۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۲
کد خبر: ۵۸۰۱۴۳
آیت الله مصباح:

ارزش های اخلاقی بدون ایمان تحقق پیدا نمی کند

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که جوهر همه ارزش های اسلامی از دیدگاه اسلام با ایمان ارتباط دارد، گفت: اگر ایمان نباشد ارزش های اخلاقی از دیدگاه اسلام تحقق پیدا نمی کند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چهارشنبه شب در نخستین جلسه درس اخلاق در سال جدید تحصیلی که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که در بحث عقلی مسائل اخلاقی را به حسب قوای انسانی تقسیم کرده اند، گفت: در انسان سه قوه شهوت، غضب و عقل منشأ عمل می شود و نظر معروف این است که هر کدام از آن ها جهت افراط و تفریط دارند که خلاف اخلاق فاضله است.

وی افزود: در بین همه این موارد جهت اعتدال آن مطابق با اخلاق فاضله است؛ کسانی که اخلاق را از نظر آیات و روایات بحث کردند روش های متفاوتی در این زمینه داشتند و برخی سعی کردند از دوران طفولیت انسان شروع کنند و متناسب با هر دوره ای اخلاق آن مطرح شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که افراد دیگری سعی کردند که در مسائل اخلاقی ترتیب منطقی در نظر بگیرند، اظهار داشت: در این کار ریشه ای ترین مباحث در ابتدا مطرح شده و سپس سایر مباحث به ترتیب مطرح می شود.

وی ادامه داد: برخی نیز با اقتباس از روش های غربی تقسیم بندی هایی برای اخلاق در نظر گرفته اند. سعی کرده ایم مباحث را با ترتیب منطقی و روح ارزش های اخلاقی را در جلسات گذشته مطرح کنیم که یکی از مهم ترین نکات این بود که هوای نفس، تعلق به دنیا و وسوسه های شیطان انسان را از سعادت باز می دارد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که شناخت ها و رفتارها بر یکدیگر تأثیر دارند، ابراز داشت: روش آیات و روایات برای تربیت اخلاقی مردم اینگونه نیست که بر اساس ترتیب منطقی باشد، اگر بخواهیم روش تربیت اخلاق اسلامی را از آیات و روایات استفاده کنیم نمی شود بحث ها را تفکیک کرد و دوره ای خاص برای هر کدام از کارها قائل شد.

وی با اشاره به فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق عنوان کرد: یکی از دعاهای بسیار ممتاز که برای شب قدر توصیه شده دعای مکارم اخلاق است که جامع بوده و مضامین بلندی دارد و بسیار قابل استفاده است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اخلاق تنها در ملکات نفسانی نیست بلکه در روایات بسیاری از موارد مربوط به رفتارها می شود، از ویژگی های دعای مکارم الاخلاق این است که در فاصله هر فرازی یک صلوات ذکر شده است که منشأ بحث برای شارحان است.

وی اضافه کرد: مرحوم آیت الله بهجت فرمودند هر چه گشتیم ذکری بالاتر از صلوات پیدا نکردیم؛ ایمان یقین، نیت صالح و بهترین کارها در فراز اول دعای مکارم الاخلاق از خداوند متعال خواسته شده است، جوهر همه ارزش های رفتاری انسان به ایمان به خدا باز می گردد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که جوهر همه ارزش های اسلامی از دیدگاه اسلام با ایمان ارتباط دارد، گفت: اگر ایمان نباشد ارزش های اخلاقی از دیدگاه اسلام تحقق پیدا نمی کند./1323/

ارسال نظرات