۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۵۸۰۲۸۱

رویدادنگاری نقش بازار در نهضت اسلامی ۴۲ + اسناد ساواک

بازار از ابتدای نهضت اسلامی (خرداد۱۳۴۲) پیوندی نزدیک و تنگاتنگ با روحانیت آگاه و مبارز داشت.
اسناد ساواک

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بازار از ابتدای نهضت اسلامی (خرداد1342) پیوندی نزدیک و تنگاتنگ با روحانیت آگاه و مبارز داشت.

این امر به ویژه در مراسم عزاداری ماه محرم و در کانون‌های مذهبی نمود بیشتری پیدا می‌کرد. بازار در سال 1342 و پس از آن تا پیروزی انقلاب اسلامی (1357) به شکل‌های مختلف، نقش مهم و فعالی در پیشرفت نهضت اسلامی داشت.

اهل بازار با علقه‌های مذهبی به رهبری روحانیت و به ویژه حضرت امام خمینی(ره) ایمان داشتند و آن را در میدان مبارزه به اثبات رساندند.

آنها قبل از سخنرانی حضرت امام در عاشورای 1342 با ایشان در ارتباط بودند و آمادگی خود را برای همراهی در مبارزه علیه حکومت پهلوی اعلام کرده بودند. پس از بازداشت حضرت امام(ره) در 15خرداد1342، بازار یکپارچه به پاخاست و رژیم را با مشکلات جدی - به ویژه در تهران- رو به رو ساخت.

متنی که در پی می‌آید به گزارش رویدادنگارانه نقش بازار در خرداد 1342 پرداخته است. مأموران ساواک وظیفه داشتند رویدادها را گاه با جزئیات گزارش کنند.

نوشتار زیر بر بنیاد این گزارش‌ها تدوین شده است و افزون بر بازار تهران که در کانون این اسناد و گزارش‌ها بوده است، بازار شهرهای دیگر چون اصفهان، تبریز، مشهد، سراب، خوی و خمین نیز مورد توجه بوده‌اند./876/ت۳۰۳/س

منبع: مرکز بررسی اسناد تاریخی

ارسال نظرات