۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۵۷۹۸۲۶
در مراسم بزرگداشت شهدای منا؛

کتاب «شرح غمبار فاجعه منا» رونمایی شد

در سومین مراسم بزرگداشت شهدای فاجعۀ منا با عنوان «تمنای وصل»، کتاب «شرح فاجعۀ غمبار منا» رونمایی شد.
 کتاب «شرح غمبار فاجعه منا»

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت سومین سال شهادت حجاج فاجعه منا با حضور حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی‌عسگر نماینده ولی‌فقیه در امور حج، محمدی رییس سازمان حج و زیارت و مهندس سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از خانواده‌های شهدای فاجعه منا در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این مراسم همچنین از کتاب “شرح فاجعه غمبار منا ” نوشته سعید اوحدی که توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است رونمایی شد.

مراسم با پخش قرائت ضبط شده‌ای از محسن حاجی‌حسنی، شهید فاجعه منا آغاز شد. پس از آن دقایقی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان حج در سال ۱۳۹۵ پخش شد.

در ابتدای برنامه سعید اوحدی، رئیس وقت سازمان حج و زیارت و رئیس فعلی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه یاد و خاطره شهدای منا همواره باید زنده نگه داشته شود، گفت: ما اعتقاد داریم که با برگزاری چنین مراسمی می‌توانیم یاد و خاطره شهدا را زنده نگه داریم، اما این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید خاطره این شهیدان را زنده نگه داریم؟ در پاسخ باید گفت که به خاطر دل خودمان و احساس دینی که می‌کنیم، دوست داریم درکنار شما یاد و خاطره شهدا را زنده نگه داریم، شمایی که شهیدان‌تان وارد بهشت نمی‌شوند، مگرآنکه شفیع شما و خانواده‌های‌شان هستند.

وی به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: فاجعه منا روز پنجشنبه دوم مهرماه سال ۹۴ رخ داد و ما روز چهارشنبه هشتم مهرماه ساعت یازده صبح با سعودی‌ها برای بازگشت پیکرهای شهدا جلسه داشتیم. آنها همچنان متکبرانه حرف خود را می‌زدند تا اینکه وسط جلسه فرمایشات مقام معظم رهبری در نوشهر توسط خبرگزاری‌ها منتشر و پیام آن به گوشی‌هایمان رسید. وسط جلسه بودیم و نمی‌توانستیم درمورد پیام معظم‌له صحبت کنیم. وسط جلسه کاغذی به دست‌شان رسید و حدس‌مان درست بود، آنها از فرمایشات رهبری ترسیده بودند و این ترس را کاملا حس می‌کردیم. در آن جلسه وزیر بهداشت سعودی‌ها حاضر نشد اما پس از فرمایشات مقام معظم رهبری، به ما گفتند که وزیربهداشت‌شان خود را به ما خواهد رساند و جلسه‌ای با ما خواهد داشت. در آن جلسه عنوان شد که پنج هواپیمای اختصاصی برای بازگشت پیکرها به ما خواهند داد و تنها پیکرهای ایرانی به وطن بازگشت.

اوحدی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی‌شان در نوشهر فرمودند که اگر سعودی‌ها کوچکترین بی‌احترامی را به پیکرهای مطهر کنند، برخورد خواهیم کرد. همین فرمایشات ایشان سبب شد که سعودی‌ها بترسند و پیکرها را به ما تحویل دهند. در آن دوره تنها پیکرهای ایرانی‌ها به کشور تحویل داده شد.

در ادامه سردار محسن میرانصاری پدر شهید عمار میرانصاری سخنرانی کرد. سردار انصاری با اشاره به خاطراتی از پسرش عمار گفت: امروز یک هزار و صد روز از فاجعه منا می‌گذرد. روزی که این اتفاق رخ داد، مسئولیت قائم مقام رئیس بنیاد شهید را برعهده داشتم. آقای شهیدی برای دفن شهدا در گلزار شهدا با بنده صحبت کردند. عمار تا هشتاد روز مفقود بود.

سردار انصاری ادامه داد: هفتاد و چند روز بود که از فاجعه منا می‌گذشت و پیکر عمار پیدا نشده بود. یک روز آن قدر ناامید و خسته شده بودم که به عمار پیغام دادم عمارجان کجایی؟ بیا و تکلیف ما را روشن کن. ظهر همان روز آقای اوحدی تماس گرفت و گفت که باید به همراه خانواده رکن‌آبادی به مکه برای آزمایش دی ان ای برویم. به مکه رفتیم و شناسایی عمار انجام شد.

در ادامه این مراسم احمد بابایی شاعر آیینی کشورمان در سوگ شهدای فاجعه منا سروده‌هایی را قرائت کرد و امیر عباسی به مداحی پرداخت. همچنین تعدادی از خانواده‌های شهدای فاجعه منا در این مراسم به ایراد سخن پرداخته و با تقدیر از زحمات مسئولین حج و زیارت در رسیدگی به امور شهدای منا و منویات مقام معظم رهبری، مطالبات و خواسته های خود را مطرح کردند.

در پایان سومین مراسم بزرگداشت شهدای فاجعه منا با عنوان “تمنای وصل” از کتاب “شرح فاجعه غمبار منا” نوشته سعید اوحدی که توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است رونمایی شد./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

 

 

ارسال نظرات