۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۵۷۹۷۸۱
موسی نجفی تبیین کرد؛

ارتباط مشروعیت و کارآمدی نظام سیاسی

رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی گفت: بحث مشروعیت و کارآمدی نظام به صورت کامل با یکدیگر در ارتباط نیستند، چراکه ممکن است یک نظام مشروعیت داشته باشد، اما از مدیریت خوبی برخوردار نباشد.
موسی نجفی

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی در سخنانی به بررسی موضوع « انقلاب اسلامی و کارآمدی» پرداخت که متن آن تقدیم مخاطبان می‌شود.

ارتباط مشروعیت و کارآمدی نظام سیاسی

بحث مشروعیت و کارآمدی نظام به صورت کامل با یکدیگر در ارتباط نیستند، چراکه ممکن است یک نظام مشروعیت داشته باشد، اما از مدیریت خوبی برخوردار نباشد.

وقتی مدنیّت اسلامی یا جامعه اسلامی گفته می‌شود، دو جزء دارد، یک جزء آن بحث جهانی و معیارهایی است که در سراسر جهان وجود دارد و نمی‌توان گفت رفاه در جای دیگر وجود دارد و ما احتیاجی به آن نداریم.

رفاه، تکنولوژی، امنیت، بیمه سلامت معمولا مرز مشترک همه جوامع و انسان‌ها است، البته در هر جامعه‌ای مختصات خاصی نیز وجود دارد، مثلا آرمان‌ها و ایده‌آل‌های یک جامعه اسلامی با یک جامعه سکولار، یهودی یا مسیحی متفاوت است.

انقلاب اسلامی، یک انقلاب استثنایی

به تعبیر شهید مطهری(ره) انقلاب اسلامی یک انقلاب استثنایی است، چراکه هدف آن فقط سیاست، اقتصاد یا حتی صرف اخلاق نبوده، بلکه مجموعه‌ای از آنها‌ بوده است.

باید توجه داشت که بعضی از عدم موفقیت‌ها به خاطر عدم مدیریت نیست، بلکه به خاطر عظیم بودن مشکل است، معمولا انقلاب‌ها انرژی گسترده‌ای از مردم آزاد می‌کنند و بایستی به این انرژی آزاد شده، جهت داده شود، به همین دلیل اجتماعات، بسیار حریص و رشد دهنده بوده و مداوم می‌خواهد ایده‌ها و افکار مختلف را ببلعد، از این رو توقعات، اراده‌ها و افکار رشد می‌کند.

جمهوری اسلامی در مراحل بعد از جراحی

به نظر تظاهرات دی‌ماه نشانه بیماری بود، اما نه بیماری حاد و خطرناکی که در تبلیغات رسانه‌ای گفته شد، این بیماری خطرناک نیست که مریض را از پا بیأندازد.

جمهوری اسلامی مانند بیماری است که جراحی شده و غده سرطانی را از درون خود درآورده است، این غده خارج شده از بطن کشور، همان نظام شاهنشاهی و فرهنگ بیگانه بوده است، وقتی بخواهید جراحی کنید، با پای خود به اتاق عمل می‌روید و بعد از جراحی غده را برداشته‌اید، اما هنوز بیمار بوده و خون‌ریزی دارید.

نظام اسلامی هنوز در دهه‌های اول انقلاب و عوارض بعد از عمل قرار دارد، تا کار یاد بگیریم و بخواهیم نخبگان متناسب به فرهنگ ایرانی و اسلامی تربیت کنیم، این عوارض طول کشیده و ممکن است بازهم طول می‌کشد، اما باید به این نکته توجه داشت که غده جراحی و از بدن کشور خارج شده است./۸۷۶/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات