۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۰
کد خبر: ۵۸۰۲۳۳

نگاهی به سیره اصحاب امام حسین

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی به معرفی سیره «حنظلة بن أسعد» به عنوان یکی از اصحاب امام حسین(ع) پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی در برنامه «سمت خدا» طی سخنانی درباره معرفی سیره اصحاب حضرت سیدالشهداء (ع) گفت: یکی از اصحاب امام حسین (ع) که امام زمان (عج) نیز در زیارت ناحیه مقدس به او سلام می‌کند، «حنظلة بن أسعد» است، در زیارت ناحیه مقدسه می‌خوانیم: «السَّلامُ عَلَی حَنظَلَةَ بنِ اَسَعدٍ الشّامِی اَو الشَّیبانی».

وی افزود: او از شهدای کربلاست و آدمی سرشناس و شجاع در کوفه بود. او و بسیاری از اصحاب امام حسین (ع) معلّم قرآن بودند، طوری که از برخی از آنان با عنوان «سید القرآن» یاد شده. شایسته است ما نیز به تأسی از امام حسین (ع) و اصحاب با وفایشان که شب عاشورا را به نماز و تلاوت قرآن پرداختند، به قرآن توجه بیشتری کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی بیان کرد‌: «حنظلة بن أسعد» در روز عاشورا وقتی خدمت امام حسین (ع) رسید سپاهیان کوفی را موعظه کرد و در این سخنرانی آیات 30 تا 33 را نیز قرائت کرد، آیاتی که مومن آل فرعون مردم را نصیحت می‌کرد: «وَقَالَ الَّذِی آَمَنَ یَا قَوْمِ إِنِّی أَخَافُ عَلَیْكُمْ مِثْلَ یَوْمِ الْأَحْزَابِ»، «مِثْلَ دَأْبِ قَوْمِ نُوحٍۢ وَعَادٍۢ وَثَمُودَ وَٱلَّذِینَ مِنۢ بَعْدِهِمْ ۚ وَمَا ٱللَّهُ یُرِیدُ ظُلْمًا لِّلْعِبَادِ»، «وَیَا قَوْمِ إِنِّی أَخَافُ عَلَیْكُمْ یَوْمَ التَّنَادِ»، «یَوْمَ تُوَلُّونَ مُدْبِرِینَ مَا لَكُم مِّنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ وَ مَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ».

وی یادآور شد: امام حسین (ع) به او حنظلة فرمود برگرد، آنان مستحق عذاب هستند، حنظلة نیز عرضه داشت راست می گویید آقای من، شما بهتر می‌دانید. او در جمله‌ای به امام حسین (ع) عرضه داشت: اجازه نمی‌دهید ما برویم و شهید شویم، ما جا مانده‌ایم؟ حضرت فرمود: الان وقتش است، برو جایی که از دنیا و هر آنچه در دنیاست، بهتر است.

این کارشناس مسائل دینی گفت: در کتاب لهوف درباره آخرین لحظات حضور حنظلة در عاشورا چنین آمده است: شمشرها و نیزه‌ها را با صورت و گلوی خود از امام حسین (ع) دور می‌کرد و در نتیجه به شهادت رسید./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: تسنیم

ارسال نظرات