۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۵۷۸۰۰۳
حجت ‌الاسلام والمسلمین مریجی:

کنار گذاشتن متولیان دین، تمسخر دین را به همراه دارد

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه اگر ارزش‌ها دستخوش تغییر و تحریف شوند جامعه دچار تغییر و انحراف خواهد شد، گفت: در زمان جنگ ارزش‌های انسانی و وحیانی بر جامعه تسلط داشت اما امروزه گاهی می‌بینیم که ارزشها تا جایی تغییر کرده که حتی عده‌ای حاضر به احتکار می شوند.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی، رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) ظهر امروز در جمع کارکنان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان حوادث تاریخی زمان پیامبر اکرم(ص) گفت: در سال یازدهم هجری وقتی پیامبر اکرم(ص) وضو می‌گرفتند، مردم از یکدیگر سبقت می‌ جستند تا قطرات آب وضوی پیامبر روی زمین نچکد و برای مصون ماندن از آتش جهنم به آن تبرک می‌ نمودند، اما پنج دهه بعد در زمان امام حسین(ع) که فرزند رسول خدا(ص) بودند سی هزار نفر از یکدیگر سبقت می‌گرفتند تا خون حسین(ع) را بریزند.

وی در ادامه افزود: با مقایسه دو جامعه در زمان امام حسین(ع) و زمان پیامبر(ص) به این نتیجه می‌رسیم که هر دو جامعه، جامعه ای مسلمان بودند و هر دو امت، امت رسول الله(ص)، اما سوال اصلی این است که علت تغییر رفتار صدوهشتاد درجه ای در این دو جامعه چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین مریجی با اشاره به رفتارهای برخی از شخصیت‌های تاریخی همچون شبث بن ربعی اظهار کرد: شبث بن ربعی یکی از نخبگان سیاسی است که در هشتاد سال عمرش، ملون به تمام معنا بود و دائماً رنگ عوض می کرد، تا جایی که بعد از کشتن امام حسین(ع) به شکرانه آن مسجد بنا کرد.

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه با بیان اینکه درزمینه کربلا باید به سه سوال اصلی پاسخ داده شود. چه چیزی تغییر کرد؟ چه کسی آن را تغییر داد؟ و چگونه آن را تغییر دادند؟، تصریح کرد: در دوره پیامبر(ص)، مردم سنگ تراشیده و چوب تراشیده می‌پرستیدند و پیامبر(ص) گرد و غبار انحرافات را از فطرت مردم آن جامعه می زدود، اما در عصر امام زمان(عج) مردم با احتجاج به قرآن بر خلاف امام زمان(عج) صحبت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی خاطرنشان کرد: رفتار انسان‌ها مبتنی بر ارزش هاست و این ارزش هاست که هدایتگر رفتار است، ارزش های زمان پیامبر اسلام(ص) ارزش های وحیانی و معنوی و الهی بود و مردم حتی آب وضوی ایشان را هم تبرک می‌جستند، اما ارزش‌هایی که توسط سقیفه و کارگزاران سقیفه ایجاد شد جاهلیت به رنگ دین بود.

وی با اشاره به تحریف و تغییر اشتباه برخی ارزش‌ها در جامعه، افزود: نمونه ای از این ارزش های معنوی را بین رزمندگان اسلام می‌دیدیم، اما خیلی از رفتارهای ارزشی جوانان زمان جنگ برای جوانان امروز قابل باور نیست، در زمان جنگ ارزش‌های انسانی و وحیانی بر جامعه تسلط داشت اما امروزه گاهی می‌بینیم که ارزشها تا جایی تغییر کرده که حتی عده‌ای حاضر به احتکار می شوند.

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار کرد: امام علی(ع) که صاحب حق و پرچمدار ارزش‌های الهی بود کنار گذاشته شدند و افرادی سر کار آمدند که به جای دو رکعت نماز صبح، چهار رکعت نماز می خواندند و در آن دوران علاوه بر تغییر ارزش‌ها، به سخره گرفتن آنها نیز در جامعه رواج پیدا کرد. وقتی متولیان دین کنار گذاشته شوند کسانی روی کار می آیند که دین و احکام دین را به سخره می گیرند.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان گفت: علت رفتار متضاد در جامعه نبوی تغییر ارزشها بود، ارزشهای الهی رفتارهای الهی در پی خواهد داشت و ارزشهای غیر الهی، رفتارهای غیر الهی و حتی غیر انسانی را به دنبال دارد./1304/پ203/ب1

ارسال نظرات