۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۵۷۸۰۵۲
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

ادب داشتن و سبک زندگی مقدمه دین‌داری است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ادب و سبک زندگی مقدمه دین‌داری است، گفت: با افزایش سطح ادب می‌توان سبک زندگی را تقویت کرد.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) با موضوع سبک زندگی مؤثرتر از آگاهی و ایمان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: سبک زندگی به عمل و رفتار انسان‌ها ربط دارد.

وی افزود: به هر میزان در مبانی دینی به عمل ارزش داده‌ شود به همان مقدار سبک زندگی اهمیت پیدا خواهد کرد؛ گاهی تکرار یک رفتار به سبک زندگی تبدیل می‌شود و آن سبک زندگی عادت می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه انسان باید قدرت ترک عادت را داشته باشد، ابراز کرد: بر اساس روایات انسان باید عادت‌های زشت را ترک کند؛ گاهی هم لازم است انسان بتواند در مواقع خاص عادت خوب را ترک کند.

استاد حوزه و دانشگاه درباره یکی از ویژگی‌های سبک زندگی، گفت: سبک زندگی شکل و فرم رفتاری انسان را تغییر می‌دهد و دیگر ویژگی آن این است که سبک زندگی یک امر فرهنگی و فراتر از قوانین است.

وی کثرت قوانین را نشانه ضعف فرهنگی دانست و عنوان کرد: کشور ما یکی از پر قوانین تر کشورها است اینکه مقدار جریمه‌ها برای عبور از چراغ‌قرمز افزایش می‌یابد یک حسن نیست بلکه نشان از عدم موفقیت صداوسیما، مدارس، مساجد و غیره در زمینه فرهنگ سازی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه سبک زندگی ارتباط تنگاتنگی با ادب دارد، گفت: ادب باید در وجود انسان تقویت شود و تلاش شود مدارس بر اساس آداب رفتار کنند نه اینکه قانون را مقدم بر ادب قرار دهند.

تولیت حوزه علمیه دارالحکمة در ادامه اظهار داشت: انسانی که به رفتار مقید است می‌تواند به دین هم مقید شود؛ بنابراین ادب و سبک زندگی مقدمه دین‌داری است پس با افزایش سطح ادب می‌توان سبک زندگی را تقویت و محرماتی مانند بدحجابی را در جامعه کاهش داد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر والدین نسبت به یکدیگر ادب را رعایت کنند دیگر فرزندان به دنبال بدحجابی و تبرج نخواهند رفت.

وی با استناد به روایتی مبنی بر اینکه هیچ زیبایی مانند ادب نیست، گفت: دین تفاوت‌های فرهنگی و قومی را به رسمیت می‌شناسد و بخشی از آداب خوب و انسانی را آزاد می‌گذارد. امام صادق(ع) می‌فرمایند: بهترین لباس هر زمان، پوششی است که مردم آن زمان می‌پوشند؛ خداوند در قیامت کسانی را که خود را در این دنیا با پوشش خاص انگشت‌نما می‌کنند عذاب خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه رشد یک انسان با کنترل هیجانات است، اظهار داشت: بیداری در سحر یکی از مهم‌ترین مقدمات برای تغییر سبک زندگی است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات