۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۹۱۴
حجت الاسلام علوی تهرانی:

غیرت نشانه ایمان است

استاد حوزه علمیه غیرت را نشانه ایمان دانست و بی غیرتی را یکی از دلایل ذلت بیان کرد.
علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد امیر، گفت: غیرت واکنشی مبتنی بر محبت است.

وی افزود: انسان تا چیزی برای آن محبوب نباشد نسبت به آن غیرت نشان نمی‌دهد؛ بنابراین منشأ غیرت محبت و برعکس منشأ بی غیرتی بی محبتی است.

حجت الاسلام علوی تهرانی اظهار داشت: غیرت قطع تعلق غیر نسبت به محبوب است تا دیگران در محبوب انسان طمع نکنند؛ از این رو غیرت مهر انحصاری زدن، دست غیر قطع کردن و اظهار اختصاصی بودن است.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: غیرت واکنشی است که باعث حفظ و صیانت محبوب می‌شود حفظی که لازم و ضروری است. غیرت نسبت به دین، مرز جغرافیایی، جامعه، ناموس، اولاد، مال و آبرو را همه قبول دارند.

وی عنوان کرد: زمانی که دین انسان مورد تعرض قرار می‌گیرد چیزی که فرد را به صیانت از آن وا می‌دارد همان غیرت دینی است. دستاورد غیرت عزت و بزرگ منشی است ولی آن چیزی که سبب می‌شود انسان غیور باشد، شجاعت است.

حجت الاسلام علوی تهرانی اظهار داشت: غیرت صفت الهی است، زمانی که انسان‌ها خود را به صفات الهی مزین می‌کنند جامعه شایسته شکل می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: طبق صریح روایات؛ خداوند غیور است و غیرت ورزی را هم دوست دارد، اگر کسی غیور نباشد از حقیقت انسانی خودش خارج شده است.

وی عنوان کرد: غیرت صفت انبیاء است، خداوند پیامبری را به رسالت مبعوث نکرد مگر آن که عاشق مردم باشد و برای هدایت امت ولع داشته باشد و این همان غیرت است.

حجت الاسلام علوی تهرانی اظهار داشت: غیرت نشانه ایمان است، پیامبراکرم(ص) فرمودند: غیور بودن از جنس ایمان است خداوند مومنانی را که غیور نیستند و غیرت ندارند را به ضلالت می‌کشاند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: انسان زمانی نسبت به جامعه غیرت پیدا می‌کند که براساس اصل اخوت اعضای جامعه را برادر خود ببینند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات