۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۵۷۸۱۳۴
حجت الاسلام میرزامحمدی:

سر دادن شعار حجاب در جامعه ای که حیا در آن نباشد بی فایده است

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که امروز حیا به وسیله وسایل ارتباط جمعی در حال رخت بربستن از جامعه است، گفت: امروز کار به جایی رسیده است که اگر کسی اهل حیا باشد، او را مورد استهزاء قرار می دهند.
عزاداری هیئت فاطمیون در دهه اول محرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد میرزامحمدی در هفتمین روز از مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت سیدالشهدا(ع) که در حسینیه شهدای قم برگزار شد، با بیان این که یکی از حیاتی ترین مباحث زیربنایی اخلاقی، "حیا" است، گفت: حیا صفت ارزشمندی است که اگر در جامعه ای نهادینه شود، آن جامع از فساد و آسیب ها ایمن خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در نقطه مقابل اگر جامعه ای فاقد حیا باشد، آن جامعه اگر ملازمت دائمی هم با آموز های دینی داشته باشد، باز هم روی خیر و سعادت را نخواهد دید.

وی با اشاره به اهمیت مسأله حیا در جامعه اسلامی اظهار داشت: امام صادق(ع) فرمودند «کسی که حیا داشته باشد، سراسر وجودش خیر محض است و کسی که محروم از نعمت حیا است، همه وجودش شر محض است حتی اگر متعبد و متشرع بوده و ورع داشته باشد»؛ بر اساس روایات، حیا، لباس اسلام است، یعنی اگر حیا از جامعه اسلامی گرفته شود، تنها یک پیکره عریان از اسلام باقی خواهد ماند.

حجت الاسلام میرزامحمدی با بیان این که حیا از موازین شرعی نیز بالاتر است، ابراز کرد: اگر جامعه ای فاقد حیا باشد، باب آن جامعه به روی همه مفاسد اخلاقی باز است، بر این اساس حیا به اندازه ای در جامعه اسلامی اهمیت دارد که امیرمؤمنان(ع) فرمودند «حیا کلیدی برای هر خیر و نیکی است».

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «اگر بنا باشد عصاره و خلاصه همه فعالیت های انبیای الهی را در یک کلمه جمع کرده و برای همه امت ها بیان کنیم، آن کلمه چیزی جز همین واژه «حیا» نیست»؛ حیا به اندازه ای ارزشمند است که اگر این مهم از جامعه، خانواده، دانشگاه، مراکز حوزوی، مراکز آموزشی و غیره رخت بربنند، آن بخش تبدیل به مروج فساد، بی حجابی و فحشا می شود.

وی اضافه کرد: ما قبل از این که بخواهیم نسبت به مسأله حجاب و پوشش در جامعه به بحث و گفت و گو بنشینیم، باید موازین حیا را در آن نهادینه کنیم، زیرا سر دادن شعار حجاب در جامعه ای که حیا در آن نهادینه نشده باشد امری بی فایده است؛ افزون بر این، حجاب یک فعل است که از حیا نشأت می گیرد.

حجت الاسلام میرزامحمدی با تأکید بر این که امروز حیا به وسیله وسایل ارتباط جمعی در حال رخت بربستن از جامعه است، تصریح کرد: امروز کار به جایی رسیده است که اگر کسی اهل حیا باشد، او را مورد استهزاء قرار می دهند؛ این مورد همان چیزی است که پیامبر اکرم(ص) فرمودند در آخر الزمان جای معروف و منکر عوض می شود، یعنی مردم زیبایی های اخلاقی را مورد تمسخر قرار داده و نسبت به منکرات و رذائل اخلاقی افتخار می کنند.

استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از کسانی که حجاب را زیر سؤال می برند، ابراز کرد: برخی بی حجابی را فرهنگ، تمدن و نوعی با کلاسی می دانند و از سویی دیگر حجاب را امری متحجرانه معرفی می کنند؛ امروز صداقت و راستی مورد سرزنش قرار می گیرد، اما اگر کسی دزدی کند می گویند «او زرنگ است».

وی ادامه داد: امروز زنانی که در کارهای سخت وارد می شوند و از مردان جلو می زنند به عنوان الگوی جامعه معرفی می شوند و نکته جالب این است که می گویند نقطه موفقیت این زنان آن است که به عنوان مثال پنچری لاستیک تریلی را می گیرند؛ این در حالی است که خداوند در قرآن کریم حضرت مریم(س) و حضرت آسیه(س) را به عنوان الگو برای همه مؤمنان اعم از مردان و زنان مؤمن معرفی می کند./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات