۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۵۷۸۲۲۴
حجت الاسلام صادقی واعظ:

هدایت گری اساس نهضت امام حسین است

استاد حوزه علمیه یکی از جلوه های بارز روز عاشورا در کنار مصیبت های این روز را هدایت گری دانست و گفت: امام حسین(ع) از هر مسیری برای رهایی امت از ضلالت و جهالت تلاش کردند.
صادقی واعظ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا استاد حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری دهه اول محرم که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به عظمت جایگاه امام حسین(ع) در اسلام اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص)، امام حسین(ع) را در روایتی معروف چراغ هدایت و کشتی نجات امت خوانده اند، همچنانکه اساس نهضت حسینی نیز هدایت گری و خروج مردم از گمراهی است.

وی افزود: در زیارت اربعین می خوانیم که امام حسین(ع) قیام کرد تا مردم را از گمراهی و جهالت رها کند، مسأله هدایت گری چیزی است که در طول مسیر حرکت ایشان از مکه به امام حسین(ع) در نامه ها، خطبه ها و دیدارها نیز به چشم می خورد حتی در روز عاشور که بیشتر ما جنبه مصیبتی آن را می بینیم دو موضوع دیگر از جلوه ویژه ای برخودار است.

حجت الاسلام صادقی واعظ با بیان این که روز عاشورا دو بخش مهم دارد، خاطرنشان کرد: بخش نخست ارتباط دائمی حضرت با خدا است که از صبح تا لحظه شهادت شان ادامه دارد، حمید بن مسلم می گوید: دیدم امام حسین(ع) در گودال قتلگاه هیچ جای سالمی در بدن ندارد ولی چهره ای آرام دارد و با خدای خود راز و نیاز می کند.

وی اضافه کرد: جلوه دوم روز عاشورا هدایت گری امام حسین(ع) است؛ ایشان خطاب به لشکر دشمن می فرمودند: «شما مگر مرا نمی شناسید؟ مگر من جزو اصحاب کساء نیستم که خداوند آنها را طاهر و پاک دانسته است؟ مگر من اهل بیت(ع) پیامبر نیستم که پیامبر مودت با او را از شما قول گرفته بود؟ بروید و فکر کنید که آیا یزیدی که علنا شراب می خورد و میمون بازی می کند امیرالمؤمنین است و من خارج شده از دین هستم؟» این ها همگی دلالت بر بعد هدایت گری قیام امام حسین(ع) دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حضرت سیدالشهدا(ع) به طرق مختلف سعی در آگاهی و نجات بخشیدن مردم بود، خاطرنشان کرد: قرآن کریم می فرماید: «مردم از دو حال خارج نیستند، یا هدایت شده اند و یا به ضلالت و گمراهی کشیده شده اند»؛ اما خود خداوند هدایت و ضلالت را به انسان سپرده ولی حجت را نیز تمام کرده است چراکه راه هدایت را به ما نشان داده است.

وی افزود: قرآن کریم برای رسیدن به هدایت نشانه هایی را مشخص می کند، بنابراین اگر می خواهیم در مسیر امام حسین(ع) باشیم باید به این نشان ها توجه کنیم؛ نخستین شرط در مسیر هدایت، ایمان است که فراتر از اسلام و اقرار به شهادتین است و شرط ایمان هم عمل به دستورات خدا و ولایت امیرمؤمنان(ع) است.

حجت الاسلام صادقی واعظ خاطرنشان کرد: لشکری که در مقابل امام حسین(ع) قرار گرفتند در ظاهر مسلمان بودند، نماز می خواندند و روزه می گرفتند ولی مؤمن نبودند یعنی به آن چه می دانستند یقین و باور نداشتند؛ شرط دوم رسیدن به هدایت نیز توبه و پشیمانی از گناه است چراکه هیچ یک ما از گناه مصون نیستیم ولی می توانیم سریع از خطایی که کرده ایم توبه کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که کوچک شمردن گناه خود بزرگ ترین گناه است، ابراز داشت: اگر می خواهیم خداوند مسیر ایمان و هدایت را در قلب ما باز کند، نباید توجیه گر باشیم و گناه و خطا و اشتباه خود را کوچک بشماریم همچنان که قاتلان امام حسین(ع) نیز برای کشتن ایشان توجیهات واهی برای خود درست کردند و ایشان را به شهادت رساندند./1330/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات