۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۵۷۷۹۸۱
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

جایگاه اساسی حجت خدا در نظام تشریع عالم

حجت الاسلام رزاقی با اشاره به جایگاه اساسی حجت خدا در نظام تشریع عالم تأکید کرد که هیچ کسی بدون وسیله یعنی اهل بیت(ع) نمی تواند به خدا برسد.
حجت الاسلام رزاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عزیزالله رزاقی استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری دهه اول محرم که در بیت حضرت آیت الله نوری‌همدانی برگزار شد، با اشاره به جایگاه ویژه ولی خدا در نظام هستی اظهار داشت: مطابق روایات در حقیقت رفتن ما به مکه و زیارت خانه خدا نیز برای رسیدن به اهل بیت(ع) است.

وی افزود: با توجه به صریح آیات قرآن جایگاه ولی خدا در نظام تشریع عالم اساسی و بسیار مهم است، چراکه خداوند می‌ فرماید: «یا ایها الذین آمنوا اتقواالله و ابتغوا الیه الوسیله» یعنی تقوا و ایمان به خدا بدون تقرب جستن به یک وسیله امکان ندارد که این وسیله همان اهل بیت(ع) هستند.

حجت الاسلام رزاقی با اشاره به آیه 64 سوره مائده در مورد افرادی که به خودشان ظلم کرده و از کار خود پشیمان شده اند، گفت: خداوند در مورد این افراد بیان کرده است که آنها باید از پیامبر بخواهند تا برایشان استغفار کند که نشان می‌ دهد انسان برای مغفرت و بخشش نیاز به واسطه دارد.

وی با بیان این که آیات قرآن کریم مشروعیت دعاهایی مثل دعای توسل را تأیید می‌ کنند، خاطرنشان کرد: ما در این دعا نمی خواهیم خدایی ناکرده اهل بیت(ع) را به مثابه خدا بدانیم بلکه آنها را واسطه قرار می‌ دهیم همچنانکه وقتی برادران یوسف از کار خود پشیمان شدند و قضیه مشخص شد از پدر خود که نبی و حجت خدا بود خواستند: «ای پدر برای ما استغفار کن».

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: به این دلیل که ما هم در حوزه اندیشه و علم و هم در حوزه عمل خطا و اشتباهات زیادی نیاز به ولی و حجت خدا داریم تا بتواند این خطاها و اشتباهات را جبران کند.

وی با اشاره به سخنی از مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی در مورد جایگاه ولی خدا در نظام تشریع یادآور شد: این عالم بزرگ اسلام سخنی دارد که در حقیقت جمع بین هر دو عبارتی است که بیان کردیم، او می‌ گوید: «چون ممکن است در عمل خطا و اشتباه باشد باید کسی باشد که تذکر بدهد و واسطه غفران خدا بشود».

حجت الاسلام رزاقی ادامه داد: مرحوم خواجه طوسی در ادامه تأکید می‌ کند چون ممکن است انسان مسائل مشکل شرعی را نشناسد نیاز به مبیّن داریم و همین طور نیاز به یک رییس قاهر داریم تا بتواند امر به معروف و نهی از منکر را احیا کند.

وی تأکید کرد: ما امروز در یک حکومت دینی هستیم که داعیه دار امر به معروف و نهی از منکر حقیقی است، چراکه اعتقاد داریم باید همواره در رأس حکومت اسلامی فردی باشد که بتواند با قدرت احکام دین را در جامعه پیاده کند تا جوامع بشری نجات پیدا کنند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به این که روز ششم ماه محرم روز گرامیداشت حضرت قاسم بن حسن(ع) است، گفت: در کشور ما هم نوجوانان و جوانان با اقتدا به همین نوجوان کربلا توانستند با خون خود انقلاب اسلامی را بیمه کنند و امروز در سراسر کشور همایش های احلی من العسل به یاد نوجوان شهید کربلا برپا می‌ شود./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات