۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۰
کد خبر: ۵۸۰۳۹۷
استاد حوزه علمیه خواهران:

بانوان حوزوی باید «محافظ نماز» در جامعه تربیت کنند

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و استاد حوزه علمیه خواهران گفت: بانوان حوزوی ما باید در جامعه «محافظ نماز» تربیت کنند. محافظه­ نماز اختلاس نمی‌کند، غیبت نمی‌­کند، دروغ نمی‌­گوید.
دکتر طاهره همیز استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرگزاری رسا، زنان در سنت علمای اسلام پرده‌نشین بوده‌‌اند و حتی تأثیرگذاری‌شان از پس پرده حجاب و عفاف بوده است. پس طبیعی است که در تاریخ اسلام گزاره‌های تاریخی درباره حضور بانوان و هر مسأله‌ای که به آن بازگردد نیز در دایره حجاب و عفاف گنجانده شود.

جامعةالزهرا یکی از این مراکز است که بعد از انقلاب اسلامی به محلی برای علم‌آموزی دینی و معارفی بانوان تبدیل شده است. هر چند درباره تاریخ تأسیس حوزه علمیه خواهران به دهه ۴۰ استناد می‌کنند و یا از حوزه علمیه بانو امین نام می‌برند، اما این مرکز اکنون در سراسر کشور با تأسیس شعبه‌هایی، کار آموزش، پژوهش و تبلیغ خواهران را انجام می‌دهد. 

به همین مناسبت با طاهره همیز عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و استاد حوزه علمیه خواهران درباره نقش و جایگاه حوزه علمیه خواهران در جامعه کنونی گفت‌وگو کردیم.

بانوان عقب‌­نشینی می­‌کنند و کارهای اجتماعی را نمی‌­پذیرند

چرا مسئولان به جایگاه علمی خانم‌­های حوزوی اعتقاد ندارند و حتی مدیر آن‌ها نیز باید از آقایان باشد؟

شاید فعلاً خانم‌­ها تخصص سطح بالا برای این جایگاه ندارند و یا شاید خود بانوان عقب‌­نشینی می­‌کنند و کارهای اجتماعی را نمی‌­پذیرند. البته موردی را داشتیم؛ مثلاً خانم دستجردی وقتی تخصص داشت به میدان آمد، وزیر شد و کار هم کرد و رأی بالایی هم از نظر دیدگاه اجتماعی به دست آورد. به نظر من اگر خانم­‌ها توانمندی­‌شان را ابراز کنند، استقبال اجتماعی آن‌ها هم بالا خواهد بود. منتها خودشان نمی‌­آیند. شاید خودشان هنوز احساس نمی­‌کنند که این عرصه مهم است و باید حضور پیدا کنند.

یک علتش هم این است که مردان در تفکر مدیریتی کمی قوی­‌تر کار می‌­کنند؛ چون جامع­‌نگر هستند. ما بانوان جزیی‌نگر هستیم؛ نگاه جزیی‌­نگر زنان از جهاتی بسیار مفید است. در تربیت روحی و عاطفی به شدت قوی­‌تر از مردان هستیم، اما در سازماندهی­‌ها مردان قوی­‌تر هستند. حضرت محمد (ص) می‌­فرماید: «الرَجُلُ سَیِدُ أهلِهِ وَالمَرأهُ سَیِّدَهُ بَیتها» مرد مدیر خانواده است؛ یعنی ارتباط خانواده هسته‌­ای با خارج از خودش را می‌تواند مدیریت و سازماندهی کند، از جهت ارتباطات فراخانه‌­ای، اما مرد نمی‌­تواند خانه را مدیریت کند.

واقعاً نمی‌­تواند، آن قدر مدیریت خانه مبانی دقیق، لطیف، ریز و حجیم دارد که مردها از پس آن برنمی­‌آیند و واقعاً نمی‌­توانند و حوصله آن را ندارند و خدا هم از آنها نخواسته است. مثلاً وقتی مرد خانه می‌آید، باید استراحت کند. امام سجاد (ع) می‌­فرماید: زن باید چهار جایگاه رادر خانه برای مرد تأمین کند؛ یکی استراحت است، یعنی مرد نباید ملزم به ارائه خدمات در منزل باشد مگر در موارد استثنایی؛ چون خدماتش را بیرون انجام می‌دهد، تقسیم وظایف نشان می­‌دهد تَفوق مرد از این جهت است که توانمندی قدرتی، فیزیکی و حمایتی و ایجاد امنیت در توانش است، ولی برای خانم‌ها چنین چیزی متصور نیست.

اگر زن و مرد باهم شاغل باشند، حفظ کانون خانواده بسیار مشکل می‌شود. حضرت زهرا (س) نمونه خانمی است که هیچ گاه شوهرش به او کمک نکرد، چون همیشه در جنگ‌­ها بود. حضرت زهرا (س) از سختی کار خانه شکایت کرد و خطاب به پدر گفت: یا رسول­ الله! من خادم می­‌خواهم؛ یعنی کارهای منزل آن قدر سنگین می‌­شود که زن از پا در می‌­آید. بعد حضرت محمد (ص) فرمودند: خداوند جبرئیل را فرستاده و گفته باید این تسبیح را بگویی.

چگونه ۵ هزار مَلِک برای یاری زن خانه‌دار می‌‌آیند

گاهی اوقات می‌­گویم این تسبیح واقعاً خادم است. اگر واقعاً به تسبیح اعتقاد داشته باشیم واقعاً خادم است. آیت­‌الله جوادی­ آملی می‌گوید: می‌­آیند و از من ذکر می‌­خواخند. می‌­بینم تسبیح بعد از نمازشان را بی­‌توجه می‌­گویند و می‌­روند، اگر بالاتر از این ذکر وجود داشت، خدا به کوثرش می‌­داد. امام حسن عسکری (ع) هم می‌­فرماید: اگر کسی بعد از نماز، هیأت نمازش برجاست؛ یعنی وضودارد و رو به قبله است، اگر تسبیح مادرم زهرا (س) را بعد از نماز بلافاصله بگوید، خداوند کریم ثواب هزار رکعت نماز مستحبی را برای او می‌نویسند، چرا اینقدر ترغیب؟!

به خاطر اینکه ما زن­‌ها واقعاً نیاز به خادم داریم و حالا از آقا هم نخواهیم استفاده کنیم؛ طبق دستوری که از امام معصوم (ع) آمده است، نمی­‌گوییم ایشان به من اجحاف کرده و حق من را ضایع کرده است. ما می‌گوییم ایشان معصوم است. حالا من چگونه این معادله را حل کنم؟ هم خودم خسته می‌­شوم، هم چندین کار دارم؛ کار خانه و کار بیرون، وقت کم، جسم لطیف و ظریف، مسائل جسمی که هر ماه برای زنان پیش می‌­آید، فرسودگی بیشتر برای جسم او به وجود می‌­آورد، اینها چگونه با هم جمع شوند؟

قرآن می‌­فرماید: «انْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَیَأْتُوکُمْ»، شما این دو صفت را داشته باشید «یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ المَلائِکَةِ مُسَوِّمِیْن» با پنج هزار مَلک شما را یاری می­‌کنیم، آیه ۱۲۵ سوره مبارکه آل­ عمران می‌فرماید: با ۵ هزار ملک، در صورتی که خداوند در جنگ بدر با ۳ هزار ملک مسلمانان را یاری کرد؛ یعنی ما خیلی ضعیف­ هستیم. پس کمک بیشتری لازم داریم. معنای این یاری ملائکه، نه اینکه کار خانه را انجام می‌دهند، بلکه قلب شما را مطمئن می‌­کنیم، امید به زندگی در شما بالا می‌­رود و انگیزه شما قوی می‌­شود. طبیعتاً وقتی انگیزه قوی شود، بدن با آن هم کار می‌کند. امام صادق (ع) می‌فرماید: هرگز بدن شما از فرمان نیت شما تخطئی نمی‌­کند. آنچه را نیت کنید بدن با آن همکاری می­‌کند. اصلاً خسته نمی‌­شوید دیگر. وقتی این تسبیح را بگویید ده­‌ها کار بانشاط می‌­کنید. خودم هم همین کار را می‌­کنم و باور دارم این تسبیح آدم را قدرتمند می‌­کند.

به موضوع برگردیم. به خانم‌­ها از همان ابتدای کودکی باید آموزش داد. مثلاً از دبستان نوگلان دختر را «معلم» تربیت کنیم؛ یعنی این بچه، معلم سه شاگرد دیگر شود. بعدها در آینده اینها استاد، آموزشگر و فرانگر می‌شوند. البته این مطلب قابل توجه است. خانواده­‌هایی که دارای تعداد زیاد فرزند هستند، این مسأله در تربیت فرزندان تحقق پیدا می‌­کند، فرزندان در این نحوه زندگی مدیر می‌شوند و در بزرگسالی در انجام مسئولیت‌هایشان بسیار موفق‌تر هستند، اما بچه­‌های تک فرزند چون از بس پذیرایی شده‌اند، به جایی نمی‌رسند. همیشه یک نفر باید به آن‌ها خدمات بدهد و من این را در عمل دیده‌ام.

یکی از تبلیغات خوب برای «فرزند زیاد» این است که توانمندی بچه­‌ها را در آینده بالا می­‌برد. وقتی شما بچه‌های کمتری داشته باشید، شما خادم فرزندتان می‌­شوید، خسته می­‌شوید، ولی وقتی بچه زیاد باشد مادر مدیر خانه می‌­شود و بچه‌­ها به هم خدمات می‌­دهند و از نظر مالی هم خیلی اتفاقی نمی­‌افتد. مثلاً لباس نو و کفش نو بچه بزرگتر به بعدی می­‌رسد و اینها تا زمانی که بچه کوچک است، برای او ارزش نیست، زمانی که به سن نوجوانی و جوانی برسد ارزش است. بنابراین خدا هم توسعه می­‌دهد.

بی‌تقوایی و انجام معصیت فقر می‌آورد نه تولد فرزند!

ولی در این شرایط اقتصادی فرزندآوری واقعاً مشکل است.

خیر! این نگاه صحیح نیست. خداوند عزیز «رزاق ذوقوه متین» است؛ یعنی روزی‌دهنده قدرتمند است و در آیه ۱۳۲ سوره مبارکه طه می‌فرماید: در اجرای نماز در خانواده باید تلاش کنید ما از شما روزی نخواستیم. ما به شما روزی می‌دهیم یا در آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف می‌فرماید: اگر اهل شهر و دیاری باتقوا باشند آن‌ها را از برکات آسمان و زمین بهره‌مند می‌کنیم. این بی‌تقوایی و انجام معصیت فقر می‌آورد نه تولد فرزند! البته ترک صله رحم، خوابیدن بین‌الطلوعین، چشم‌چرانی و نداشتن تقوی در ارتباط با نامحرم، عاق والد شدن و ده‌ها عامل دیگر هست که فقر را به زندگی فرد وارد می‌کند. البته از نشانه‌­های ظهور امام زمان (عج) فقر جهانی است، ولی مشکل اقتصادی جامعه الان ده‌ها عامل دارد؛ مثلاً شهید رجایی می‌­گفت: من کنار خیابان کاسه بشقاب می‌­فروختم، یعنی چنین کاری برای او ننگ نبود، ولی الان ما چنین کاری نمی‌­کنیم. منتظر هستیم یک کار تمیز و پشت میز داشته باشیم.

 او را بشناسید و اهدافش را نابود کنید!

با این جایگاهی که حوزه‌های علمیه خواهران دارند فکر می­‌کنید حوزه را می­‌توان به عنوان یک نماد مطرح کرد؟

اگر با ایجاد خلاقیت در مبانی درس‌­های حوزه برخورد کنیم، به شدت از دانشگاه پیشرفته‌­تر است؛ به دلیل اینکه جامعه جهانی الان مبانی حقیقی اسلام را می‌­خواهد، چه دشمنان و چه دوستان، یعنی دشمنان مبانی حقیقی اسلام را می‌خواهند پیدا کنند و با آن بجنگند و دوستان آن را نصب‌العین خود قرار دهند. خانم روح‌­افزا  از اعضای شورای انقلاب فرهنگی واجتماعی­ زنان هستند. تعریف می‌کردند: زمانی که در انگلستان بودم حدود ۱۲ سال ایشان در دانشگاه با چادر درس می­‌داد یک‌بار دیدم سه شب پی در پی حوالی ۲۲ بهمن، بی‌­بی‌­سی زندگی حضرت امام (ره) را با جزئیات نشان می‌داد. انگار در ایران دارد نشان می‌­دهد، برایم خیلی عجیب بود که راست می­‌گویند و وقتی بعد این سه شب فیلم تمام شد. مجری آمد و گفت: او را بشناسید و اهدافش را نابود کنید.

البته قرآن یک شاخصه داده و گفته است اگر شما به خدا مؤمن باشید، اعلایید، یعنی هر چند که آن‌ها دارند تلاش می‌کنند، خدا به همه سعی­‌ها توجه دارد، منتها اینکه سعی او بر سعی تو تفوق پیدا کند یا نه، به شرطی برمی‌گردد که شما مؤمن باشید. بنابراین اکنون درس حوزه را به عنوان یک درس کلیدی نگاه کنیم که جهان منتظر نشأت اسلام در تمام جنبه‌های زندگی انسانی است. خیلی از متفکران غربی پیش­‌­بینی کردند چند سال آینده اسلام جهان را خواهد گرفت. پس اگر مؤمن باشیم، اعلی و برترین می‌شویم. خداوند این قول را داده است که من به شما ارزش‌­افزوده می‌­دهم. اما اگر مؤمن نباشیم دشمنان بر ما پیروز می‌­­شوند؛ یعنی علیه ما اقدامات مؤثری خواهند داشت.

اگر قوانین اسلام را اجرا کردید، اعلی می‌­شوید

آن‌ها نقطه ­ضعف مسلمانان را پیدا کردند و روی آن موفق شدند. در اسلام هیچ اشکالی وجود ندارد «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُون»؛ قرآن را خودمان حفظ می­‌کنیم. ائمه هم که مفسر قرآن هستند، خداوند آن‌ها را حفظ می­‌کند و آن‌ها هیچگاه شکست نمی­‌خورند. در زیارت «جامعه کبیره» می‌­خوانیم تمام آدم‌­های خوب و بد در مقابل شما به زانو در می‌­آیند، آن‌ها هم که در نوع خودشان مشکلی ندارند. اما من مسلمان هستم که اگر به اسلام عمل نکنم ضعیف می­‌شوم و عقب می­‌افتم و این چیزی است که خدا قانون گذاشته و گفته اگر شما قوانین اسلام را اجرا کردید، اعلی می‌­شوید و اگر اجرا نکردید دشمنان بر شما پیروز می‌­شوند.

یک نکته را باید توجه کرد که علم­‌های موجود مانند فیزیک و شیمی و... ابزار انسان مسلمان هستند. اینها علم نیستند، پیامبر (ص) می‌فرماید: «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌَ» علم سه نوع است، علم عقاید، علم اخلاق و علم احکام، واقعاً هم این علوم می‌­تواند در عرصه جهانی فراگیر شود و انسان وقتی این علوم را فرا گیرد و عمل کند، قدرت فوق­‌العاده‌­ای پیدا می‌­کند. امام (ه) درباره شهید بهشتی می­‌گوید: ایشان یک ملت بود. یک انسان که به اندازه یک ملت کار کرده است. خودشان هم به اندازه یک جهان بودند. هنوز هم ۲۹ سال از رفتن ایشان می‌­گذرد، مردم بزرگداشتی برای او می‌­گیرند که بی­‌نظیر است. این نشانه آن است که علوم دینی انسان را بسیار «توسعه وجودی» می‌دهد. قدرتی می­‌دهد و خود وجود امام زمان (عج) همین است. منتها ایشان تا زمانی که یاور نداشته باشند، نمی‌­آیند. در دعای فرج می‌خوانیم: «حَتی تُسکِنَه اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتِعَهُ فیها طَویلاً»؛ خدا تو را در زمین به گونه­‌ای قرار بدهد که مورد اطاعت قرار بگیری و بتوانی به صورتی طولانی حکومتت را اجرا بکنی.

«اعتراض به سرنوشت» یعنی اینکه عدل تکوینی خدا را قبول نداریم

ما باید چه کنیم که جامعه جهانی در مقابل تعالیم یک «انسان کامل» مطیع و تابع شود و با رضایت خودش آن حکومت را بخواهد؟

کتاب «خط امان» آیت‌الله امامی‌­کاشانی را نگاه ­کنید. مصاحبه­‌ها و مناظره­‌های ایشان با علمای خارجی را ببینید. تمام آن‌ها بدون استثناء منجی عالم را پذیرفته‌اند و حتی بعضی آن‌ها برای او نقشه راه هم تدوین کرده‌اند، منتها ما برنامه‌های اسلام را باید عملیاتی در سبک زندگی ارائه دهیم. در واقع در حوزه باید طوری آدم تربیت شود که مخاطب خودشان را فقیه کنند.

پنج اصول از مذهب داریم: توحید، نبوت، عدل، معاد و امامت. ولی معمولاً مردم به آن‌ها کم اطلاع و یا اصلا بی‌اطلاع هستند.  نشانه‌اش آن است که اگر در خانه مشکلی رخ دهد فوراً شکایت‌ها شروع می‌شود که خدایا چرا این فامیل را دارم؟ چرا این ازدواج  برایم پیش آمده است؟ اعتراض به سرنوشت، وقتی اعتراض به سرنوشت را موشکافی می­‌کنیم، مشخص می‌شود اینها در تفکرشان «عدل تکوینی» خدا را قبول ندارند. بعد طبیعی است قانون حجاب که عدل تشریعی خدا است را قبول نکند. در حالی که همان خداوند عادل گفته حجاب داشته باشید و این را برای همه  آحاد مردم جهان گفته است.

بله‌ای که در«عالم ذر» به خدا گفتیم

مثلاً در سوره مبارکه اعراف آیه ۱۷۲ همه شنیدند و همه هم قبول دارند «إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُوا بَلَى» خداوند در «عالم ذر» از همه ذریه آدم یعنی نه خود آدم، بلکه تمام کسانی که پس از او خواهند آمد در آن مجمع جهانی که خداوند آنجا تشکیل داده بود، گفت: «اَلست بربکم»؛ آیا من تربیت­‌کننده شما نیستم؟ نگفت: اَلست به خالقکم، اَلست به رازقکم، یعنی انسان خودش را نفی کرد و اقرار کرده که: بله تو پروردگار من هستی. «قالو بلی»؛ تو هستی. بعد خداوند تبارک وتعالی می‌فرماید: نکند روز قیامت بگویی من غافل بودم؟! الان هم بعضی­‌ها می‌­گویند ما یادمان نمی‌­­آید آن زمان گفته باشیم بله! پس این یک یادآوری می‌خواهد که خدا قرآن را به صورت ذکر فرستاده است.

می­‌گوید برای شما ذکر فرستادم. نمی‌­گوید علم فرستادم. پس شما این را بلد بودید. بر اثر خروج شما از این عالم و رفتن به عالم دنیا یادت رفت و فراموش کردی، خدا ذکر برای رفع غفلت فرستاده است. بعد خداوند سبحان می‌‌فرماید: «أَوْ تَقُولُوا إِنَّمَا أَشْرَکَ آبَاؤُنَا مِنْ قَبْل» نگویی ما در خانواده مشرک بزرگ شدیم. آن‌ها رعایت نکردند ما هم انجام ندادیم، «وَکُنَّا ذُرِّیَّهً مِنْ بَعْدِهِمْ» ما بچه‌­هایی بودیم که بعد از اینها آمدیم، «أَفَتُهْلِکُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ»، بعد خدا می‌­گوید «وَکَذَلِکَ نُفَصِّلُ الْآیَاتِ وَلَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»، ما الان این آیه را در قرآن برای شما یادآوری می‌­کنیم که شما بفهمید آنجا به برنامه تربیتی ما «بله» گفتید.

پس نماز، خمس، جهاد در همه زمینه‌­ها، حج، حجاب، امر به معروف و نهی از منکر، تبری و تولی همه اینها برنامه­‌های تربیتی خداوند است و من که این را قبول ندارم؛ یعنی عدل تشریعی خدا را قبول ندارم و خدا را عادل نمی‌­­دانم. می‌گوید بی‌خود این برنامه را گذاشتید. به درد من نمی­­‌خورد من گرمم است. نمی­‌توانم حجاب را تحمل کنم. در خانواده مشرک به دنیا آمده‌ام، از اول رعایت نکرده‌ام، روزه نگرفته‌ام، نماز نخوانده‌ام، بلد نیستم به من فشار می­‌آید.

خدا می­‌گوید: من اینها را قبول ندارم من تو را عاقل آفریدم، ۱۲۴ هزار پیغمبر خرج تو کردم که به تو اطلاعات بدهم؛ وجدان تو می‌­گوید: بله و معمولاً گناهکار از گناهش اظهار تنفر می­‌کند. در دادگاه قاتل نمی­‌گوید من قتل کرده‌ام. می‌­گوید من انجام نداده‌ام. چون نفسش از این عمل تنفر دارد یا مثلاً آدم­‌هایی که بعداً با حجاب می­‌شوند. به شدت از وضعیت قبلشان احساس تنفر می‌­کنند که بی‌­حجاب بودند. نشان می­‌دهد حجاب نیاز است. مانند نماز که نیاز است. بنابراین این امر نیاز به آموزش عمیقی دارد و خانم‌­های حوزوی باید روی آن کار کنند تا مخاطب، آثار عبادت را در زندگی خود ببینند و آن را انتخاب کنند.

آیا سرزده جایی به مهمانی برویم؟

باید در ابتدا طلبه را در اتاق‌­های اندیشه‌ورزی حوزه به این قدرت برسانیم تا او در درون خانواده‌‌اش، در مهمانی­‌ها و جمع‌های خانوادگی و اجتماع کوچک علمی محیطش، آموخته‌ها و اطلاعاتش را منتشر کند و با چکش­‌کاری گفتار و افکار اطرافیانش، سطح علمی مردم را بالا ببرد. به طور مثال در آیه ۲۸ سوره مبارکه نور مطرح می‌شود «فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فِیهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى یُؤْذَنَ لَکُمْ وَإِنْ قِیلَ لَکُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْکَى لَکُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ» که وقتی وارد خانه‌­ای می‌­شوید، اول اجازه بگیرید، بعد تحیت بگویید، اگر کسی آنجا نبود وارد نشوید و اگر گفتند: «وَإِنْ قِیلَ لَکُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا»، برگردید شما برگردید این عمل برای شما پاکیزه­‌تر است.

این مسأله را در جمع‌های فامیلی بررسی کردیم، گفتیم طبق این آیه الان آمادگی مهمان نداریم. مثلاً شما به من می‌گویید: ناهار می‌­خواهم خانه شما بیایم، من هم در جواب می‌گویم بچه‌­ام مریض است، آمادگی ندارم. شما نباید ناراحت شوید. چون قرآن می­‌گوید: «وَإِنْ قِیلَ لَکُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا»، وقتی این مسأله را در فامیل مطرح کردم، به شدت برای همه جنجال­‌برانگیز شد که شما نمی­‌خواهید مهمان داشته باشید، شما مهمان‌پذیر نیستید! گفتیم پس ما این آیه را چه زمانی باید عمل کنیم؟ این را در فامیل گفتیم. ابتدا جنجال زیادی شد تا ۶ ماهی در خانه‌­ها این داستان ادامه داشت. بعد همه پذیرفتند و الان در اطراف ما این قانون قرآنی را اجرا می‌­کنند. ما باید اینها را به عنوان سبک زندگی رواج دهیم. زیرا آرامش را وارد زندگی می­‌کند. وقتی خداوند عزیز می‌­گوید: «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، پس نپذیرفتن مهمان نه به معنای اینکه من از شما بدم می‌­آید. بلکه به خاطر اینکه آمادگی جسمی، روحی یا مالی وجود ندارد. از پذیرش مهمان معذورم.

این مطلب مهم است. حتی امام خمینی (ره) برای خانمش مهمان سرزده نمی‌­برد؛ به خاطر اینکه رعایت حال همسرش را می­‌کرد و حتی وقتی از حوزه به منزل می‌رسید به همراهانشان می‌­گفت: خداحافظ! نمی‌گفت بفرمایید. آقا مصطفی فرزند امام می‌­گفت: آقا یک بفرما هم بگویید اشکالی ندارد. ایشان می‌گفتند: نه چیزی که در دل من نیست نمی­‌خواهم به زبان بیاورم. منافق می­‌شوم و نمی­‌خواهم مهمان سرزده را به خانمم تحمیل کنم. بنابراین باید دستورات دین را اجرا کنیم و انجام بدهیم، این گونه حوزوی‌­ها را تربیت کنیم که توحید، نبوت و معاد را به صورت اجرایی در خانه یاد بدهند.

سرنوشت بچه‌ای که «أَنَّ اللَّهَ یَرى‌» را باور نداشت

رعایت این عمل برای خانمی که درس حوزه می­‌خواند طوری باشد که پنهان و آشکارش جلوی شوهرش یکی باشد که روز قیامت می‌­خواهند نامه عمل او را بخوانند. از شوهرش، فامیل شوهر و فامیل خودش حیا نکند، کارهایی که در پنهان و آشکار کرده است. خدا را ناظر بداند و بداند شاهد حاکم است، حکم هم می­‌کند، «مالِکِ یَوم الدِّین» هم است، این را در عمل اگر اجرا کند، حرفش مؤثر می‌­شود و جامعه به این سمت‌وسو می‌­رود، دیگر بچه در پنهان کاری انجام نمی‌دهد،‌ مثلاً پسری که به خاطر هتک حرمتی که به آن دختربچه کرد،‌ اعدام شد و خیلی هم جنجال کرد. وقتی زندگی او را بررسی کردند، دیدند او بچه خیلی خوبی در مدرسه بوده و حتی پدر و مادر با دستور مربی مدرسه برای او لپ­تاپ خریده بودند. گفتند او بچه خوبی است، ولی نمی­‌دانستند این بچه «أَنَّ اللَّهَ یَرى‌» را باور ندارد، در پنهانش در لپ­تاپش چه چیزهایی را دیده بود! که انجام عملیات در واقع مانند تصوراتش بوده و دچار این حادثه می­‌شود و اعدام هم می‌­شود. زیرا من مادر، توحید را به بچه‌ام یاد نداده‌ام. الان بسیاری از متخصصان درباره این پسر می‌­گویند چرا این حادثه پیش آمده است؟ نمی­‌دانند که این بچه خط‌­قرمزهای خودش و خدا را بلد نیست و شهوتش بر او غلبه می‌­کند و دنبال سکس می‌­رود و بعد هم دچار این حادثه می‌­شود.

فیلتری قوی برای فضای مجازی

توجه کنید اکنون بسیاری از انحرافاتی که در میان کودکان و نوجوانان رایج است، قابل حل است. یک خانم حوزوی باید «نگاه توحیدی» را در جامعه تبدیل به «اراده» کند. این موضوع که خداوند بر همه اعمال انسان آگاه است و روز قیامت رسولان، اوصیا، مؤمنان و دیگر بندگان خدا این اعمال او را خواهند دید که در پنهان خود چه کارهایی می‌کردند و چه نیاتی داشتند،‌ اگر این مفاهیم به جانِ جامعه برسد، همه این شبکه‌­ها جمع می­‌شوند که مثلاً من در خلوت حرام انجام ندهم. دنبال آن چیزی که خدا مرا محروم می­‌کند نروم. حال اگر بعضی­‌ها بگویند اصلاً اسلام را نمی­‌خواهیم، چه کنیم؟ آیه ۴۵ سوره زمر «إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَه» در پاسخ آن‌ها می­‌فرماید: وقتی اسم الله را می‌­آورید برای کسانی که ایمان به آخرت ندارند، مشمئز می‌­شوند «وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ» وقتی از غیر از خدا بگویید از رقص و آواز و غیره بگویید، خوشحال هم می‌­شوند، قرآن دارد روانشناسی اینها را مطرح می‌کند.

پس یک خانم حوزوی ایمان به «آخرت» را در قالب اینکه این عمل تو را همه می‌­بینند و درباره تو قضاوت خواهند کرد، آن زمان چه خواهی کرد؟ می‌تواند ترویج دهد. فیلم مرد هزار چهره آقای مهران مدیری مثال خوبی است در مورد اینکه دیگران در مورد شما چه قضاوتی خواهند کرد؟ وقتی ببینند تو این نیستی، قیامت یعنی همین، وقتی همه ملائک، شهدا و انبیاء دور تو جمع می‌­شوند و می‌خواهند راجع به تو قضاوت کنند، چگونه قضاوت می­‌کنند؟ همه انسان‌­ها دوست دارند راجع به آن‌ها خوب قضاوت شود، پس این عمل را باید به گونه­‌ای ارائه داد که در روز قیامت قابل دفاع باشد.

در دنیا خدا «ستار العیوب» است و می­‌پوشاند، به خاطر اینکه ما مهلت داشته باشیم جبران کنیم، ولی در قیامت اصلاً این گونه نیست. برای همین می­‌گوید «الْقَارِعَةُ  مَا الْقَارِعَةُ»، زمانی که حقایق برملا می­‌شود انسان به سختی کوبیده می‌شود. اگر ما این مفاهیم را موشکافانه بگوییم، بعد مردم خودشان می­‌دانند چه بکنند و در آشکار و پنهانش چگونه باشد، بحث آموزش معاد، بحث آموزش توحید، بحث آموزش نبوت اینکه خداوند ائمه و ۱۴ معصوم را برای ما خلق کردند که چگونه خدا را شکر کنیم؟ این را باید به مردم اینگونه یاد بدهیم.

اکنون جامعه ما تهی از افکار دینی است

این امر را یک خانم حوزوی باید این گونه در جامعه جا بیندازد. بعضی­‌ها می­‌گویند ما با امام رضا (ع) قهر هستیم؛ چون حاجت­مان را نداد، چون امام را وسیله ­ارتباط با خدا نمی‌­داند، گاهی وقت‌­ها اگر حاجت­مان را می‌­گرفتیم بدبخت می‌­شدیم. نمی­‌فهمیم اگر این حاجت داده می‌شد بدبخت می­‌شدیم، خدا دست نگه داشته چون برای من ضرر دارد، مانند اینکه الان شما ۳۰، ۴۰ میلیون طلا بدهید دست بچه ۴ ساله، اصلاً او را می‌دزدند و نابودش می‌­کنند، پس مادر به او این مقدار طلا نمی‌­دهد، یعنی مادر بدجنس است؟! در حالی که مادر برای حفاظت از او این کار را نمی‌­کند. پس خدا بعضی اوقات یکسری چیزها را به ما نمی‌­دهد چون ما ظرفیت نداریم، حال باید با امام معصوم قهر کنیم و نعوذبالله توهین کنیم؟! در اینجا امامت را به من یاد ندادند، به امامت نعوذبالله مانند یک سوپرمارکت نگاه می‌­کنم که از آن خرید کنم و بیایم بیرون.

شما چه کار کردید؟ شما صله‌­رحم نمی‌­کنید، فقیر هستید. صبح­‌ها تا نیمه روز می‌­خوابید، خب روزی شما کم است. خیلی اتفاقات است که نمی­‌افتد، حاصل موانع دعا است. شما این موانع را دارید که دعای شما برآورده نمی‌شود نه اینکه امام حاجت شما را نمی‌­دهد. شما توان دریافت را ندارید. بنابراین ما آموزش دین را درست انجام نداده‌ایم. الان در جامعه ما همه مردم سبحان­‌الله نمی‌­گویند، نمی‌­گویند خدا منزه است، می‌­گویند خدا مقصر است، چرا من را اینگونه خلق کرد؟ چرا این را نداد؟ یکی گفت خدا چرا اسرائیل را از بین نمی‌­برد؟ گفتم: «یعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ» با دست شما او را عذاب خواهد کرد، ولی او اطلاع ندارد که خدا قانون دارد و براساس قانون عمل می­‌شود، اینها را حوزویان باید در بین مردم رواج دهند، آن هم رایج شدن افکار دینی که در برابر شبهات که به تواند قدرتمندانه مقابله کند.

اکنون جامعه ما تهی از افکار دینی است که اعمالشان اینگونه است. وقتی افکار دینی رایج شود مردم به سطح عالی می‌­رسند. حضرت امام (ره) شاگرد تربیت کرد و افکار آن‌ها را ساخت و آن‌ها اسطور‌ه‌های آنچنانی هستند مانند حضرت آیت­‌الله خامنه‌­ای که الان دشمنان هم ایشان را تحسین می­‌کنند و می­‌گویند ایشان مرد قدرتمندی است که کسی نمی‌تواند او را گول بزند. او می­‌فهمد و کشف می­‌کند، افکار آیت‌‌الله خامنه‌ای، شهید مفتح، شهید مطهری و شهید بهشتی را امام خمینی (ره) ساخته است، امام فرمود: مطهری عصاره زندگی من است.

در شرایط فعلی حوزوی‌­ها باید افکار جامعه را بسازند/ماجرای نماز صبح و مراسم کلنگ‌زنی مسجد گوهرشاد

باز تأکید می‌کنم در این شرایط فعلی حوزوی‌­ها باید افکار جامعه را بسازند، متأسفانه چنین کاری را نکردند، اگر آموزش­‌های اصول دین به صورت کاربردی در جامعه اتفاق بیفتد اصلاً ظاهر جامعه این طور نخواهد بود، من با بسیاری از بانوان صحبت که می‌­کنم تغییرات ماهوی پیدا می‌­کنند. مثلاً به شدت روی نماز صبح کار می­‌کنم که می‌­گویم نماز صبح‌­های شما اصلاً قضا نشود. مثلاً یک روزی بگویید من ۲۰ سال است که نماز قضا ندارم، مثال گوهرشاد خاتون را می‌زنم که زمانی خواسته مسجد گوهرشاد را جلوی حرم امام رضا (ع) بسازد، علمای شهر را جمع کرده و گفته هر کسی نماز قضای صبح ندارد، کلنگ اینجا را بزند. همه کنار رفتند و خودش کلنگ این مسجد را زده است. بعد به کارگرها و بناها هم گفته حاضر نیستم بدون وضو آجر روی آجر بگذارید. این مسجد ۶۰۰ سال پیش ساخته شده است و خداوند شکور، ثواب همه نمازها، اعتکاف‌­ها و زیارت‌­ها را به این خانم می‌­دهد.

من اگر مشابه این خانم باشم خدا این ثواب­‌ها را به من هم می­‌دهد و این روی شاگردان من خیلی اثر می‌­گذارد. ما الان باید «محافظ نماز» تربیت کنیم، محافظه­ نماز اختلاس نمی‌کند. غیبت نمی‌­کند. دروغ نمی‌­گوید. ما بانوان  را باید «مدافع اسلام» تربیت کنیم. یهود این کار را دارد می‌­کند. حتی شنیدم دختران یهود در مدرسه با لباس نظامی در کلاس حاضر می‌شوند. روپوش آن‌ها لباس نظامی است؛ یعنی ما آماده نبرد با غیر از یهود هستیم. خودشان را نژاد برتر می­‌بینند. در صورتی که حق با ما است. خدا می­‌فرماید: شما اعلا هستید. می­‌گوید: «فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعالَمینَ»؛ شما را بر عالم برتری دادیم، اعلی هستید؛ به شرطی که مؤمن باشید.

بسیاری از حوزوی‌­ها در درس­شان این طوری قوی نیستند، یعنی درس خواندند و نمره گرفتند، درس نخواندند که عمل کنند. وقتی من «شیطان» را در زندگی‌­ام مدیریت کنم، اضطرابم از بین می‌­رود، ما مدیریت شیطان را بلد نیستیم، یکی از آموزه­‌های بزرگ دینی است، چگونه  مدیریت کردن شیطان را خدا در سوره آل­‌عمران می‌فرماید،  وقتی مادر مریم دعا کرد گفت: خداوندا من بچه­‌ام را به تو می‌بخشم، وقتی بچه‌­اش به دنیا آمد. دید او دختر است و پسر نیست که برود در عبادتگاه میان آن همه مرد عبادت کند، ولی چون نذر کرده بود، انجام نذر هم واجب است و باید انجام دهد.

بعد چه اتفاقاتی در اطراف این دختر می­‌افتد، قرعه می‌­اندازند قرعه به نام زکریای پیغمبر (ع) می‌افتد و کفیل حضرت مریم (س) می‌­شود. جالب است مادر می­‌گوید: «إِنِّی أُعِیذُهَا بِکَ وَذُرِّیَّتَهَا مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم»؛ فرزندم را از شر شیطان رجیم به تو می‌­سپارم و خداوند کریم می‌فرماید: او را قبول کردم و وجودش را پذیرفتم. بعد آن دختر را مادر پیغمبر اولوالعزم قرار می‌دهد. ببینید چه دعایی می‌­کند و چه بینشی دارد! در حالی که ما دعا می‌­­کنیم دخترمان خوشبخت شود و ثروت داشته باشد. اما او از خداوند جل جلاله اینها را نمی­‌خواهد، می­‌داند دشمن حقیقی ما «شیطان» است؛ یعنی یک حوزوی باید بتواند شیطان را در زندگی خودش و مردم مدیریت کند و مسلوب الید نماید.

والدین استغفار کنند در رزق و روزی باز می‌شود

در قرآن می‌­گوید: اگر پدر و مادر استغفار کنند، با پول و فرزند به آن‌ها کمک می­‌کنیم. ابتدا می‌­گوید پول را می­‌دهیم و بعد فرزند را می‌­دهیم یا در سوره مبارکه اسراء می‌فرماید: «وَأَمْدَدْنَاکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ»، شما را به اموال و فرزند، مدد می‌کنیم، چون مقدمه تربیت او استطاعت مالی است. اول می­‌گوید به شما «مال» می‌­دهیم و بعد فرزند می‌­دهیم و در تربیت بچه به شما کمک می­‌کنیم تا فرزند شما در جامعه دچار مشکل نشود، ولی ما باید مشکل اصلی را بفهمیم، آن «شیطان» است که قسم خورده همه را اغوا کند؛ الا بندگان خالص شده خداوند جل جلاله را و خداوند تبارک و تعالی مرتب گفته است: «لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَان»، قدم به قدم به دنبال شیطان نروید، اول می‌­گوید شما شیطان را دور کنید و بعد کارهایی که می‌­کنید اثر مثبتش را می‌بینید بعد هم می‌فرماید: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ».

در پایان، اگر بخواهید وظایف یک بانوی حوزوی را به طور خلاصه بگویید، چه خواهید گفت؟

یک زن حوزوی باید جامعه را نسبت به ترفندهای شیطان آگاه کند. قدرتی به آن‌ها بدهد که بتوانند در مقابل شیطان مبارزه کنند و بعد طبیعتاً جامعه خودبخود رنگ الهی می­‌گیرد. از نشانه‌­های ظهور امام زمان (عج) این است که دست شیطان قطع می‌­شود. پس الان ما این فرصت را داریم و نوید آن به ما داده شده، پس می‌توانیم این کار را بکنیم. می‌گویند وقتی حضرت ظهور می­‌کنند، دست شیطان قطع می‌شود؛ یعنی مردم به یک بالندگی دینی می­‌رسند که شیطان بی‌­اثر می‌­شود و از امر شیطان تبعیت نمی‌کنند؛ چون عهدی است که از ابتدا از ما گرفته شده است.« أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ»/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: فارس

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵
مادران نقش اول و مهمی را تربیت فرزندان دارند
1
0