۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۵۷۸۴۳۸
حجت الاسلام علوی تهرانی:

با فضیلت‌ترین افراد مهربان‌ترین آنان است

استاد حوزه علمیه نزدیک‌ترین و محبوب‌ترین فرد در روز قیامت به پیامبراکرم را خوش اخلاق‌ترین افراد بیان کرد و گفت: انسان اگر بخواهد از بعد حیوانی خارج شود و زندگی ارزشی داشته باشد باید مهربان باشد.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه در مراسمی که به مناسبت شام غریبان شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش که در مسجد امیر(ع) برگزار شد، گفت: بقا و حیات موجودات همه برمبنای محبت است.

وی افزود: خداوند مخلوقات را خلق کرد تا محبت حضرت حق، شناخته شود زیرا همه مخلوقات از روی محبت خلق شدند.

حجت الاسلام علوی تهرانی در خصوص محبت اجتماعی، ابراز کرد: مطالبه محبت یکی از نیازهای ذاتی و گرایش‌های طبیعی انسان است و انسان براساس خلقت و طبیعتش به دنبال محبت می‌گردد تا نیازش رفع شود و رسیدن به آن محبت در تامین سلامت جسمی، روحی و روانی او نقش بسزایی دارد.

استاد حوزه علمیه مبنای محبت را معرفت و شناخت دانست و اظهار داشت: زمانی که گفته می‌شود عشق اوج محبت است مراد آن است که عشق بر مبنای معرفت حاصل می‌شود. آنچه که عموم مردم از آن به عنوان عشق و محبت دم می‌زنند عشق و محبت نیست بلکه یک تمایل غریضی و غیر فطری است.

وی ادامه داد: اگر این شناخت محبت قلبی باشد محبت نیز قلبی می‌شود، اما اگر شناخت به خیال باشد محبت خیالی است، اگر شناخت به عقل باشد محبت عقلی می‌شود و ضعیف‌ترین و رایج‌ترین محبت، محبت حسی است که براساس شناخت حسی دریافت می‌شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) بیشترین محبت و مهربانی را به مردم داشتند، عنوان کرد: ایشان به قدری به مردم محبت داشتند که برای هدایت مردم جان خود را به خطر می‌انداختند، ایشان با رنج مردم غمگین می‌شدند و با همه وجود و با همه آزارها تلاش می‌کردند مردم هدایت شوند.

وی یکی از مهمترین شاخصه رسول اعظم(ص) را مهربانی برای همه خلایق بیان کرد و اظهار داشت: ایشان در صحرای قیامت زمانی که امت‌ها ندای وانفسا سر می‌دهند حضرت فریاد «وا امتا» سر می‌دهند، طبق صریح روایات؛ خداوند به رسول خود قول داده تا در قیامت با رحمتش با امت پیامبر برخورد کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر انسان می‌خواهد محبوب خداوند باشد باید با بندگان الهی مهربان باشد و به آنان رحم کند، اهل آسمان برای مهربانان عالم دنیا دعا می‌کنند. انسان اگر می‌خواهد راحت جان دهد باید اهل مدارای با مردم باشد.

حجت الاسلام علوی تهرانی با تاکید براینکه مهربانی انسان باید شامل همه مسلمین شود نه تنها به قوم و خویشاوند خویش، گفت: نزدیک‌ترین و محبوب‌ترین فرد در روز قیامت به پیامبراکرم(ص) خوش اخلاق‌ترین افراد است. انسان اگر بخواهد از بعد حیوانی خارج شود و زندگی ارزشی داشته باشد باید مهربان باشد. با فضیلت‌ترین افراد کسی است که با محبت‌ترین باشد محبت ورزیدن به مردم نشانه عقل است.

وی بی‌انصافی، بی حیایی، بی هویتی و بی رحمی را از مهمترین مشکلات جامعه کنونی دانست و اظهار داشت: انسان باید نسبت به مردم خوشبین باشد. 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مردم عاشق افرادی خوش رفتار و مهربانی هستند، عنوان کرد: خوش رفتاری با مردم محبت می‌آورد انسان باید دیگران را برای خدا دوست داشته باشد. طبق صریح روایات؛‌ با دشمنان باید مدارا شود و با دوستان نیز باید خالصانه دوستی شود. امروز در تودیع و معارفه‌ها درست رفتار نمی‌شود و این رفتارها نشانه خلوص نیست. 

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: احترام گذاشتن به دیگران روابط و محبت را پایدار می‌کند. نتیجه تواضع محبت است./۸۱۳/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات