۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۵۷۸۰۵۳
حجت‌الاسلام علوی تهرانی:

انسان با غیرت منافع ملی را فدای منافع شخصی نمی‌کند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان با غیرت منافع ملی را فدای منافع شخصی نمی‌کند، گفت: مدیریت اشتباه منشأ گرانی دلار و ارز بود.
علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد امیر، گفت: از دستاوردهای مهم جامعه شایسته حلم و غیرت است.

وی افزود: مراد از غیرت دفاع از ارزش‌ها است انسان غیور از ارزش‌ها دفاع می‌کند؛ بنابراین غیرت داشتن یکی از مؤلفه‌های مهم در جامعه شایسته شناخته می‌شود.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی درباره ویژگی انسان غیور، ابراز کرد: غیرت مبتنی بر محبت است و آن چیزی که باعث می‌شود انسان غیور شود شجاعت است و انسان غیور زمانی می‌تواند مدافع ارزش‌ها باشد که آن‌ها را به‌درستی بشناسد.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه انسان باید نسبت به کشورش غیرت داشته باشد، ابراز کرد: در گرانی ارز و دلار مشاهده کردیم که مردم کشور ترکیه دلارهای خودشان را که منافع ملی هستند را به دولتشان دادند اما متأسفانه در کشور ما این منابع و منافع طور دیگری مدیریت شد؛ انسان با غیرت منافع ملی را فدای منافع شخصی نمی‌کند.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات کشور ما به مباحث خارجی مربوط است اما بخش اعظمی از این مشکلات به دولت‌ها و مساله فرهنگی کشور برمی‌گردد. اینکه برخی مسؤولان بی‌تدبیر هستند حرفی نیست اما بخشی از مشکلات به فرهنگ اجتماعی مربوط می‌شود.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی در خصوص غیرت در ناموس، گفت: برخی سخت‌گیری‌هایی که در خانواده‌ها صورت می‌پذیرد بر اساس بدگمانی است نه غیرت. کسانی که توهم غیرت دارند باید سوءظن خود را درمان کنند در غیر این صورت با مشکلات فراوانی در زندگی روبرو می‌شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسانی که سوءظن دارد ایمان ندارد، طبق صریح روایات؛ سوءظن عبادت و بندگی را از بین می‌برد. بدگمانی بدترین گناه و زشت‌ترین ظلم به گناه است. امروز برخی افراد اخبار و محتوای فضای مجازی را قبول دارند اما زمانی که نزد یک عالم می‌روند و حدیثی می‌شنوند و یا احکامی به آنان گفته می‌شود با بدگمانی سریع می‌گویند سند این سخن کجا است.  

وی مهم‌ترین غیرت را غیرت دینی دانست و اظهار داشت: مبنای حرکت امام حسین(ع) به‌سوی کربلا غیرت دینی بود تا اصل دین حفظ شود.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی درباره مراحل غیرت دینی، گفت: در غیرت دینی انسان باید حساب خود را از اهل باطل جدا کند و در دفاع از دین، مدافع باید از قول بین بهره ببرد تا بتواند دیگری را به‌حق دعوت کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امروز گاهی اوقات کسانی از امربه‌معروف و نهی از منکر حرف می‌زنند که نسبت به فلسفه آن آگاهی ندارند درحالی‌که برای فهمیدن فلسفه احکام شرعی باید به کارشناسان دینی رجوع شود./813/پ202/ب1

ارسال نظرات