دینی رسانه ملی با اشاره به معنای آزادگی اظهار داشت: آزادگی به معنای مردانگی، فتوت، وابسته نبودن، نامرد نبودن، تعبد و التزام به ارزش های اخلاقی است؛ هر کسی این صفات را داشته باشد، حتی اگر مقید به دین هم نباشد باز هم دست به سوی رذائل اخلاقی دراز نمی کند.

وی افزود: صفت آزادگی اجازه نمی دهد کسانی بیایند و مایحتاج زندگی مردم را احتکار کرده و بازار را به آشفتگی بکشانند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر این که شخص آزاده به کسی ظلم نمی کند، ابراز داشت: کسی که آزادگی داشته باشد ارزش ها را نادیده نمی گیرد و برای رسیدن به منافع مادی خود از هر نیرنگی استفاده نمی کند؛ شخص آزاده دروغ نمی گوید، زیرا می داند جامعه ای که با دروغ بالا بیاید، همه در آن جامعه ضرر کرده و ضربه می خورند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که آزادگی مهم ترین شاخصه زندگی امام حسین(ع) بود، مطرح کرد: ایشان در اوج آزادگی به سر می بردند، اما با لشکری مواجه شدند که بویی از آزادگی و دینداری نبرده بودند؛ قاتلان امام حسین(ع) جاهل نبودند، بلکه حقانیت ایشان را با یقین قلبی می دانستند، اما باز هم آن را انکار می کردند.

وی با اشاره به این که شخص آزاده با شجاعت در مقابل ظلم و بی عدالتی می ایستد، اضافه کرد: بهترین و کامل ترین الگوی آزادمردی و آزادگی، امام حسین(ع) هستند، زیرا در آن دوران ظلمانی معاویه و یزید زیر بار ذلت نرفتند و با آزادگی کامل در برابر ظلم و طاغوت زمان ایستادند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: لقمه حرام، تعصب، تقلید کورکورانه و حب دنیا سبب می شود تا افراد حقانیت ها را نادیده گرفته و آزادگی نداشته باشند.

استاد حوزه علمیه قم یکی از شاخصه های آزادگی را «منزه بودن از خدعه و مکر» معرفی کرد و یادآور شد: شخص آزاده اهل مکر با خداوند، اهل بیت(ع) و مردم نیست و از نام دین در جهت فریب مردم استفاده نمی کند./841/پ202/ب1

ارسال نظرات